HTML

Városi túlélő

Túlélési tippek, ötletek gyűjteménye városlakóknak, ha beütne a krach. Prepping - avagy felkészülten várni szokatlan helyzeteket.

A túlélők

Friss topikok

  • Irbisz: @Cuba-Libre: no igen, de ez csak stabil környezetben, "békeidőben" működőképes. A Covid és hatása... (2022.06.01. 14:33) Eközben az Auchanban...
  • katzor: kommunistanáci??? gondolkozz mielőbb leírsz valamit! hülyegyerek az egész családod az! (2022.05.01. 22:21) Prepperek, ti őrültek!
  • Almandin: Eléggé elsüllyedt ez a blog, de ma olvastam, hogy Ausztriában, Németországban milyen helyzet kezd ... (2021.11.07. 20:32) A legfontosabb túlélési technikák
  • Grego76: @prukker: nem bunker az, hanem u.n. tűztorony. Ebből figyelték a városi tűzeseteket. Szemben, a ge... (2021.04.20. 10:41) A kaméleon
  • pirított tücsök: "Fontos még, hogy legyen a háznál kézi gabonaőrlő! Ezzel lisztet tudsz őrölni. kb. 50-70.000 Ft. ,... (2021.02.24. 16:22) Vendégposzt: A felszerelésről

Az EDC-készlet

2012.11.18. 14:13 Martin Blake

edc.jpgA prepping lényege az, hogy mindig, minden esetben próbáljuk maximalizálni a túlélési esélyünket. Reaktív gondolkodásmód helyett proaktívan igyekszünk cselekedni, azaz inkább elkerüljük a bajt ahelyett, hogy a menthetetlent próbáljuk megmenteni. A kulcs tehát az előrelátás, tervezés, amit abban a klasszikusban fogalmaztak meg elődeink, miszerint "Amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra!". Ez mind szépen és jól hangzik, itt a blogban is foglalkoztam már sokféle módszerrel, hogyan tárolhatunk vizet vagy élelmiszert például, rosszabb időkre.

Nem szabad viszont megfeledkezni arról sem, hogy legtöbbünk nem otthon tölti a nap 24 óráját, hanem munkába, iskolába járunk, utazunk stb., tehát nincs mindig kéznél a túlélőzsákunk vagy más fontos felszerelésünk, amivel könnyebben átvészelhetnénk egy esetleges katasztrófát. Ha otthon ér minket a baj és fel vagyunk készülve, akkor minimalizálhatjuk a stresszt és a károkat, hiszen kéznél van minden szükséges eszköz, elegendő élelemmel, vízzel, stb.-vel rendelkezünk. De mi van, ha éppen munka közben remeg meg a föld, robban fel a közeli gyár, törnek ki zavargások? Mit tehetünk, hogy csökkentsük a különböző kockázatokat, növeljük a túlélési esélyeinket? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre keresem a választ, az EDC-ről lesz most szó.

EDC, azaz Every Day Carry, nyers fordításban "mindennap hordozott (valami)", tehát olyan dolgok összessége, amiket mindig magunknál tartunk. Mindenki látott már női táskát, amiben aztán minden van: a zsepitől kezdve a rúzson át a kézkrémig minden, és még attól is több. Na, valami ilyesmiről szól az EDC is, természetesen a túlélésre kihegyezve. A nő azért tart magánál egy tükröt, hogy megigazítsa a sminkjét (gondolom) napközben, de mire is lehet még jó egy tükör? Például a napfényt ráirányíthatjuk egy adott pontra vele, azaz jelzőeszközként szolgálhat. 

Hogyan jelezzünk a tükörrel?

