HTML

Városi túlélő

Túlélési tippek, ötletek gyűjteménye városlakóknak, ha beütne a krach. Prepping - avagy felkészülten várni szokatlan helyzeteket.

A túlélők

Friss topikok

  • Irbisz: @Cuba-Libre: no igen, de ez csak stabil környezetben, "békeidőben" működőképes. A Covid és hatása... (2022.06.01. 14:33) Eközben az Auchanban...
  • katzor: kommunistanáci??? gondolkozz mielőbb leírsz valamit! hülyegyerek az egész családod az! (2022.05.01. 22:21) Prepperek, ti őrültek!
  • Almandin: Eléggé elsüllyedt ez a blog, de ma olvastam, hogy Ausztriában, Németországban milyen helyzet kezd ... (2021.11.07. 20:32) A legfontosabb túlélési technikák
  • Grego76: @prukker: nem bunker az, hanem u.n. tűztorony. Ebből figyelték a városi tűzeseteket. Szemben, a ge... (2021.04.20. 10:41) A kaméleon
  • pirított tücsök: "Fontos még, hogy legyen a háznál kézi gabonaőrlő! Ezzel lisztet tudsz őrölni. kb. 50-70.000 Ft. ,... (2021.02.24. 16:22) Vendégposzt: A felszerelésről

Vendégposzt: Az új fiú

2013.02.10. 12:04 Martin Blake

A mai posztban egy újdonsült prepper osztja meg a gondolatait velünk. Mivel még nagyon az elején jár és sok mindennel csak elméletben foglalkozik, ezért arra gondoltam, hogy a blog veterán olvasóival közösen "zsürizhetnénk" az írót a poszt végén található útmutató alapján. Csak annyit kérnék szokás szerint, hogy ha valamit kritizálni szeretnénk, akkor ne azt mondjuk, hogy "az hülyeség!", hanem hogy mi lenne talán jobb megoldás helyette, azaz legyünk ismét konstruktívak! De akkor jöjjön először a poszt.

Bevezető:

prepp.jpgSzeretném azzal kezdeni, hogy bizonyos fokig csak elméletben foglakozom a felkészüléssel, de ezt később kifejtem. Azt is hozzá kell tenni, hogy ezt régóta teszem, mert már apám is, aki átvészelte az 56’-os időket mondogatta, hogy készülni kell, mert ha megint bekövetkezik, újra valami esemény ne legyen olyan tehetetlen és felkészületlen az ember, mint akkor. Bár engem jobban foglalkoztat a túlélés második szakasza, amit nevezhetünk újrakezdésnek. Azt is tudni kell, hogy én kicsit gyakorlatiasabb részről közelitek dolgokat és csak a helyi viszonyokkal foglalkozom, mint Magyarország azon belül is Budapest. Teszem ezt, azért mert meggyőződésem, hogy a jó helyismeret legalább annyit segít, mint egy jó felszerelés.

Megpróbálom témakörönként összefoglalni gondolataimat.

Mivel nem határoztuk meg milyen eseményre készülünk fel, megpróbálok általánosítani.

Élelem:

Készítsünk listát az élelmiszerekről lejárati idő szerint. Bizonyos termékek, mint pl.: rizs, tészta, vákuumcsomagolás nélkül is 2-3 évig eltartható. Tésztából a durum tészta 3 éves szavatossági idővel rendelkezik a rizs szintén 2 év, de az úgynevezett parboleid (előgőzölt) rizs 3-4 évig jó. Smack levesek 2 év szavatossággal rendelkeznek ( többet is kibírnak, az ’E’ betű nem romlik meg J ). Cukor jódozott só korlátlan ideig eláll. Konzervek 5 évig, de mint tudjuk ezek is tovább jók. Olaj fajtákból az olívaolaj kizárólag fém dobozban 8-10 évig jó hűvös helyen tárolva. ( Én bontottam fel 6 éves ilyen olajat semmi baja nem volt). Bab, lencse, sárgaborsó, csomagolva szintén 2-3 évig gond nélkül tárolható.

Napi adag 2 x étkezzéssel:

rizs       150 g *365 nap = 54,7 kg

tészta   250 g *365 nap = 91,2 kg

hús       300 g *100 nap = 30    kg

kenyér 400 g *180 nap = 72 kg  ( 550-600 g liszt és 3,5-4 dl víz kell 1 kg kenyérhez és szárazélesztő ami 1 év szavatossággal rendelkezik.)

Ez kombinálva konzervvel kb. 2 évre elég. Kicsit egyhangú de a túlélés a cél.

Élelmiszert külön tárolva dobozokban elzárva érdemes tartani, mert a penészedés vagy egyéb fertőzés továbbterjedését meg tudjuk gátolni.

Víz mint emberi létszükséglet. Több helyen is egyetértettek abban, hogy napi 3-4 liter vízre van szükségünk. Természetesen fürdésre és mosásra, mosogatásra nem kell ivóvíz minőségű víz. Ez lehet esővíz vagy egyéb helyről származó, de azért kezelt víz. Vizeknek is van szavatossági idejük de hűvös helyen fénytől védve nem gondolom hogy bármi baja lenne. A víztisztításról sok lehetőségről hallani. Ezt mindenki kedve és hite szerint alkalmazhatja. Én Németországban láttam egy öko rendszert, ami több eltérő méretű kavics tálcánkon folyik át és a végén egy aktív szenes szűrőn. Aktív szenes szűrő szerezhető a légtisztítókból nem is komoly összegért. Van még a forralásos módszer és víztisztító tabletta ( 10 db 2000-2500 Ft, 50 db 7000-9000 Ft ) egy liter vízhez 1 tabletta, 15 perc várakozás feloldódás után és iható is. Az ára miatt hosszú távon nem jó megoldás, de életmentő esetekre jó.

Azért nem szeretném a tárolást nagyon ragozni, mert úgy gondolom, mindenképpen újra kell indítani az élelmiszertermelést. Vetőmagok beszerzése és tárolása elengedhetetlen ezért.

Lapos tetejű, mint pl. panelházak tetején termőföld felhordása után lehet konyhakerti növényeket termeszteni, de erről máshol bővebben. Én kipróbáltam és a szobában tudtam paprika és paradicsom palántát nevelni.

Magok: paradicsom, paprika, borsó, uborka, hagyma, kelkáposzta,

Közösség:

post_apocalypse_by_oos78.jpgKözösségben nőnek a túlélés esélyei. Célszerű lakóparkot vagy lakótelepi részt védetté tenni. Egy közösség hatékonyan tud működni, ha fel vannak osztva a munkaterületek. Mindenki másban tud hatékony lenni.

Külön csoportokat létrehozni, akik az élelmet felügyelik, akik beszerző utakra járnak, gyerekre vigyáznak, harcoló és őrködő egységek, valamint műszakiak, orvosok. Ilyen módon mindennek van felelőse és egyre nagyobb rutint szerez a munkaterületén.

Bár ez csak fikció és hely specifikus, de egy 50-70 fős csoporttal beköltöznék a Margit szigetre. Miért ? Nos saját vízbázisa van víztoronnyal, szálloda lakni, főzni, élelmiszert tárolni, rádióadó (stúdió), orvosi rendelő, állatkert (bezárt) haszonállat tartására.

Védelem:

Mivel Magyarországon szinte lehetetlen a legális fegyvertartás (vadászat, sport lövészet – nagyon drága és körülményes mindkettő) ezért ebben a témában sok alternatíva nincs. Az íjak-számszeríjak, csúzli, kés, bunkósbot, nem kimondottan hatásos önvédelmi eszköz. Szerintem bármilyen esemény bekövetkezte esetén a lakosság (valós példákból merítve) az élelmiszer boltokat és a műszaki boltokat (minek azt nem tudom) fosztja ki. Én a vadász boltot céloznám meg (szélsőséges esetben rendőrőrsöt). Számolni kell azzal is, hogy kijárási tilalmat vezetnek, be ezért csak nappal tudsz mozogni éjjel viszont némileg nyugalmad van. Lakókörnyezetünkben barikádok kerítések megfigyelő pontok létesítése, belső mozgásteret tudunk kialakítani magunknak akár több lépcsős védelmi vonalakkal. Ezekhez már közösségben kell élnünk. Praktikus dolog karantén zónát kialakítani az esetleges fertőzések megállítására vagy a később befogadott menekültek időszakos elkülönítésére, amíg nem bizonyosodunk, meg hogy nem fertőzőek.

Kommunikáció:

Amennyiben nem működnek a hagyományos eszközök (vezetékes, mobiltelefon, internet) használhatóak a kézi adóvevők CB rádió illetve walki talki, érdemes megpróbálni a rendőrségi, mentő, tűzoltóság rádióit, hiszen azok átjátszó adókkal nagy hatótávolságúak. Átjátszó adók már sok helyen napelemmel üzemelnek így van esély a működésre.

Célszerű szórólapokat készíteni, hogy a többi túlélőt tájékoztassuk létezésünkről.

Mivel nem tudjuk mire várunk én faraday ketrecben tárolnám az eszközeimet.

Egészség és Higiénia:

Bátran kijelenthetjük, hogy a betegségeke nem lehet felkészülni. Egy vakbél vagy epegyulladás halálos lehet műtét nélkül. Sajnos a gyógyszereknek is általában 1 évig marad meg a hatásuk. Vannak kivételek és a 8-10 celsius körüli tárolás hosszabbítja a szavatossági időt. Célszerű védőmaszkokat tartani-tárolni. Csatornarendszer hiányában gondot fog okozni az emberi melléktermékek elhelyezése. Beszerezhető mobil wc és hozzá fertőtlenítő folyadék de a klórmész is hatékony. Érdemes több távol eső helyen gödröket ásni e-célból. Szemetet el kell égetni szinte azonnal és így meleg vizet nyerni.

Energia fűtés:

apocalypse.jpgÁram hiányában generátorok használata de figyelembe kell venni, hogy egy átlagos 60 m2 lakás áramfogyasztása 500 kW ezért egy 1,5kw/h aggregátorra van szükségünk, aminek a fogyasztása. 2 – 2.5 liter / óra. Tehát ez hosszú távon nem megoldás, mert rengeteg üzemanyagra van szükségünk.

Építhetünk szélgenerátort a gépkocsikból kiszedett generátorokkal kombinálva. Ezekkel lehet akkumulátorokat tölteni és akár inverterrel 220 voltot nyerni. Ezek teljesítménye korlátozott de viszonylag sok telepíthető és folyamatos a működésük. Szélgenerátor építésére a neten sok leírást találni amik nem is tűnnek kivitelezhetetlennek.

Vizet fúrt kutakból nyerhetünk, amit magunk is tudunk fúrni. Melegvizet és fűtés kiegészítést napkollektorokból nyerhetünk. Fűtésre érdemes vegyestüzelésű kazánokat beszerezni, mert abban a szemét egy részét is elégethetjük.

Felszerelések és egyebek:

A kereső csoportoknak érdemes mindent begyűjteni, amit csak találnak könyvek, számítógépek hátha találnak hasznos információkat. Én szereznék éjjellátót ( 50-70e ), lézeres távmérőt ( 1000 méterig mér 60 e ), hő kamerát ( a legolcsóbb 2 Millió )  J . Időjárás előrejelző állomást vezeték nélküli külső egységgel ( kb. 30 e ). Mivel nem készülök vándorolni mert ez nővel és kis gyerekkel veszélyesnek tartom inkább a rejtőzködésben és védelemben gondolkodom. Amennyiben menni kell megoszlottak a vélemények a kocsiról. Szerintem a városban gyors, erős kocsi kell de ezek sokat fogyasztanak. Terepezéstől óva intem azokat akinek nincs gyakorlata hiába van terepjárója. A terepjáró és a pick up teherbírása kb. 600-700 kg. Amit én választanék az egy VW transporter syncro. Elmegy könnyebb terepen is 1000 kg teherbírása van.

Minden info gyűjtése fontos lehet ezért én már letöltöttem több alternatív energiáról és ezek építéséről szóló könyvet valamint a növénytermesztés és gyógynövényekről szóló könyveket. Ezen felül rengetek barkács és építési könyvet.  Azért hogy ne unatkozzunk, mert néha pihenni is kell kb. 7000 könyvet, 5000 CD albumot, 500 filmet is.

Kedves Olvasó, így pontozz:

  1. Víz: mennyit, milyen minőségűt, hol tároljon... utánpótlási lehetőségek (van-e folyó, patak stb. a közelben), víztisztítás (rendelkezik-e szűrővel, klórtablettával stb.) - további ötletek itt
  2. Élelmiszer: mennyit, milyen minőségűt, hol tároljon... utánpótlási lehetőségek (vadászat, halászat, gyűjtögetés stb.), újrakezdés (növénytermesztés, állatok nevelése) stb. - további ötletek itt
  3. Otthon + védelem: biztonsági megoldások külső fenyegetettség, behatolók ellen; önvédelmi technikák és eszközök; rejtekhely; menedékhely (alfabázis ;) )
  4. Társadalom és fenntarthatóság: tervek a jövőre nézve; kapcsolatok, kommunikáció; újrakezdéshez szükséges eszközök, felszerelések; a "tudás" megőrzése, gyakorlása; energia, fűtés; higiénia, egészségügy
  5. Egyéb: minden egyéb szempont prepper szemszögből, ami szerinted kifejezetten jó vagy éppen rossz

Összesen tehát 5 kategóriában pontozhatsz, kategóriánként 0-10-ig, ahol 0 a legrosszabb, 10 a legjobb besorolás. Kérlek ne csak pontozz, de indokolj is, legfeljebb 5 sorban kategóriánként!

Természetesen minden más kommentet is szívesen fogadok!

200 komment

Címkék: vendégposzt prepping

A bejegyzés trackback címe:

https://varositulelo.blog.hu/api/trackback/id/tr525057832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mossberg operator 2013.02.12. 15:47:14

@szilaj8: Nem a masik vegletre gondoltam, hanem arra az esetre, ha valakinel van mondjuk egy soretes, nalad meg egy sokkolo...Szerinted ki tavozik a helyszinrol nagy valoszinuseggel?

astonferi 2013.02.12. 16:28:04

én csak azt nem tudom ( de biztos én vagyok a naiv) hogy nekem a pincében meg a szekrényben van 6 hónapra kaja meg víz. mindez egy lakópark egyik épületének egyik lakásában. beüt a gebasz csendesen elvagyok...ki fogja kitalálni hogy hozzám kell jönni fosztogatni mert nekem van kajám ? és mondjuk mire bejönne a 8 ponton záródó ajtón ( tűzoltó is nehezen) elunja és keres könnyebb prédát szerintem.

astonferi 2013.02.12. 16:41:50

más:
egyszer találtam a neten egy kínai szélgenerátort. úgy néz ki mint egy 1m X 1 m es négyzet benne a lapátkerék. a házfalra v kéményfalra lehet felszerelni és olyan mintha egy szellőző ventillátor lenne. sorba lehet őket kapcsolni így több darab együtt képes ellátni egy házat. nagy erejű szél esetén visszahúzódik a lapát a házrészbe így csak egy kb 20 cm széles kocka rész marad.
ha valaki megtalálja a netet küldje el a linket légyszi.

KAMA3 2013.02.12. 17:19:05

@astonferi: Ezt általában nem kitalálják, hogy hozzád kell bemenni, bár az ajtók típusából lehet következtetni, hogy hol találhatóak nagyobb értékek. Hanem hordákba verődve végig feltörik az összes ajtót egy házban, felforgatják a lakást értékek után kutatva. A te ajtódnál lehet egy kicsit tovább fognak időzni, amíg felér a kolléga a motoros flexxel, amit egy lakatos cég telephelyéről gyűjtöttek be. Te meg majd ott állsz egyedül tíz zsivány ellen.

Hacsak nem tudjátok ház szinten megvédeni magatokat. De egy átlagos budapesti társasházban erre semmi reális esélyt nem látok.

Tblog 2013.02.12. 17:44:09

Én úgy tudom hogy a szélgenerátor eléggé hangos. Szóval nem csak a méret, hanem a zaj is felhívná a figyelmet.

www.gereports.com/how-loud-is-a-wind-turbine/

Locomotiv 2013.02.12. 18:49:31

@Tuleloblog: Arról nem is beszélve, hogy rengeteg forgó-mozgó alkatrészből áll, nem egyszerű az elkészítése, sok a meghibásodási lehetősége és nem utolsósorban a hatásfoka sem a legjobb.

Tblog 2013.02.12. 19:04:06

Bizony, még a nagy iparilag legyártottak sem tökéletesek..

www.youtube.com/watch?v=7nSB1SdVHqQ

www.youtube.com/watch?v=jCyQD83NLDc

www.youtube.com/watch?v=0ovHFTSBQ54

Persze akinek van rá pénze, az vehet egyet kipróbálásra.

www.youtube.com/watch?v=xgHEsYA_vqo

:)

astonferi 2013.02.12. 20:18:53

én most nem biztos hogy megosztanám az ötletemet mert ezzel kapcsolatban mert lehet hogy örültnek néznétek de azért van :)

Locomotiv 2013.02.13. 07:56:29

@knife1: Megnéztem, okésnak tűnik, de békeidőben sem állítanék fel egy ilyet a kertemben. Sőt azon gondolkodom, hogy a napelemtáblákat is leszerelem a tetőről és a ház mellé egy gurulós állványra szerelem fel. A hatásfoka romlani fog, de legalább az utcáról nem lesz látható és estére be tudom tolni a melléképületbe.

Locomotiv 2013.02.13. 08:02:02

@astonferi: Engem is néztek már itt őrültnek a véleményem miatt úgyhogy hajrá! :D Egyébként meg pont azért van ez a blog hogy megbeszéljük a gondolatainkat. Én személy szerint kíváncsi vagyok az ötletedre.

astonferi 2013.02.13. 09:18:44

@Locomotiv:
hvg.hu/ingatlan/20100125_mini_szeleromu
ez hogy tetszik ?
greenpolis.files.wordpress.com/2010/12/a-szerkezet-kc3b6zelrc591l.jpg
erre gondoltam a multkor
energiaoldal.hu/ridgeblade-tetogerincre-szerelheto-kompakt-szelkerek/
erről pedig elsőre nem is gondolnád hogy szélerőmű
az ötletről meg késöbb vagy ha tényleg érdekel leirom priviben mert kicsit futurisztikus :)

Locomotiv 2013.02.13. 10:29:05

@astonferi: Tetszik, a kicsi a mobilitás miatt, a nagyobb pedig azért mert valóban nem hivalkodó a háztetőn. Mindezek ellenére én mégis inkább a napelemet preferálom, egyrészt a szélerőmű elromolhat, másrészt hazánkban több a napsütéses órák száma mint a szeleseké. Ráadásul a napelem borongós időben is termel valamennyi áramot.

szilaj8 2013.02.13. 10:35:55

@londonercsecse: az távozik épen a helyszinről,aki hamarabb lő,és itt mindegy hogy mivel ,sörétes,vagy atombomba,vagy sokkoló,aki hamarabb lő,az a nyertes,ha bejönnek a házamba,ott már nincs nagy távolság,a lényeg a taktika!

Valójában a túlélő helyzetben a legfontosabb az energia,mert ha van energiád akkor van mindened!
Alternativenegiák,meg elég kevés van,ami télen-és sötétben is elegendő energiát ad!
Én kakiból csinálnák biogázt,az elégetném egy belsőégésű motorban,a motorhűtővize adná a fűtést,a főtengelyen meg a generátor adná az energiát,vagy ugyan ezt csak fagázból csinálnám...
Más alternativenergia ötletek?Kellene egy ilyen poszt is nem?(energia) :)

lapaleves 2013.02.13. 13:40:38

Jol elfilozofaltok itt a szelkerekekrol meg napelemrol, de azert tudjatok rola hogy par szazerer alatt meg plane otthon mobiltoltot kaptok, nem tobbet.

Autoakksi is mondjuk 50ah annak felet tudod kivenni az 25 x 12 wh azaz mondjuk 300w egyetlen oraig. Konvertalod 230v-ra ennek csak 80%-a. Uj akksi bir igy mondjuk 1-200 ciklust.