A tükröt tartsuk egyik kezünkkel közel az arcunkhoz (a tükröződő felével kifelé), majd a kinyújtott, másik karunk felé célozzuk a napsugarat. Mutassunk egy V-t a mutató- és középső ujjunkkal a kinyújtott kezünkön, majd célozzunk a kívánt irányba. A kinyújtott karunk fel-le mozgatásával villogó jelet küldhetünk, ami jobban észrevehető (de használhatjuk pl. Morze-jelek küldésére is). A képen egy átfúrt tükör látható, amit direkt erre a célra készítettek, a hagyományos (lyuk nélküli) kézitükröt úgy tartsuk, hogy felette nézzünk át a cél irányába (tehát nagyjából az orrunk elé tartva).

signalmirror_1.jpg

Talán érthető, mire akarok kilyukadni: a minden nap magunkkal vitt hátizsák, táska tartalma életmentő lehet számunkra, ezért érdemes megfontolni, mit is pakoljunk bele a "kötelezőkön" felül. Mint minden esetben, ezúttal sincs egyetlen, kizárólagos válasz, az igényeknek, lehetőségeknek és várható eseményeknek megfelelően érdemes az aznapi készletet összeállítani. Azaz egy-két dolog mégiscsak van talán, amit mindenkinek érdemes magánál tartania minden esetben: egy többfunkciós bicskát és vizet például.

Az EDC tartalmazhatja:

 - Többfunkciós bicska (svájcibicska)

 - Magas energiatartalmú élelmiszer, egy palack víz

 - Karóra

 - Zseblámpa (kapható belőle mini verzió is, kulcstartóként)

 - Síp, mini személyi riasztó (jelzéshez)

 - Mobiltelefon, egyéb kütyük (pl. GPS a pozíciónk lekéréséhez, rádió)

 - Zsebtérkép

 - Toll, ceruza, jegyzettömb

 - Gyufa, öngyújtó

 - Gyógyszerek (különösen azoknak, akik rendszeresen szedik - legyen mindig elegendő és egy kicsit több)

 - Elsősegély-dobozka (sebtapasz, kötszer stb.)

 - Paracord karkötő (ejtőernyős zsinór)

 - Textil zsebkendő vagy hasonló rongy

 - Kulcscsomó, mindenféle aprósággal kiegészítve: mini elemlámpa, körömcsipesz stb.

 - Kesztyű (bőr, gumi, munkás vagy másmilyen)

 - Paprikaspray, elektromos sokkoló *

 - Önvédelmi fegyver, lőszer *

* a mindenkori jogi szabályozásnak megfelelően!

Autós EDC

carboot.jpgElőfordulhat, hogy huzamosabb ideig kell autónkban maradnunk (pl. nagyobb balesetnél az autópályán; hótorlasz esetén). Nagyobb mennyiségű és többféle felszerelést tarthatunk magunknál. Ennek egy része kötelező is, pl. az elsősegélydoboz, de sok más, célszerű eszközt is bepakolhatunk a csomagtartóba. Kezdve természetesen a vízzel és némi élelmiszerrel. Most, a tél beköszöntekor érdemes hangsúlyozni a pokrócot, takarót, ami különösen fontos lehet, ha valahol elakadnánk. Mindig jól jöhet, ha van nálunk valamennyi extra üzemanyag szükség esetére. Egyéb dolgokat is bepakolhatunk:

Biztonságunk érdekében

  • Esernyőt, esőkabátot
  • Láthatósági mellényt
  • Bakancsot, zoknit, fehérneműt, nadrágot, pólót stb.
  • Kesztyűt, pormaszkot
  • Elsősegélydobozt

Szerszámokat

  • Kalapácsot, feszítővasat, csavarhúzót, fűrészt stb.
  • Pótalkatrészeket a kocsihoz (izzót, pótkereket stb.)
  • Ragasztószalagot, kötelet
  • Kisméretű porraloltót

Szabadban alváshoz

  • Polietilén hálózsákot (kb. egy tenyérnyi helyet foglal csak)
  • Pokrócot, takarót
  • Kempingfőzőt vagy kisméretű edényt vízforraláshoz (extra vizet is esetleg)
  • Személyi higiéniai termékeket (toalettpapír, papírzsebkendő, kézfertőtlenítő gél, női termékek stb.)

Te mit hordasz mindig magaddal, hogyan állítottad össze az EDC-készletedet? Hiányolsz valamit a fenti listáról? A kommentekben megírhatod!