Szeleromu hazankban leginkabb par szeles hegyen, de ott is inkabb meglevo napelem + akksi melle. Napelem 1250kwh eves hozam egy 1000w panelen. Ez kb 800e penz csak panelben. Ami a nagyobb baj, hogy a 3 teli honapban az eves termelese <5%-at kapod. Azaz semmit.

Amit nem tudsz magaddal vinni az nincs. Majd meg okoskodok.

Locomotiv 2013.02.13. 17:23:24

@lapaleves: Komolytalan volna egyetlen 50 Ah akkuval bármihez is kezdeni... Az tény, hogy százezres nagyságrendről van szó, de azt se felejtsük el, hogy gebasz esetéről beszélünk. Nyilván ilyenkor csak a legfontosabbra használnánk áramot. Itt most nem arról van szó, hogy leváljunk az elektromos hálózatról. Egyébként a legócskább ólomsavas akku is kibír 4-500 ciklust.

astonferi 2013.02.13. 18:26:26

@Locomotiv: találtam minivíz turbinát is. érdekes dolog lehet de még nem olvastam nagyon végig.

prukker 2013.02.14. 01:23:18

@szilaj8:
Kicsi esélyed azért lehet a lőfegyver ellen, talán 10%. De ne feledd, a lőszer 1 év múlva is lőszer, míg a sokkoló eleme nem feltétlenül bírja addig...

lapaleves 2013.02.14. 11:22:35

@Locomotiv: persze kibír, 80%-ra merítve. 50%-ra merítve meg az van amit írtam. más kérdés, hogy napelemhez eléggé b terv az autóakksi, mert a mélykisülést meg egyátalán nem tolerálja.

még mindig a napelem a leghasználhatóbb, de ott is sok minden kell. konvertálni csak ha nagyon nincs más, de nem tudom ezek a szivargyújtós kínai négyszögjelgépek egyátalán kihajtanak-e egy flexet pölö. megint más, hogy a töltésvezérlő is szulfátmentesítős legyen, autóakksi-gyűjtés esetén pláne.

amúgy meg mindenből 12v, szivargyújtó téma. lehet notitöltőt, elemtöltőt (ledes zseblámpa nem árt), vízforralót, mindenfélét kapni. még mindig inkább két minimál tablet / ereader / noti rajta az összes hasznos tudásoddal, mint 50 kiló keménykönyv. meg egy négyjegyű fvtáblázat első helyen ugye (nem láttam még ekönyvben / scannelve, ahogy gimis klasszik kémiakönyvet se).

ledekből g4 meg ilyesmiket érdemes nézni, 5050-es smd diódákkal. azokat polaritásfüggetlenül tudod kötni akksira.

vannak routerek (fritzbox), amiket wifin rá tudsz kötni telefonra, és legalább wifi hatótávban van bázisállomásod. szintén 12v betáp. elvileg rá lehetne erőltetni egy easycap + motion kombót, ami analóg kamból motion detektál. biztos nem egyszerű, de vannak készen is kamok ilyesmire. kell még pár 1w ir led és elég szépen látsz a sötétben ha védeni kell.

najó abbahagyom.

Locomotiv 2013.02.14. 12:49:54

@lapaleves: Minden amit írtál helytálló és egyet is értek veled. Az autóakku tényleg csak b terv, de ha épp nem lesz más az is jó. A kínai négyszögjel generátor valóban nem sok eszköznek használ, ezért is vettem szinuszos invertereket amikkel viszont gond nélkül üzemel a hűtő, fagyasztó, hidrofor.

lapaleves 2013.02.14. 13:09:44

@Locomotiv: ebből esetleg a hidrofor jöhet szóba akksis táplálás esetén, hűtő-fagyasztó nagyon felejtős áramot fogyaszt (1kwh körül írják a napi átlagot, az párszázezres napelem+akksi nyári csúcshozama - vö még akksi kapacitás). az verem (pincécske), ahogy a régi emberek csinálják. 2 méter mélyen konstans 7 fok van. vagy csinálsz rendes hűtőt talajszondával, de az nem város hogy leásol 7 métert csőkígyónak.

de hűtő-fagyasztó még mindig nem 700w egybőlterhelő flex, márpedig flexelés nagyon alap, ha neked kell a szerszámaidat csinálni. nem feltétlen neked szól, csak mint gondolat.

mintha úgy értettem volna, hogy shtf-ben majd lehet szélkereket barkácsolni (bár lehet, hogy shtf előtti kivitelezés volt a terv, csak futólag olvastam).

ott kezdődik, hogy mennyi csavarod meg kézifűrészed, kéziszerszámod van otthon. azért a csavarboltot érdemes kipakolni még előtte (kérek m4-től m10-ig 30, 40, 60, 80, 100 mm-ből 100-100 darabot, százezer önzáró anyát meg alátétet rugósat és simát). meg beszerezni vasfűrészlap, fafűrész, kézihajtású fúró stb.

astonferi 2013.02.14. 13:38:23

@lapaleves: tényleg a szerszám és alapanyag tárolás kimaradt. irhatnál egy cikket kiváncsi lennék rá.

Locomotiv 2013.02.14. 13:42:04

@lapaleves: A++ dupla hőszigetelésű láda méréseim szerint nyáron sem fogyasztott többet 500W-nál naponta. És szerencsére egy kisebb barkácsboltra való kézi és elektromos szerszámom, alapanyagom kötőelemem van otthon. Nem feltétlen egy káosz helyzetre készülve, csak mert gyerekkorom óta amit lehet SK készítek. (szélkereket nem akarok készíteni) :)

lapaleves 2013.02.14. 15:16:33

az 500wh (nem w) már eleve 600wh mert nem hiszem, hogy 80% fölé mész. bár nem tudom mekkora az invertered, ha azt mondod kilowattos folyamatos terhelésre tervezett, akkor még talán. mindenesetre az 500wh is irdatlan sok, teljesen irreális erre pazarolni az energiát szerintem.

ha van egy millás szigetüzemű rendszered, akkor arról kihajtod (nyáron, az első kéthetes melegfrontig). télen csak akkor kevesebb, ha a kamrában van, nem a konstans 22 fokon.

én összeraktam nagyjából 3-400 ezerért a napelemes cuccot, és szó szerint wattokkal meg tizedwattokkal küzdök a 7/24 fogyasztóknál. pedig nálam full dc van, semmi konverzió. pláne nem jó, ha dupla (dc --> ac --> dc) konverziód van egy csomó cuccnál. majdnem fele áramod elmelegszik.

Locomotiv 2013.02.14. 18:19:23

@lapaleves: Közel félgurigát költöttem eddig a napelemes rendszerre, de még mindig nincs kész, Terveim szerint még jónéhány szazezret rá fogok szánni a bővítésre fejlesztésre. Számításaim szerint mint irtam hűtőt, fagyasztót, hidrofort gond nélkül bírni fogja. De ha minden törik és szakd, likvidálni fogom a fagyasztót hiszen mindent amit benne tartok tudom tartósítani sózással, füstöléssel, szárítással, befőzéssel.

prukker 2013.02.15. 11:11:58

@Locomotiv:
Téli időszakban is bírni fogja? Erre számolgattál már valamit?

Locomotiv 2013.02.15. 12:46:05

@prukker: Számoltam, számolgattam de mivel még nem teljes a rendszer fullos tesztüzemet nem tudtam csinálni, a számításoknál pedig az a baj, hogy elméleti számok amik a legritkább esetben fedik a valóságot. Télen például a hűtőt nem kell üzemeltetni, a fagyasztót kiköltöztetem a fűtetlen melléképületbe, víz sem kell annyi mert nem kell locsolni, elméletileg kevesebb energia is elég. Meglátjuk mire lesz elég és az alapján döntök, hogy mire használom mire nem.

Locomotiv 2013.02.15. 12:53:21

@prukker: Még valami! Egyáltalán nem ezt tekintem a túlélés alapjának, látszat ellenére is kevesebbet alapozok rá mint a felkészülés többi szegmensére.

Fredddy 2013.02.15. 12:56:50

Nem tartom magam ilyen prepper arcnak, nem is tervezek ilyesmit (víz-, gáz-, vagy áramkimaradásra egy normális háztartás alapból felkészül, ahogy egy heti kajával is, simán lehet, hogy egy hétig nem megy az ember boltba, nem kell ahhoz zombiapokalipszis, elég, ha influenzás a család vagy sok a meló, naponta vásárolni felesleges időelcseszés), a zombis filmeket meg a Fallout-sorozatot viszont bírom, azért olvastam bele ebbe a blogba.

Egy gondolat a vadászattal kapcsolatban: nem Alaszkában vagyunk, ahol sok a vad és kevés az ember. Magyarországon alapból nagy gond az orvvadászat, ha nincs kaja, heteken, max hónapokon belül elfogyna a vad. Nem azért, mert már csak az van, hanem azért, mert mindenfajta élelmiszer megdrágulna, így jobban megérné ezzel is foglalkozni +az ellenőrzés csökenne.

3 dolog, ami jól jött ,,békeidős" utazásoknál (itt még nem nagyon láttam megemlítve)
-szigszalag: nem az a hagyományos fajta, hanem a vastag, szövettel erősített, duct tape-nak nevezett cucc, ami a filmekben van. Szakadt cipő, szakadt hátizsák, szakadt, törött bármi, hacsak ideiglenesen is sikerül megjavítani, már akkor sem kell pl félig mezítláb hazacsoszogni akár egy teljesen békés városnéző sétáról.
-reklámszatyor: inventory-bővítés, simán bárhol megláthat az ember útközben olyan dolgot, amit hazavinne, de kézben kényelmetlen vinni, a csomagba meg nem fér be (nem csak egy csontváztól elszedett géppisztolyra gondolok :) városnéző sétán szuvenírárus, akármi). Ha nem, egy összehajtott szatyor akkor sem nehéz, sem helyet nem foglal. Ha sátorban kell lakni, akkor meg feldarabolható plusz vízhatlan anyag, mondjuk egy szakadás befoltozására.
-mosókrém: nincs benne a 10 legfontosabb elviendő cuccban, de otthon érdemes tartani, nem kell ahhoz atombomba, hogy elromoljon a mosógép, kisebb ruhák (alsógatya, zokni) gyors kézi mosásához jobb, mint a szappan, vagy a mosópor.

Locomotiv 2013.02.15. 15:23:09

@Fredddy: A legtöbb háztartásban evidens, hogy nem egy napi élelem van otthon, de a gáz, víz, villamosáram hiány nem ilyen egyszerű, víz kivételével bajos a tárolás, felhalmozás. Te például, hogy készültél fel ezek hiányára, mondjuk csak egy 72 órás kimaradásra?

Fredddy 2013.02.15. 16:10:05

@Locomotiv:

víz: 1-2 *12l tartós tej, 1-2 zsugornyi ásványvíz (3-an vagyunk). Egyébként nem szokatlan, hogy van kisebb-nagyobb szünet, be szokták jelenteni legalább annyival előtte, hogy tudjon elég vizet venni az ember.

gáz: pokróc, elektromos hősugárzó, hideg élelem (amit nem kell melegíteni), felöltözöm, spórolok a szellőztetéssel. Volt már, hogy egy hétre elment a gáz tél közepén (társasház, valami hülye nekiállt felújíttatni, megtalálta a falu legkétbalkezesebb mesterét, aki elrontotta azt is, ami nem volt elromolva, aztán kitalálták, hogy ha már így benne vagyunk, meg úgyis el van baszva, akkor egy füst alatt cseréljük ki a társasház fő gázvezetékét), senki nem halt bele.

villany: a hidegvízben zuhanyzás para (ha van gáz, akkor lehet vizet melegíteni 15 literes bádogfazékban), meg az, hogy leolvad a hűtő. Ha jégakkut teszek be (az van mindig feltöltve), meg nem nyitogatom, akkor kibírja valameddig (mert alapból elég jó hőszigetelő anyagból van). A többi nélkül ki lehet bírni, gyertya meg elemlámpa megfelelő mennyiségű elemmel van a háznál.

Szóval 72 órát kisebb kényelmetlenségekkel, de simán ki lehet bírni, nem kell drámázni. Ha azt mondják, hogy mondjuk egy hétig nincs semmi, akkor kiveszek szabadságot, beülök a kocsiba és irány a vidéki rokonokhoz (annyi benzin mindig van benne, alap).

astonferi 2013.02.15. 19:56:18

@Fredddy: ez dicséretes de mi lesz 72 óra után ?

Tblog 2013.02.15. 21:31:36

Gondolom 72 óra alatt jobban letisztulnak a dolgok mint 3-4 óra alatt. 72 óra elég gondolkozni, megtervezni néhány lépést, intézkedni, felkeresni néhány barátot, családtagot, stb.

Fredddy 2013.02.15. 21:59:34

@astonferi: 72 órára vonatkozott a kérdés. Egyébként nyilván minden attól függ, hogy mivel kell szembenézni. Egy átlagos kisebb vészhelyzetet elhárítanak ennyi idő alatt, vagy legalábbis tesznek valamit, egy háborús vészhelyzet meg nem jön előzmények nélkül.
Fő közlekedési utaktól távolabb eső agglomerációs település egyébként, árvízveszély nincs, egy fosztogató meg semmi olyat nem remélhet itt, amiből ne lenne 25*annyi a pár kilométerrel arrébb lévő Budapesten. Szóval ha más nem, legalább egy kis extra idő van.

Fredddy 2013.02.15. 23:52:15

Még egy dolog ehhez az egészhez.
Úgy látom, alapvetően egy amerikai eredetű dologról van szó, viszont az ottaniak tapasztalatait és elképzeléseit csak igen nagy fenntartásokkal lehet átvenni: az USA népsűrűsége 31 fő/négyzetkm, és ebben már benne van San Francisco, Los Angeles, a Nagy Tavak hatalmas ipari körzetei és a 200 km-es összefüggő várossá összenőtt keleti part is. Az ország belső területein hatalmas néptelen térségek vannak. Ilyen körülmények között tényleg meg lehet azt tenni, hogy elvermel a reménybeli túlélő valami Isten háta mögötti, erőddé alakított farmon, aztán tuti nem fog senki arra járni.
Magyarország népsűrűsége majdnem négyszer ekkora, 108 fő/négyzetkm, és jóval egyenletesebb eloszlású is. Tehát hiába vonulnál el akárhová, 10 kilométeren (=két óra séta) belül lesz valami település, ahonnan özönlenek majd a látogatók, vagy kell, vagy se. Természetben elbújást nálunk hagyományosan a Tisza mocsaraiban játszottak, de azokat meg már 150 éve lecsapolták.

Cserébe viszont a hatóságok is ennyivel közelebb vannak (ha feltesszük, hogy legalább minimálisan működnek, és ezt azért feltételezhetjük). Nincs az a decentralizáltság se, mint ott, nálunk jóval könnyebb párszáz rendőrt gyorsan az ország egyik végéből a másikba vezényelni, mint egy olyan országban, ahol minden falunak külön, önálló rendőrsége van. +van most már EU is, külföldről is könnyebb segítséget kérni.

Tblog 2013.02.16. 00:13:54

Annyira teljesen kies területre felesleges menni. Egy kisebb falu, sok szántóval körbevéve ésszerűbb visszavonulási pont lehet. Kis faluból pedig van bőven, olyanból is ami több mint 10 kilométerre van más településektől. De aki erdő mélyén akar lakni, vagy tanyán, az azt is megteheti. :)

Locomotiv 2013.02.16. 19:41:38

@Fredddy: Igazad van, valóban nem vagy Prepper.:) Viszont bennünket (szerintem nyilatkozhatok a többiek nevében is) nem nyugtatna meg ennyi. De szerintem már az is jó a részedről, hogy itt vagy, olvasod a blogot és eszedbe jutott, hogy a megszokott kényelmes életünk gyökeresen megváltozhat egy pillanat alatt. Mindenki másképp készül, mást tart előnyösnek. Ha baj esetén nem esel pánikba, hanem higgadtan számbaveszed a lehetőségeid és esetleg beugrik néhány dolog amit itt olvastál... már megérte :)

prukker 2013.02.17. 00:55:47

@astonferi:
Na ezért kell mentálisan felkészülni:)

Eszembe jutott egy viszonylag rossz hír a prepperkedőknek(a felhalmozókra gondolok most)

Egy nagyobb gebasz esetén mindenkinek megvan a romantikus elképzelése, hogy milyen faszán felkészült készletekkel, ilyen-olyan energiaforrásokkal, stb.
De nézzük csak a pár hónapja New Yorkban tomboló hurrikánt. Áramszünet,benzinszünet, stb ÉS !!!! rengeteg embert kitelepítetek, komplett falvak, kisvárosok váltak néptelenné.
Na ezzel mihez lehet kezdeni? Mert a zsaruk, katonák jönnek éls pont leszarják, hogy te maradni akarsz, kapsz 3 percet a bőröndödre és visznek is.
(pont így történt new yorkban is)
Itt a katasztrófa, amire annyian várnak és cseszhetik, mert a katonasággal azért mégse száll szembe az ember...
És ha jobban belegondoltok, ez a forgatókönyv a legvalószínűbb, a kitelepítés.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.02.17. 11:42:11

@prukker: Azért azt tisztázzuk, hogy a prepping nyilván szól a mentális felkészülésről is, a felhalmozás csak egy része az egésznek. Amiért itt kevesebb szó esik a mentális felkészülésről az pusztán annyi, hogy ahhoz már nem elég az internet vagy ez a blog, hogy leírjam: mozdítsd már meg a valagad és próbáld ki magad is, élőben, tanulj és gyakorolj!

Ezeket vagy megcsinálja valaki, vagy nem, vagy hozzáedzi magát, vagy nem. Én (és ez a közösség) azért próbálok mindig ösztönözni, de ettől többet nem tehetek, ill. nem lenne sok értelme a valóságtól jobban elrugaszkodott blogot írni, mert senki nem olvasná (ki szereti, ha cseszegetik? :D ).

A kitelepítésre/menekülésre való felkészülés is sokszor elhangzik itt, általában a túlélőzsákkal kapcsolatban emlegetem. Fel lehet (sőt érdemes) készülni rá, begyakorolni a mozdulatokat, útvonalakat, időt mérni stb. Ha több idő van, akkor bepakolni a kocsiba/motorra/biciklire a szükséges dolgokat és úgy elmenekülni. Ezek is (tehát a "lelki edzés") mind szerves részét képezik a preppingnek, csak éppen érdektelen a többség számára, ha leírja valaki. :)

Amúgy sok new yorki (környéki) prepper éppen ezért volt egy orrhosszal előrébb a zombiknál, mert már begyakorolta és ismerte a mozdulatokat, eljátszotta többször a szcenáriót stb., így amikor jött a hivatalos kitelepítésről a felszólítás, akkor már rutinból kirázta a kisujjából a szükséges teendőket. Eközben a zombik meg kapkodtak jobbra-balra, mert azt se tudták mihez nyúljanak hirtelen.

Locomotiv 2013.02.17. 13:15:40

@prukker: Tudjuk jól, hogy minden eshetőségre nem lehet felkészülni, főleg úgy, hogy nem egy konkrét eseményre készülődünk. A végtelenségig lehetne sorolni az úgy kezdődő mondatokat, hogy "mi van ha...". Aki ilyen okokra hivatkozva tesz a felkészülésre vajon egy SHTF esemény bekövetkeztekor mit fog csinálni? Leül egy csöndes sarokba és várja a halált, vagy esetleg megzavarodik mint mókus az erdőtűzben? Mert komoly esetben más lehetősége nemigen lesz.
Kitelepítéssel kapcsolatban pedig ha jól tudom a saját felelősségedre maradhatsz az otthonodban, de ha mégis menni kell abban az esetben is előnyben vagyunk ahogy azt Martin Blake is írta.

prukker 2013.02.17. 20:35:32

@Locomotiv:
Nem, a kitelepítéskor nincs szabad választásod,ezért vannak a katonák. Különben ki menne el a házából?

Amúgy láttátok a Divide c filmet? Érdemes megnézni, bár eléggé beteg egy film, viszont egy atomtámadás után egy prepper menedékébe idegenek keverednek és erről a kényszer összezártságról szól a film.