104 komment

Címkék: felszerelés lista autó túlélés edc

A bejegyzés trackback címe:

https://varositulelo.blog.hu/api/trackback/id/tr84912593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2012.11.18. 15:30:48

Egy apró adalék: a személyautók alapjáraton nagyjából 1 liter üzemanyagot pöfögnek el óránként. Ez ennyi óra fűtést jelent pl. egy hófúvás, vagy baleset miatt elakadt autóban.

pushup 2012.11.18. 16:25:31

edc: telefon, töltő (okostelefon egy nap után megzuhan) egy csomag zsepi, bicska, elemlámpa, igazolványok, toll, pénz. ennyi. a víz a mindennapos biztonsághoz marhaság. ha kirándulni mész, az nyilván más. persze készülhetsz arra, hogy ha hirtelen rádesne egy alagút, akkor 4 napig életben maradj, amíg kiásnak, de alagutak ritkán esnek a magyar emberekre ... ezért aztán egy idő után nem vinnéd magaddal a 4 napos túlélőcuccodat, márpedig az a túlélőcucc, ami csak akkor van nálad, amikor túlélni készülsz ... hogy is mondjam ... túró.

kocsiba való cuccnál szerintem ugorjuk is át a kötelező dolgokat (mellény, izzókészlet, stb). a porral, vagy habbal oltó jó (vannak nagyjából csótányírtó méretű habbal oltó flakonok). elemlámpa (nekem dinamós, mert biztos nem jutna eszembe az elemet ellenőrizni indulás előtt, a lemerült elemű lámpa meg pont olyan hasznos, mint a nincs lámpa. térkép. az egész országról (akkor is, ha van GPS) egy nagy (vagy 2-3 kis) flakon víz. valami tartós kaja. nem kell sok. csak annyi, hogy ha hideg téli estén szenvedsz balesetet és van egy beszorult ember a kocsiban, nyerhessen energiát, amíg begyalogolsz a 15 kilométerre lévő városba segítségért. takaró, tisztálkodó cuccok, nedves törlőkendő, törölköző, wc papír, cérnakesztyű (rossz kötény milyen jól jöhet kerékcserénél).

ja és a java a fejedben kell, hogy legyen. amit eddig írtam, az csak segít. ha fejben nem vagy ott, szart sem ér.

Környezettudatos 2012.11.18. 17:58:02

Ha ezt mind bepakolom, akkor egy ural teherautóval kéne közlekedni.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.11.18. 18:17:25

@Környezettudatos: Ezért pakold be csak azt, amire a legvalószínűbb, hogy szükséged lesz. :)

Kirándulás · http://www.adventures.hu 2012.11.18. 19:40:51

Az, komolyan. Paranoia blog. Mi a f@aszt akartok túlélni Magyarországon? Ráadásul egy városban? Kb. a bokád fordulhat ki, esetleg a mentő, amivel bevisznek a hárshegyre, karambolozik, de ehhez nagy felszerelést ne tarts magadnál sztem.
Amúgy ha már mindenképp Rambo, akkor Magyarországon kb két fontos dolog van, ami kellhet: mobil és pénz. Ha ezzel nem tudsz túlélni, sztem nem is érdemes.

Szökőnap 2012.11.18. 19:50:06

Oszkár barátom arra tanított, úriembernél legyen mindig bicska és koton...

grmindenyssa 2012.11.18. 19:53:47

@Kirándulás: A Hárshegyre nem visz a mentő, mert az a marha Molnár bezáratta, (az összes bolondot szélnek eresztették, most ott ül mind a parlamentben) a többivel nagyjából egyetértek.

Szobadísz 2012.11.18. 19:54:45

Pénz és zsebkés.
Pénzért majdnem mindenhez hozzájutsz, amihez meg nem, arra ott a zsebkés.
Ennyire egyszerű.