Locomotiv 2013.02.17. 20:56:17

@prukker: Hidd el, hogy saját felelősségedre maradhatsz az otthonodban, legalábbis eddig ez volt a gyakorlat a magyarországi kitelepítéseknél. Láttam a filmet tényleg nagyon beteg volt. Nos ez az a esemény amit nem biztos hogy túl akarok élni. Egy atomtámadás esetén inkább haljak meg az első villanásnál, mint hogy utánna hetekig hónapokig szenvedjek a sugárfertőzéstől.

Locomotiv 2013.02.17. 21:31:50

@prukker: Egy dolgot azért megkérdeznék. Azt állítod, idézlek: "És ha jobban belegondoltok, ez a forgatókönyv a legvalószínűbb, a kitelepítés. " Ezt mire alapozod? Elképzelhetők olyan események, hogy bizonyos területeket ki kell telepíteni, de ez itt nem egy falu gyűlése amit árvíz fenyeget. Egy egész országot pedig nem lehet kitelepíteni. Én úgy gondolom, hogy a felkészülők egy zöldárnál komolyabb dologra készülődnek, országos illetve globális problémára. Hétköznapi esetben egy kitelepítés nem okoz gondot se a kitelepítőknek sem a kitelepítetteknek, mert pontos forgatókönyv van rá. Gyakorlatilag ha semmit nem viszel magaddal sincs gond,mert az ellátásodat (szállás élelem orvosiellátás stb) biztosítják. Viszont egy országos vagy globális gebasznál senki nem lesz aki ki akarna telepíteni bárkit is. De tényleg érdekel, hogy mire gondoltál pontosan.

Tblog 2013.02.18. 03:51:13

@Locomotiv: Egyet kell értsek. Ha kitelepítenek, az azt jelenti hogy kapsz vizet, élelmet, meg még néhány dolgot ami szükséges hogy átvészeld a dolgokat. Ha nem telepítenek ki, akkor meg nem kényszerítenek arra hogy elhagyd a házat.

prukker 2013.02.19. 12:20:01

@Locomotiv: @Tuleloblog:
Nézzétek meg a new yorki hurrikán esetét: ott hányan maradhattak? Sehányan. Adtak vizet, az útra, de utána mindenkinek magának kellett megoldania a szállást,kaját és haza nem mehettek a még a cuccaikért sem, a lezárt településeken a rendőrök és a gárda járőrözött.

Szó sem volt az egész ország kitelepítéséről, hanem "csak" pár ezer emberről.
Közülük hány hamster prepper volt? Talán 1% ? Ebből a 10 HPből mennyien értek valamit is a felhalmozásukkal?
Persze, nem akarok győzködni senkit, csak egy kérdésem lenne még : aki válsághelyzet esetére készül, az úgy készül, hogy az egész országban gáz lesz? Szerintem nem. Bőven elég abban a kitelepített párezer ember között lenni, akit egy helyi katasztrófa sújt.

zaki82 2013.02.19. 13:45:09

@Tuleloblog:
re1: Miért kéne elfelejteni a "biztonságos fészket"? / "a lényeg, hogy ott maradhass"
nyah. azert mert:
1 - nem tudhatod, h a katasztrofa mennyire fogja erinteni a pecot. lehet, h onnan indul a zombi apokalipszis vagy a haz alatt reped szet a bolygo es zuhan a magba, esetleg onnan ahol vagy megkozelithetetlenne valik; ergo arra kell epiteni, h te mire vagy kepes, nem arra, h milyen raktarad van
2 - a kozmuvek ha eltunnek nagyon hamar elhetetlenne valik a lakasod. ha tarsashaz siman lehet, h nem miattad, csak a te lakasod is kap masok felelotlenkedeseibol (pl a folotted lako mindenhova oda sz@rik mert csak, vagy valaki szetb@sz valamit ami az egesz hazra hatassal van). a csaladi hazak kifosztogatasi celpontok es a csatorna ott is gond lesz nagyon hamar
3 - elobb vagy utobb (de mar ezt is irtam talan) ki akarnak majd rabolni. ha nem mozdulsz ki este feny van nalad vagy gyanus 0-24 sotetites (elet ez igy?!). ha kimzodulsz (valoszinubb) te tiszta leszel, apolt es jol taplalt ergo nagyon feltuno, tehat celpont
4 - egyeb kockazati tenyezok, pl valaki neki all sportbol hazakat robbantgatni, vagy becsuzlizni minden ablakot mert az vicces, v csak felgyujtogatni epuleteket mert meleget ad, stb; siman lehet celpont a te lakod is

re2: "Hová akarnál menni ha baj lenne" / stb
erre valo a rendes felkeszites, ie a kepzettseg. ugyan oda ahova az elso emberek mentek. folyo vagy to kozelebe, legyen valemerre egy erdo is, esatobbi. ha van videki (lehetoleg falusi) rokon az persze taktikusabb, bar itt megint felmerul a vilageges jellege es melysege. elofordulhat, h nem szabad egy helyen maradnod huzamosabb ideig ahogy az is, h kijelol az allamaparat egy tulelo-kozpontot (minden masnak sanyi) ahova ha eljutsz elve megusztad, ha nem akkor igy jartal.
ezek maris elore vetitik, h a legjobb felkeszules az ha tulelo vagy.

re3: "csak a nagyvárosok jelenthetnek problémát ilyen szempontból"
haaat en vegig surun lakott teruletekre gondoltam, ie nagyvaros. lehet, h ez rogton nem jott at.
egy jo kis faluban eselyes, h eszre se vennek a vilagegest. csak pista bacsi veszmadarkodna a kocsmaban amikor mar napi 2-3 'varosi ruhaban parolazo' zombi fejet kell szetvernie asoval a vetemenyesben, h "szerinte valami nem stimmel a vilagban" de mindenki lehurrogna, leven a varosiak sose voltak normalisak, miert pont ez volna furcsa (es osszessegeben igazuk is van).

Megjegyzem (bocs, reklam-szagu lesz) tervezunk egy nagyon jol kepzett ismerossel es sok szinten jol kepzett baratjaval tulelo tabort, ie egy tobbnapos felkeszitest apokaliptikus bulikra (emelt szintu elsosegely; viz- es elelemszerzes es tisztitas varosi/terep; gyogyszerismeret; rogtonzott fegyverek, vertek, pajzsok, csapdak varosi/terep; meregismeret varosi/terep; tajekozodas varos/terep; gerilla taktikak; csapatvezetes; stb-stb).
A reszletek meg kidolgozas alatt vannak, meg azt sem dontottuk el, h melyik kikepzo melyik agakat "vegye fel", ugyhogy gyerekcipos az egesz de majd irok a blog tulajdonosnak ha mar komolyan veheto a dolog es lehet ra jelentkezni ha valakit erdekel.

zaki82 2013.02.19. 14:30:48

o! meg egy fontos elemet kihagytam! az emberi tenyezot.
az egyszeruseg kedveert legyen egy pelda:
tegyuk fel, h otthon vagy es csak 1 szomszedod van aki tulelte, viszont o nem keszult fel semennyire semmire, ambator van egy 4 eves kislanya.
elobb-utobb atkopog etelet kerni mert eheznek. aztan at fog kopogni tizedszer is.
ha adsz, maris harom fot kell ellatni a raktaradnak egy helyett (vagy 5-ot 2 helyett, mindegy).
ha nem adsz, ehen halnak ami neked lelki problemakat fog okozni, vagy agressziv lesz es te vagy kenytelen vegezni vele - akkor lesz ott az a tudat, h van egy 4 eves ehezo arva a szomszedban (akit te tettel arvava). es ujra egy nagyon nehez dontes elott allsz mikozben a tetemtol probalsz szabadulni -h kesobb ne vegezzen veled a hullamereg-.
es bar van olyan ember akit nem visel meg, h olt sajnos te valoszinutlen, h ezek koze tartozol (szocializaltsag, intelligencia, stb). mindegy, h jogos volt-e.

mindez ket okbol:
1 - helyhez vagy kotve
2 - raktarad van, nem kepesseged elelem szerzesre amit tovabb adhatnal vagy amivel ellathatnal varatlan +1/+2 fo"t, legalabb atmenetileg

astonferi 2013.02.19. 17:12:43

@zaki82: azt gondolom irni kell egy cikket a mentális kérdésekről és ennek hatásairol

Fredddy 2013.02.19. 18:14:07

@zaki82: ,,egy jo kis faluban eselyes, h eszre se vennek a vilagegest. "
Az én nagyszüleim egy jó kis faluban éltek, és a legutóbbi világégést nagyon is észrevették. Legkésőbb mikor egy T-34-es kipukkant a ház mellett, és leégett az egész.

,,rogtonzott fegyverek, vertek, pajzsok,"
Ez már eléggé kezd átcsúszni realitásokból a Mad Max-rajongó cosplay irányába, Kalasnyikov ellen védő vértet nem tudsz rögtönözni, vagy, ha igen, meg se bírsz benne mozdulni.

Szerintem kicsit túlértékelitek a helyben maradást, mint opciót. Egyáltalán nem biztos, hogy a gondosan berendezett hörcsögfészek egy áradás, vulkánkitörés vagy pláne nukleáris szennyezés után is lakható, felhasználható állapotban marad.

Locomotiv 2013.02.19. 18:33:26

@prukker: Egyszer és mindenkor felejtsük már el Amerikát. Semmilyen téren nem lehet párhuzamot húzni a két ország között. New Yorkban 10 millióan élnek, többen mint nálunk az egész országban. Lehetetlenség ennyi embert kitelepíteni vagy kimenekíteni, ráadásul a hírek szerint nem is vették komolyan a figyelmeztetéseket. És a prepper szerintem kifejezetten nem lokális gondokra készül. A lokális problémákat ha egyébként máshol nincs gond az országban akkor a hatóságok probléma nélkül megoldják. Ha pedig az egész országban gebasz van úgy is magadra hagynak.