pushup 2012.11.18. 20:02:11

azért a mindennapi túlélés nemcsak világvégéről szól. lehetsz a buli, vagy a jó hangulat megmentője, ha van egy csavarhúzód (svájci bicska), vagy egy elemlámpád. időt és pénzt spórolhatsz, vagy csak kényelmesebbé teheted a nap hátralévő részét (nem kell soron kívül hazaszaladnod), ha van nálad ez, meg az.
a blogról meg? hát, szerintem '56-ban sem volt mindenkinek nyilvánvaló jóelőre, hogy itt hamarosan gebasz lesz :D

monddazigazatmar 2012.11.18. 20:09:06

@pushup: :D kizavarták volna a ruszkikat, ha van mindenkinél svájcibicska.
Egy gond van ezzel az elore felkészulés dologgal, hogy majdnem biztos lehetsz benne, hogy pont az nincs nálad ami kell, hiába viszel 100 kütyüt, egy 101. fog kelleni. Ha viszel csavarhuzot, akkor csillag fog kelleni, ha mindkettőt akkor torx, ha mindhármat akkor lukas torx, hosszabb nyéllel...

Gazdagréti Jack Bauer 2012.11.18. 20:55:04

Telefon, pénz, bicska. Ennyi.

A többi cucc is nagyon hasznos, ami itt szerepel, de ezt a sok holmit hova teszed? Műbőr autós táskába, amit a csuklódon lóbálsz? Vagy sokzsebes nadrágot veszel?

Kocsihoz: Kocsikulcsra minél kevesebb vackot akasztani, mert tényleg jó ötletnek tűnik, de a gyújtáskapcsolónak nem tesz jót, ha másfél kiló aprócikk húzza és rángatja. És ha valami miatt ott maradsz a parkolóban, az inkább egy elromlott gyújtáskapcsoló, mint az, hogy nincs nálad körömcsipesz vagy mini elemlámpa. Izzókészletet érdemes, de azt is illik megtanulni, hogy hogyan kell izzót cserélni a kocsin. Ez sajnos nem olyan egyértelmű a mai autókon, soknál le kell kapni a lökhárítót is(!) egy sima izzócseréhez. Ha a kocsi alá kell mászni, akkor jól jön egy régi, ócska pokróc, az amúgy se baj, ha van a csomagtartóban. Van még nálam bikakábel, ha be kell bikázni egy autót(nem csak sajátot, akár másét is), télen hasznos még a lapát.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.11.18. 21:08:33

szájfény, bugyi, orrspray és hajlakk (utóbbi önvédelmi eszköznek is fasza)

mihipatriot 2012.11.18. 21:09:29

Télen sokszor elakadtam ezért akkor lapát mindig van nálam. Nyáron párszor, ezért összehajtható gyalásó, nem nagyobb mint egy pénztárca. Miután egyszer másfél órát ástam a falu szélén az autót, vettem 12e-ért egy elektromos hordozható 12V-os csörlőt amin van 9m drótkötél, + hozzá vagy 40m körszövött kötelet. Lehet hülyeség az egész, de tavaly télen mögöttem esett az Astra az árokba. 5 perc alatt kimentettem. A tag még fel sem tudott eszmélni. Kisbusszal járok, az egyik ülés alatt simán elfér az egész, + ha nincs áram, kézzel is hajtható.

Moan 2012.11.18. 21:24:13

Csatlakozom @Kirándulás: -hoz. Értelmetlen paranoia. :) Persze az tény, hogy aki ebben él, azt meg is találja a dolog. :)
@Szökőnap: -ot meg annyival egészíteném ki, hogy nálam csak bicska van maximum...az is a bor miatt... a másik cuccból mindig van a csajoknál. ;)
Az összes többire sosem volt még szükségem. :D

panka 2012.11.18. 21:42:52

Kocsiba télen lapát. Svájci bicskával, de bankjegyekkel se állnék neki kiásni a kocsit a hóból.

Bartush 2012.11.18. 21:47:41

Nem értem, ha hülyeségnek tartjátok, minek olvassátok el a blogot? Át lehet ugrani, itt meg ötletelhetnek akiket érdeki.
Egyébként meg lehet örülni, hogy eddig nem kellett egyikőtöknek sem kaját, gyógyszert tartalékolni vagy önvédelmi fegyvert használni. Van a blogon olyan bejegyzés, ami azért megmutatja, hogy bizony lehet rá szükség, és van olyan szitu amikor a mobilod elhajíthatod a pénzed meg nem ér semmit.