Locomotiv 2013.02.19. 18:43:36

@zaki82: Már megint azok a mondatok melyek úgy kezdődnek: "Mi van ha..." Felsoroltál jónéhányat, de bármely felkészülő mellé tudna tenni még legalább ennyit. Pontosan tudjuk, hogy vannak olyan helyzetek melyekre semmilyen szinten nem lehet felkészülni. Bármennyire is előrelátó vagy mindig adódhat olyan amire esetleg nem gondoltál, vagy épp lehetetelen kivédeni. Van amikor a helyben maradás a jó megoldás, van amikor a menekülés. Senki nem tudja mi vár ránk.

Tblog 2013.02.19. 19:04:22

@prukker: Ez így nem igaz. Nem tudom hogy mennyire volt kényszerített az a kitelepítés. Azt tudom hogy volt aki megmondta a hatóságoknak hogy jól van és nem nyúltak hozzá, nem parancsolták meg neki hogy hagyja el a házat.

A másik hogy a Dome-ba tették be a sok embert. Sportcsarnokba vagy hová. Szörnyű állapotok voltak ott, de szomjan és éhen senki se halt.

Prepperekre ne is gondolj. 2005 környékén ez nem volt divat, főleg nem a feketék körében. New Orleans pedig többnyire fekete lakosú.

Tblog 2013.02.19. 19:33:21

@zaki82: 1. Lehet hogy nem tudhatod, de arra az esetre való a "bug out bag". A házadban felhalmozol, arra az esetre ha el kellene hagynod a házat arra meg ott van a megrakott hátizsák.

A prepper az, aki átvészelésre gyűjtöget. Minden nem fér bele egy hátizsákba, ahhoz egy egész otthon kell.

2. Nem kell lakásban lakni. Kell egy olcsó falusi ház, megművelhető területtel. Már 1 millióért is kapsz egyet, ha jó helyen keresel és szerencséd is van.

3. Ez önvédelmi kérdés. Azt már kitárgyaltuk néhányszor. De ha nincs közmű, akkor ugye éjszakai világítás se lesz nálunk. :D

De akkor újra kérdezem. Hová akarsz menni? Ha nem otthon vagy, akkor hová mész? Be az erdő közepébe, vagy egy barlangba, hogy megfagyj? Ott mitől lesz jobb? Nem értem.

4. "valaki neki all sportbol hazakat robbantgatni" Ezt mire alapozod? Mikor történt olyan? Tényleg olyan nagy esély van erre, mert sok a robbantási szakértő? Akkor inkább már molotov koktél, viszont ott ahol arany ára van az üzemanyagnak ott azzal kereskednek, nem eldobálják.

re2: És a folyó vagy tó közelében nem házban laknál? Ott nem lenne nálad gyertya hogy világíts? Oda nem törnének be bűnözők? Az a hely láthatatlanná tenne? Nem, ott is látnának, de ott még a saját otthonod védelmét se élvezhetnéd. Ott is házakban laknál, különben télen a -20 C-ban érdekessé válna a sátorozás.

Ha egy kisgyerek megy hozzád segíteni, akkor segíteni fogsz. Ha -ahogy írtad- "agyonvernéd" csak mert sűrűn átkopogna az elfogadhatatlan dolog, minden szempontból. Teljesen elfogadhatatlan.

Locomotiv 2013.02.19. 20:26:45

Még valamit megjegyeznék. Nem akarom magamra venni a blog szerzőjének feladatát, de szerintem kicsit elkanyarodtunk a lényegtől. Én szívesebben venném a hozzászólóktól a túlélést, felkészülést segítő gondolatokat, ötleteket vagy építő kritikát. Sajnos mostanában tisztelet a kivételnek csak kifogásokkal, intrikával találkozom a hozzászólásokban. Egy dolgot fontos szemelőtt tartani! Fogalmunk sincs milyen helyzet adódik majd a jövőben amit túl kell élni, meg kell oldani. Éppen ezért nincs egységes és jó megoldás. Mindenki tudása és képességei szerint készül vagy nem készül.

astonferi 2013.02.19. 20:39:25

@zaki82:
elsősorban: még a gondolat is elfogadhatatlan hogy egy gyereket vagy nőt esetleg bárkit aki nem tör az életemre megölj. a prepperek java része szerintem közösségben gondolkodik.
2.azt hiszem már leírtam a múltkor.
magadhoz veszel egy hátizsákot amiben van 3 palack víz = 5kg, víz tisztító tabletta, kétszersült, pár konzerv, gyalásó, fűrész, kanálgép, csoki, váltás ruha, hálózsák, növénymagok, térkép, vadászíj-vesszők és még pár dolog.
ez kb 20 kg ezzel elvegetálsz 3-4-5 napot.
max 120-150 km-et tudsz megtenni. este nem nagyon alszol mert egyedül vagy és parázol.
3. vidék jó dolog ha van rokonod aki befogad mert amúgy idegenként kilógsz a környezetből és te leszel az első akit vasvillával elzavarnak mert fosztogatónak néznek.
4. vadászathoz és bogyó gyűjtéshez nagy rutin kell amivel szerintem kevesen rendelkezünk profi módon.
5. harci körülmények közt 30-45 napot tudsz eltölteni. ez tapasztalat. az állandó feszültség és egyedül lét esetén a kialvatlanság valamint a nem megfelelő táplálkozás felőrli az idegeidet teljesen.
6. gondolom a legtöbb menekülő víz mellé megy mert a víz alap tehát megint csak gond van.
a tábor nem rossz ötlet ha kicsit racionálisan közelítjük meg. vagy életszerű dolgokkal foglalkozik. a facebookon volt erre egy hölgytől felajánlás aki pest közelében tudna és szíves is tenné egy nagy erdős birtokot biztosítana. keresd meg szerintem.

Fredddy 2013.02.19. 22:43:24

A vértekről meg a pajzsokról jut eszembe, aki agrártevékenységgel tervezi a zombiapokalipszist túlélni, az viszont tényleg nem árt, ha az ács- és a kovácsmunkákhoz is ért legalább alapszinten. Egy kapának még az élezése se magától értetődő (pláne, ha elárulom, hogy kalapáccsal kell), nemhogy a javítása: normális kapa- vagy ásónyelet például már egy átlag falusi mekkmester se tud készíteni (tapasztalat), pedig neki még árammal működő szerszámai is vannak.
(A bádoglemezből hajlított bolti vackokat felejtsük el.)

prukker 2013.02.19. 22:49:31

@Locomotiv: Felejtsük.
De akkor vegyünk egy magyar példát: Kolontár.

zaki82 2013.02.19. 22:51:16

@Fredddy:
"T-34-es kipukkant a ház mellett, és leégett(...) az egész realitásokból a Mad Max-rajongó"
a falus resz kicsi ironizalas volt es nem vilaghaboru, hanem zombi apokalipszis vonalon - ertsd: nem bantas jelleggel. egy vilaghaboru egeszen mas tortenet, lasd lejjebb.

@astonferi: "harci körülmények közt 30-45 napot tudsz eltölteni."
mehh! egy ujabb "aprosag" amit elfelejtettem emliteni :)
nem is beszelve arrol, h a kepzes sem art. ha az nincs, talan 2 napot se sikerul.

osszessegeben a valaszokra:
egyreszt koszi, h ertekelitek annyira a hozzaszolasomat, h van mit irnotok ra (tenyleg!).
masreszt mindegyik megjegyzesbol -fenti mad max is ide tartozik- az tukrozodik, h nem "tisztazottak a korulmenyek". en amit irok azt egy potencialis legrosszabbra probalom vetiteni, azaz ja, mondjuk mad max, vagy the road, vagy zombieland. kis vicc, nemi ironia, de alapvetoen szornyu. megegyszer: _A_ legrosszabb.
masra azt gondolom nehez, mert minden erosen korulmeny fuggo es ami a fo, "konnyebben tulelheto" mint az ismert vilag megszunese a nepesseg bo 90%-aval egyutt.

kisgyerekre es szulore -nem irtam, h anya vagy apa- vonatkozo megjegyzesekre: egyreszt irtam, h agresszivva valik es rad tamad, ergo jogos onvedelem. masreszt ha az, ha nem, ha szornyu a feltetelezes, ha nem, adodni fog olyan helyzet amiben dadog a viselkedesed es igy vagy ugy, de irgalmatlan teher fog idovel rad nehezedni az akkori donteseid miatt, amiket nyomas alatt hoztal. ezt is el kell viselni - nagyon nem konnyu, sem egyedul, sem csapatban, se sehogy.

irta valaki, h kene egy tanulmany psziches teher vonalon: ilyen jellegu tanulmanyok keszultek, meglepoen sok. sot olyan is, h mi tortenik ha "lego pincebe" / "bunkerbe" zarnak ossze embereket hosszu idore mert a kinti vilag elpusztult.
diohejban az van, h "Torvenyek nelkul allatok vagyunk." - azaz ha 'odakint' uj vilagrend nem alakul surgosen akkor a tulelok visszavarazsoljak az emberiseget a kokorszakba; lezart teruleten pedig garantalt, h mindenki ott pusztul.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.02.19. 22:51:54

@zaki82: Az, hogy valaki raktároz, még nem zárja ki azt, hogy ne készülhetne fel vadászatra, halászatra, bogyók és gombák megismerésére stb. Szerintem a kettő kombinációját (lakhelytől, képességektől, lehetőségektől függően) érdemes megkeresni mindenkinek.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.02.19. 22:57:21

@zaki82: Ja még egyet akartam, hogy bár világvégéről beszélünk, azért érdemes nem az armageddon környéki eseményekre fókuszálni. Igen, elképzelhető egy olyan is, hogy a 4 éves kislány anyját kivégzed, mert mittudomén... De szerintem valamilyen szinten érdemes inkább embernek maradni, bármilyen szar is legyen a helyzet. Nem tudom, de ha ilyen helyzetbe kerülnék, hogy nem tudnék a saját készletemből vagy vadászat/gyűjtögetés stb.-ből annyit szerezni, hogy néhány extra fő kibírja addig, amíg újra be nem indul valamilyen szinten a gazdaság... akkor talán úgy végezném én is, mint Stephen King Mystjében az emberkék. :D

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.02.19. 23:03:21

@Locomotiv: Egy kicsit szinte mindig elkanyarodunk a fő témától, de a beszélgetések már csak ilyenek. Holnap lesz új cikk, majd megint elgondolkodunk valami máson. :)

zaki82 2013.02.19. 23:08:39

@Martin Blake: alapvetoen igazad van, kombinalni a legszerencsesebb. viszont az embernek van egy olyan tulajdonsaga, h szeret birtokolni es a "biztos elelemforrast" nem szivesen hagyja hatra - akkor sem ha ezzel valojaban sokkal nagyobb kockazatot vallal mint azzal, h kimegy a dzsangelbe kessel vadaszni grizlire.
en ezert kvazi nem kedvelem a nagy raktarkeszlet gondolatat, egesz konnyu abba belehalni, h van :)

szemelyes resz: szeretnem hinni, h en is ilyesmi lennek ha a totyanak lesz igaza es nagy balhe lesz :D (ha meg van meg a regi kabare)
viszont erdekes, h nem tudhatjuk! amig az ember eletveszelybe nem kerult 'a' vagy 'b' modon, 'x' vagy 'y' fajta ellensegtol veszelyeztetve addig szeretne hinni, h ilyen vagy olyan lenne adott helyzetben, de gyakran egesz mast tesz. es ez mindig csak akkor es ott derul ki. meg a jo hadseregek minosegibb (pl kommando) kepzesei is csak kondicionalni tudnak, tobbet nem.