Bartush 2012.11.18. 21:54:18

A bejegyzéshez: a táskában hordott cuccok nekem is feleslegesnek tűnnek, amúgy is sok a motyóm mindig, annak a felét is ki kellene szórnom. Önvédelmi eszköznek tényleg jó egy kis flakonos hajlakk, tapasztalatból mondom, hogy jól használható ha kell, de lélekjelenlét is kell hozzá.
A kocsiban viszont nálunk is van zseblámpa, gyalogsági ásó, pokróc, (télen szoktam betenni pulcsit mindkettőnknek) víz, csoki, wcpapír, balta, polifoam,

Anti Anyag (törölt) 2012.11.18. 22:06:10

Én az alábbiakat viszem:

Túrára: víz, sokfunkciós bicska, kis tekerős elemlámpa, egy nagyon erős bringa hátsó villogó, egy erős kicsi fémlap, amelyen vágórész, sörnyitó, fűrész, konzervnyitó van. (Tecsóba vettem pár száz Ft-ért), fésű, tükör, iránytű, kanálgép, okostelefon túraszoftverrel, filmekkel és egy további kb. 2-4 napos működést lehetővé tévő vékony akkuval.
Mindezek elférnek egy katonai szimatszatyor külső zsebeiben, kivéve a víz és a kaja.

Autóba: (fentieken kívül, amelyek egy célszerű táskában vannak) téli bakancs, nagyon meleg rövid kabát, közepes fémlapát, kesztyű, pótzokni, 2 db. póló, víz, poroltó, 2 db. láthatósági mellény, lámpa, kis benzineskanna, rongyok, pár szerszám.

Anti Anyag (törölt) 2012.11.18. 22:08:35

@Bartush: WC papír nem jutott az eszembe, pedig mennyire okos. (Bár pzs az van).

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.18. 22:11:57

A tükör nagyon jó a Morze-jelekhez, de fogja értelmezni a jeleinket? :)

Anti Anyag (törölt) 2012.11.18. 22:15:18

@monddazigazatmar: Nekem olyan van, amin legalább négyféle van. Sőt egy lámpa is. Az egész valami 300 Ft volt a teszkóban. Az egész nagyon pici, viszont szabványméretűek a szerszámok és a tok az erőkarja. (T alak, ha kinyitod).

Anti Anyag (törölt) 2012.11.18. 22:17:21

@online távmunkás: Az arra is jó, hogy ha kijössz a nénivel az erdőből, rendbe szedd magad.

Fiatalabb koromban volt "bevetési" készletem, (kis törölköző, alsónadrág, tükör, fésű, kotongumi) az egész szinte a zsebemben elfért és számtalanszor segített.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2012.11.18. 22:20:53

Emelő nem is kell?

Egy kanna üzemanyag, mert az asszony is vezet, és néha elfelejt tankolni.

Meg kell egy ásó, hogy ha egy politikusokkal teli buszt találsz egy fára csavarodva, akkor el tudd őket temetni.
Amelyik nyöszörög, hogy még él, az hazudik.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.11.18. 22:41:44

@monddazigazatmar: Tehát inkább ülsz a fenekeden és kihagyod a 100 dolgot, mert talán a 101.-re lesz éppen szükséged? :)

És ha nem kell a 101., de a többiből mondjuk 73, akkor mi van? :D

veelaci 2012.11.18. 22:42:12

zsebbe: (feltöltött) telefon, tárca (elég pénz, iratok, sebtapasz, fontosabb telefonszámok papíron), svájci bicska (kés, kullancs csipesz, kis olló csavarhúzó(K), stb.)

kocsiba: a kötelező dolgokon túl: térkép, víz, télen lapát és hólánc, pokróc, műanyagszövetű sátorponyva, pár csomag PSZ (WC papírnak is jó), műanyag zacskók, kötelek, gurtni, lámpa, kis poroltó, (kis)machete, rossz dzseki, kesztyű (pl. kerékcseréhez), stb. ízlés szerint.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.11.18. 22:44:56

Egyébként a fenti lista nem egy kötelező jellegű dolog, hanem lehetséges opciók, amire talán valaki nem is gondolt - egészen eddig.

Valamint még ezt a cikket javaslom elolvasni, hogy miért lehet érdemes felkészülni:

varositulelo.blog.hu/2012/11/03/tulelni_sandyt

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.11.18. 22:47:54

@online távmunkás: Figyelemfelhívásra az egyszerű villogás is elég. :)

De ki tudja, hátha egyszer még jól jön az a Morze-kód, és nem nagy ördöngösség megtanulni. ;)

mirx 2012.11.18. 22:57:03

Szerintem is az öngyújtó a legfontosabb. Bármi van, még rá tudok gyújtani egyre. Aztán nyugodtan halok meg.

Dr. Gy. Dr. Fűegér 2012.11.18. 23:10:32

Alaptörvény, Orbánösszes, Matolcsy Gy. Első Szemüvege.

mement 2012.11.18. 23:21:04

mindennapi utcai séta közben várt krachoz a fentieken túl én tartok magamnál viztisztitó tabit is, fájdalomcsillapitót (ibuprofent), napszemüveget (ez mondjuk évszakfüggő) kézkrémet (ne röhögj, jó az), meg fáslit.
Vészkajának sportboltokban kapható energybarból kettőt.
Karórából szigóruan analóg, önvédelemnek gazspray-vipera kombó.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.11.18. 23:47:46

@Anti Anyag: Ha erdőből jössz ki, akkor nem az a típusú férfi vagy, akinek tükör kell :) A néninél pedig tuti van sminktükör :)

town 2012.11.18. 23:55:54

Túlélés csomagból én a vidékiekre hallgatnék: cigi akkor is, ha nem dohányzol.
2 mobil, az egyik a gagyi tehát amikor késsel kérik, akkor jó szívvel odaadod.
Valami pénz, ha késsel kérik, akkor odaadod.

Kés csak akkor, ha jobb vagy náluk.

A többi, Pesten elég lilának számít, mondjuk én már a fél literes vízzel mászkálókon is röhögök.

town 2012.11.19. 00:04:51

@mement:

"mindennapi utcai séta közben várt krachoz a fentieken túl én tartok magamnál viztisztitó tabit is,"

Hol? Kairóban stb nálam is van, de mindennapi sétára még ott se hurcolom magammal, minek? Mindenhol van palackozott víz..

Hol ez a szép hely, ahol ennyire elővigyázatos vagy?

Alaister Grand 2012.11.19. 00:08:58

Tű, cérna, gomb, zihertű is jól tud jönni.

mement 2012.11.19. 00:10:41

@town: Budapesten, és mert elfér az övtáskámban az a pár tabi, és megnyugtatólag hat rám hogy bármi van, vizet jóesélyel fogok tudni inni:)

Alaister Grand 2012.11.19. 00:12:34

Ó, és ne feledkezzünk el a hölgyekről sem: betét, tampon, görcsoldó, ugyebár.

town 2012.11.19. 00:19:18

@mement:

"Budapesten, és mert elfér az övtáskámban az a pár tabi, és megnyugtatólag hat rám hogy bármi van, vizet jóesélyel fogok tudni inni:)"

Budapesten víztisztító "tabival" mászkálsz???

A legjobb minőségű víz van nálunk, országos viszonylatban. Sok hülye issza a palackosat, pedig a pesti víz tényleg jó.

Ha valami történik (pl. a "tálibok" antraxot nyomnak a vízünkbe, akkor a víztisztó tablettád nem ér semmit. Ott már vége a játéknak.

Pesten miért nem attól félsz inkább, ha már mindenáron félni- és túlélni akarsz (és ami sokkal reálisabb), hogy a fejedre zuhan egy erkély, vagy homlokzat?
Vagy megkéselnek. Ez még reálisabb.

mement 2012.11.19. 00:28:23

@town: Mondjuk szivesen megnézném mi lesz veled 14 15 óra után ha iszol egy kicsit a Duna vizéből:) Tabi konnyű, nulla helyet foglal, de ha kell kurva jó hogy van.

Erkély zuhanásra is gondolok;) Ezért sétálok a járda uttesthez közelebbi részén, de egyébkén reálisabb hogy télen az első komolyabb havazást követő olvadás utáni fagyban agyon basz egy tenyérnyi jégcsap egy bérházról.