Fredddy 2013.02.19. 23:12:51

@zaki82: nem viccből írtam, tényleg leégett a ház egy kilőtt T-34-es miatt- a kis falu egyik békés hétköznapjára rászervezték a debreceni páncéloscsatát. Soha nem tudod, mi jöhet.

Ami a Mad Max-et illeti, a legrosszabbra való felkészüléssel az a baj, hogy egyrészt sokféle formában eljöhet, másrészt, meg ha már így benne vagytok, nem árt egyúttal a kevésbé rossz dolgokra is felkészülni. Hogy pontosan mi várható, arra hogy kell készülni, és a többféle dologra való felkészülés sokszor egymásnak is ellentmondó követelményeit (menni-maradni pl) hogyan lehet összeegyeztetni, az a legérdekesebb kérdés. Ki lehet választani egy szimpatikus világvégét, és arra nagyon rákészülni, viszont szerintem ha már ennyi energiát és pénzt áldoztok rá, értelmesebb (és komolyabban vehető), ha a lehetőségek minél szélesebb spektrumát próbáljátok meg lefedni.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.02.19. 23:19:04

@astonferi: A másik, hogy a legtöbb ember kombinálhat is a családtagokkal, barátokkal felszerelés ügyben. Az egyik visz egy extra baltát, a másik egy ásót, a harmadik extra sátrat stb.
Egy kisebb csoport (persze, HA így sikerül összehozni a dolgot) remek túlélőközösséget alkothat.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.02.19. 23:23:39

@zaki82: Ez igaz. Talán ezért is jó egyáltalán foglalkozni a preppinggel, mert ha már elgondolkodunk dolgokon, amiken amúgy nem gondolkodnánk el, már egy orrhosszal előrébb vagyunk. Ahogy a kommandósokat is igyekeznek a legvalószínűbb eseményekre felkészíteni - de mindenre ugye nem tudják - és a végén vagy sikerül megoldaniuk a szituációt, vagy nem. A gyakorlás (esetünkben a prepping) sok-sok alapszituációra adhat választ, még mielőtt bekövetkezne az. Univerzális megoldás sajnos nincs. :)

trendo+ 2013.02.20. 07:41:57

Nemrégen keveredtem ide és mindent el sem tudtam olvasni még. Hasznosnak tartom a blogot, mert segíti az emberek felelős viselkedésének a kialakítását vészhelyzetekben. A fő tanulságok számomra: "Mindenre" lehetetlen felkészülni. Ezért célszerű a havariák bekövezkeztének valószínűségét rangsorolni. (M.o-on pl. sokkal kisebb az eshetősége egy mindent romba döntő földrengésnek, mint Chilében, Japánban vagy Los Angelesben) De egy lokális vészhelyzet esetén is (pl.egy társasházi lakástűz, gázrobbanás) jól jön, ha kéznél van egy túlélő csomag, még akkor is ha a hatóságok segítenek. Nálunk a legnagyobb országos krach egy nagyméretű ipari baleset (pl.Paks) vagy egy általános gazdasági összeomlás, államcsőd lehet. Ez utóbbi esetére pl. fel lehet készülni legalább némileg készletezéssel, előre gondolkodással. (lásd az argentin túlélő visszaemlékezéseit.) A magam részéről erre irányuló lépéseket tettem. Ha érdekel benneteket, majd megosztom a készlet összeállításom elveit és gyakorlatát veletek. Ha lépésről-lépésre haladunk, csőlátás nélkül, akkor nagyon hasznos lehet a prepping.

Locomotiv 2013.02.20. 08:05:16

@prukker: Mire gondolsz Kolontárral kapcsolatban?

Locomotiv 2013.02.20. 08:07:35

@trendo+: Pontosan így gondolkozom erről én is ahogyan írtad, és érdekelnének a felkészülésed részletei.

trendo+ 2013.02.20. 08:55:17

@Locomotiv: Mielőtt belekezdenék, elmesélem idevágó, meghatározó élményeimet, talán nem érdektelen.
1956: Körfolyosós bérház. Mindenki otthon kussol. Hamar elfogyott az ennivaló. Anyám vagány nő volt, a lövöldözések szünetében kimerészkedett vásárolni, mikor-mit kapott az összevissza kinyitó boltokban. Mikor hazaért, megrohanták a szomszédok. Amit leginkább reklamáltak, mert megőrültek a hiányától: az a CIGARETTA és a SZESZ volt! Ezzel csak az volt a gond, hogy ebből annak a tanknak a személyzete is hamar kifogyott, amelyik a kapunk előtt állomásozott (!) Viszont cigi és pálinka fejében némi védelmet nyújtottak (nem bántottak senkit) és az "idegen" oroszokat és más fegyvereseket is távoltartottak, a mi beszerzőink mozgását nem akadályozták.
Talán 1996: Kegyetlen nagy hó esett, a város lebénult. A boltokból percek alatt kifogyott minden, főleg kenyér nem volt, mert a helyi péküzembe nem jutott el az élesztő (!). Mindent megvettek a népek, kekszet, kalácsot, kétszersültet és ha mégis kapott, hát kétszerannyi kenyeret, mint ami kellett valójában. (Két-három nap múlva: kuka) Feleségemmel mosolyogtunk: a gáztűzhely sütőjében lazán megsütöttünk egy gyönyörű veknit vízfürdőn.
2000: A karácsonyi ünnepeket a nyaralóban töltöttük, amit akkorra sikerült téliesíteni. A falusi bolt 2 km-re volt, kocsink nincs. Habár elvben mindent összecsomagoltunk és kicipeltünk, mégis óránként jutott eszünkbe valami hiányzó apróság. Akkor döntöttem el, hogy kint is és otthon is mindig lesz minden ezentúl
No, innen folytatom :)

astonferi 2013.02.20. 08:56:24

@trendo+: érdekel mert tanulunk egymás ötleteiből és hibáiból

trendo+ 2013.02.20. 11:13:39

@Locomotiv: A feudális /vö: szocialista társadalmak egyik klasszikus válságtünete: Bármi nagy társadalmi gebaszt van, a "parasztok" kifosztják a "kastélyt". Minden szembetűnő, kihívó épület célpont egy társadalmi felfordulás esetén. És pont azok a "jóemberek" fordulnak ellened, akik addig néha segédkeztek az építkezésednél pl.

Locomotiv 2013.02.20. 11:55:51

@trendo+: Nem tudom ezt miért nekem címezted, de én egy kis falu egyik csendes utcájának teljesen szokványos házában lakom, és senki sem tudja a környezetemben hogy felkészülő vagyok.

astonferi 2013.02.20. 12:36:01

@Locomotiv: mert te kérdezted a részleteket ...te is :)

trendo+ 2013.02.20. 12:49:09

@Locomotiv: @astonferi: Sokan vagyunk, sokfélék, akik et végül is az mozgat, hogy szeretnénk utódainkról gondoskodni, megóvni őket. Ha bárkit, bármivel megbántok, előre elnézést kérek! (Mint a régi viccben: "Udvariassági versenyben vagyok, tehát: AZ ÉN JÓ ÉDES ANYÁMAT!" :)))

trendo+ 2013.02.20. 13:04:51

De a lényeg:
Mikor feltámadt az igény, hogy "bespájzolással" gondoskodjak a családról, a következő startégiát agyaltam ki:
Vers.001: Szükséglet felmérés
Minden család külön dzsungel. Soha, senki nem fog Neked a kezedbe nyomni egy frankó listát, mivel töltsd fel a raktáradat, x időre, x főre.
Az én paramétereim: normál fővárosi panel kégli. Tárolási lehetőség (nagyon fontos!): van kamrám, igaz, csak kb.egy m2 alapterületű, de van! Sok lakásban ez sincs, csak "kamraszekrény". Én bepolcoztam ezt a kis helyiséget a plafonig, így a tárolókapacitást megnöveltem.
1. Nem tárolok benne limlomot, csak kaját ill. edényzetet.
2. Áttekinthető az egész. Szemben a polcokon az alap élelmiszerek vannak. Jobbra-balra fent a készételek, befőttek, konzervek, ill. leginkább kéznél a naponta használatos cuccok, gyári csomagolásból kibontott alapanyagok, fűszerek műag.adagoló dobozokban. Alul a padlón meg a tárolt ivóvíz 4 műag.marmonkannában, zsugorban ásványvíz, kartonokban a szesz, sör, egy rekesz bor (cserekereskedelemre főleg! :)

trendo+ 2013.02.20. 13:10:00

@trendo+: Tehát kialakítottam a tárolóhelyet. Megvettem, a tároláshoz szükséges edényeket, dobozokat,kannákat stb. Még a csomagjelző eszközökről is gondoskodtam (többféle öntapadós címke, stb)

Utána beszereztem egy "STANDARD" havi készletet, amit én kb. megsaccoltam.

Utána jött a korrekció! (folyt.köv.)

astonferi 2013.02.20. 17:02:11

@trendo+: végre még valaki pesti így nem leszek egyedül a városban :) nekem van 2 db 4 nm es pincém száraz hűvös, áthozzhatod a kajádat majd vigyázunk rá :) :)

trendo+ 2013.02.20. 17:18:57

Három hónapon át szigorúan könyveltem, hogy az induló készletből mi fogyott el. Ehhez a kamraajtón levő, filccel írható táblát használtam, aminek a napi feljegyzéseit aztán rávittem gépre. Gyorsan kiderült, hogy mennyire nem ismeri az ember a saját családja fogyasztását sem! (Ezért botorság bármiféle "listát" írni ismeretlen igényű idegen családoknak!:) Szóval 3 hónap után már láttam, mik a reális szükségleteink (mindennemű elhatározott, "bevezetett" korlátozás nélkül) Meglepő mellékhatás volt, hogy -talán a tudatosság hatására- , mégis kezdtünk kevesebb fölösleges cuccot venni. Lassan kialakult, hogy mi az, ami egy hónapban, a szokásos étrend mellett elfogy. Kb. félév múlva a fölösleget leürítettük, hogy ne legyen útban. El nem tudjátok képzelni, mennyi minden volt! Aztán a kamrát beállítottuk egyfajta körforgásra. A jobban fogyó cuccokat adagolódobozba raktuk (kb.1 kg-ot tároltak) Ezeket egy polcra rakva, azonnal lehetett látni, hogyan állunk belőlük. Amint a szintjük (szó szerint) a veszélyes szint alá süllyedt, pótoltuk. Volt, ami alig mozdult, volt, ami a vártnál sűrűbben. (Pl. cukor nálunk igen kevés fogy, rizs viszont az átlagnál több)
Mostanra kialakult, hogy mindenből van egy bontatlan csomag, + az adagolóban ami van. Ez a rendszer a csomagolt alapanyagokkal. (3 féle liszt, cukor,rizs, búzadara, só, olaj,száraztészta, fűszerek stb.)
Hasonló a szitu a hüvelyesekkel: szárazbab 3féle, lencse 2féle, hajdina stb. Ezekkel annyi plusz cicoma van, hogy ami zsizsikesedésre hajlamos, az egy-két hetet vásárlás után a fagyasztóban pihen.
Zsiradék: többféle olajat használunk főzéshez, salátákhoz. Ezen kívül rendszeresen kisütök hájat ill. zsírszalonnát. A töpörtyűt vagy frissen megesszük, vagy bekeverjük ledarálva kenőanyagnak (tepertőkrém). A zsírral főzünk, sütünk, elkenjük. A baromfiból valót hűtőben tartjuk, a sertészsírt bödönben a spájzban. A szalonna nálunk nem jött be, mert ahhoz nem elég hűvös a spájz. Félévente lesütünk egész vagy szeletelt húsokat, amikor "kilóg" a zsírból, akkor olyat főzünk, hogy elfogyjon. Kacsazsírba pulykamedálokat szoktam belesütni, isteni szendvicshez, vagy főzelékfeltétnek!
Befőzni mi nem szoktunk, de a nászasszony annál inkább, így mindig van legalább 20 üveg lekvár és befőtt, több, mint elég. Mi lecsót szoktunk készételként elrakni, amit önállóan, körethez, ételízesítőként használunk (bogyiszlói paprikából, szántóföldi paradicsomból, makói bronzhagymából, szalonnával készül, évente egyszer, kalákában a nagylányommal) A konyha meleg, így egyszerre csak pár kiló krumplit, hagymát veszek. Ez szem előtt van, mielőtt lefogy, vagy nekiáll csírázni, pótolom.
Ivóvízet a kamrában tárolok, 4 db 10l-es műag.kannában csapvíz+ 2 zsugor ásványvíz bontatlanul. Kólát, üdítőt nem fogyasztunk, csak természetes gyümölcsszörpöt ill. paradicsom ivólevet, ameddig kitart eltevéstől.
Zöldséget mindig olyankor veszek, amikor olcsó, de akkor bőven. Megtisztítva, feldarabolva négyszögletes dobozban elteszek répát, gyökeret, zellert, karalábét a fagyasztóba. Ha kell, kiveszek belőle, olajon átfuttatom és percek alatt megvan a levesbe, főzelékbe való. Zellerzöldet, petruskát is elteszek így. Spenótot, tököt, sóskát, zöldbabot és zöldborsót készen veszek, ha elfogy, pótlom. 2 doboz tojás mindig van, ha egy doboz kezd elfogyni, megint veszek kettőt. No, majd ami eszembe jut, innen folyt.köv.

trendo+ 2013.02.20. 17:22:27

@astonferi: Nekem is van egy kiadós pincerekeszem, de oda nem mernék betárolni semmi értékeset. Tutti akkor kelne lába, mikor szükség lenne rá.(Vagy még előtte!:)

Locomotiv 2013.02.21. 10:03:12

@trendo+: Eddig is tudtam, hogy a városiak, főleg a panelben élők iszonyatos hátrányban vannak a falusiakkal szemben a felkészülés terén. De az írásod alapján döbben rá az ember, hogy nem csak a lehetőségeitek borzasztó korlátozottak, hanem rendelkezésre álló tároló hely is. Én amikor még nem voltam felkészülő is több élelmet tároltam otthon mint amennyit most Te. Tudom ez nem a Te hibád, hanem a körülményeké.

astonferi 2013.02.21. 10:37:32

@Locomotiv: és akkor tegyük hozzá hogy az elmúlt években látott és tapasztalt (nem a TV-ből nézve )tüntetések alapján mondjuk hogy a menekülés sokkal veszélyesebb lenne mint a lapítás és kivárás.

trendo+ 2013.02.21. 11:04:30

@Locomotiv: És úgy képzeld el, hogy a korábbi, uekkora alapterületű lakásban még kamra sem volt! Csak egy 60x60cm alapterületű szekrény a konyhába. A klasszikus Nielssen-Hansen házgyári házaknál abból indultak ki, hogy a lakók majd házon kívül étkeznek, nem főznek, max.melegítenek!
Visszatérve rám, még némi plusz tárolóhelyet kialakítottam a konyhában és a gardrobe-ban, a konzerveknek és a tisztasági cuccoknak.
A pincerekeszekből mindent ellopnak még békeidőben is. Ezek azok az adottságok, amikből ki kell indulni.
Van egy kicsi házam vidéken, ott jobbak a tárolási lehetőségek, viszont - ahogy többen is megjegyezték- ott van lakatlanul, ennek minden kockázatával.
Ezzel együtt, azt mégis sikerült elérnem, hogy egy hét rendkívüli helyzetet (pl.betegség, extrém nagy hó stb.) azt simán, két hetet némi nehézséggel ki tudok bekkelni. (Ha üzemelnek a közművek, legalább időszakosan :)

astonferi 2013.02.21. 16:04:23

@Locomotiv: jaaa és arról nem is beszéltünk hogy alternatív energia lehetösége szinte nulla.

trendo+ 2013.02.22. 05:51:41

@Martin Blake: Talán a horgászat az, amire érdemes felkészülni felszereléssel és gyakorlattal. A vadászat kissé illuzórikus, a fegyverproblémák és a "konkurencia" miatt.(De ha nagy gáz van, a városokban csúzlival lehet majd galambászni:)
Jó gombász év csak 3-5 évente van, az időjárás függvényében. Esetleg tartósított készlettel (savanyítás, aszalás, gombapor) lehet készülni, de ez inkább extremitás, mint sokaknak járható út. Az erdei gyümölcsökről és ehető zöldekről (vadmurok, turbolya, csalán stb.) nem is beszélve. Erre berendezkedni illuzórikus a magyar középhegységi viszonyok közt.

Locomotiv 2013.02.22. 12:41:02

@prukker: Tudom, hogy a kitelepítésre, csak azt nem tudom hogy ezzel kapcsolatban hová akarsz kilyukadni.

astonferi 2013.02.22. 12:54:01

asszem írni kell egy vendégpostot a vidék vs város lehetőségekről :)

trendo+ 2013.02.22. 13:08:00

@astonferi: Egy jó poszt a témában valóban letisztázna sok mindent.

astonferi 2013.02.22. 13:20:57

na akkor irok megint egy postot :)

prukker 2013.02.22. 13:58:54

van egy listám a poszt apokaliptikus filmekről, sorozatokról, érdekel valakit?
Esetleg egy új posztot megérne ez is?

astonferi 2013.02.22. 14:04:40

@prukker: na hajrá akkor én irom a város vs vidéket te meg a filmest

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.02.22. 20:38:33

@astonferi: Gondolatolvasó vagy, holnap élesítem a posztot. :)

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.02.22. 20:40:08

@prukker: Még a legelső posztok között találsz egy filmes listát, de ha vannak más ötleteid, akkor szívesen vesszük azokat is!

astonferi 2013.02.22. 21:30:52

@Martin Blake: már elkezdtem a címszavakat csak még infokat kell gyűjtenem de kész lesz

knife1 2013.02.23. 20:50:48

@prukker: én is gyűjtöm ezeket! Itt találtok párat: www.quietearth.us/postapoc.htm

knife1 2013.02.23. 21:02:06

Na meg itt (a szerző szerint az összes ) poszt-apok. film

Robi911 2013.05.22. 10:28:02

@szilaj8:
A biogáz előállítása nem egy hétköznapi történet. A lakóhelyemen (sajnos) van egy biogáz üzem. Nem is üzem, hanem egy erőmű. Kakiból nem fogod előállítani, ráadásul nagyon sok kell és nagyon büdös.

Robi911 2013.05.22. 10:40:37

@zaki82:
Az én nagyszüleim is egy jó kis faluban éltek a háború idején. Az oroszok minden mozdítható dolgot elmozdítottak és el is vittek, anyámat pedig majdnem megölték, pedig akkor még csecsemő volt. A férfiak nem hőzöngtek a kocsmában, mert nagy része kint volt a fronton.
Nincs tökéletes megoldás a túlélésre, mindegyiknek van előnye és hátránya is. Szerintem jó adag szerencse is kell hozzá.
süti beállítások módosítása