Késelés ellen előrelátó vagyok, és elkerülöm a bajt. Az embereket lehetőség-képesség-szándék szerint osztályzom, és hordok magamnál gázsprayz meg viperát, amikkel természetesen gyakorlok, de inkább azárt van, hogy ne üres kézzel szaladjak el.

Egyéb kérdés:)?

town 2012.11.19. 00:38:05

" Mondjuk szivesen megnézném mi lesz veled 14 15 óra után ha iszol egy kicsit a Duna vizéből:)"

Elég jó régóta evezek a Dunán, még soha nem volt szükségem arra, hogy igyak belőle.:-)

Milyen katasztrófa helyzetre gondolsz egyébként, hogy délután kilépsz az irodádból, és menni kell a Dunára vizet inni?

town 2012.11.19. 00:42:54

@mement:

"és hordok magamnál gázsprayz meg viperát, amikkel természetesen gyakorlok"

Most elég előitéletes leszek, és/de vállalom.

Viperát előemberek hordanak magukkal, és előemberek gyakorolnak vele. Pont.

mement 2012.11.19. 00:50:48

@town: Azért jó hogy nálam van mert nem kell kitalálnom a helyzetet hozzá. Mondom nulla tömeg, nulla helyigény.
Neked nem kell hordanod ha nem akarod:)

Viperához: Akik meg akarnak késelni azok mégnagyobb előemberek, a viperának hangja van, van pszichológiai hatása, náluk hatásos, olcsó, jól kezelhető és nem okoz halálos sérülést ha mondjuk csak végtagokra mész, sprayvel kombinálva számomra a legtutibb könnyen hozzáférhető önvédelmi kombináció.

De neked viperát sem kell hordanod ha nem akarsz.

Bartush 2012.11.19. 07:45:56

@Anti Anyag: nálunk is van pzs. A bringa hátsó villogót mire használod? Nálunk soha nincs ilyen túra során.

2012.11.19. 07:56:52

amióta leszoktam a dohányzásról az öngyuszi kikerült a táskából. Hiba volt.

Moan 2012.11.19. 08:08:28

@Martin Blake:

No elolvastam nagyjából amit belinkeltél, de ismét csak arra jutottam, hogy felesleges paranoia. Egyrészt azt vallom, hogy ha valamire folyton fókuszálom a figyelmem, mondjuk ez esetben félek, hogy valami történik és "túl kell élnem" az meg is fog történni és így az ellenkezője is igaz. Másrészt a felsorolt lehetséges "katasztrófák" közül mégis mennyire lehetne érdemben felkészülni? Mégsem vihetek magammal öröké egy pánikszobát! :)
Szóval én azt az utat választom, hogy bízom a körülöttem lévő világban és eddig még bejött. :) Erre a martadék kis időre meg már nem parázok be. :)
Jó...azért alap dolgokat viszek magammal, ha mondjuk hegyet mászom, vagy egyéb extrém dolgot csinálok, de amúgy nem készülök arra, hogy rám esik egy Boeing és kell egy rágó, meg egy gyűszű, hogy tömítést csináljak a kilukadt szárnyán. :D

John Doe3 2012.11.19. 08:51:02

Fáziskereső: csavarhúzóként és hogy van-e fázis az adott vezetékben; kalauzkulcs, v. ideális esetben kombinált kapcsolószekrénykulcs (van mini változata is). Mindenre jó, és mindig kell!

DeMarco 2012.11.19. 09:55:58

Érdekes volt a poszt és a kommentek.

Legalább lesznek akik talán túlélnek egy katasztrófát. Én semmit sem szeretek magamnál tartani, minden plusz teher idegesít és feleslegesnek tartom. Nem hordok igazolványokat, pénzt, kártyákat, talán egyedül a telefonjaimat cipelem magammal, de sokszor még azokat sem.
Antitúlélő vagyok. :)
Az erdőbe sem cipelek semmit, térkép nem kell, jól tájékozódom, a telefonok semmit sem érnek, úgysincs térerő, a gps szintén nem találja a műholdakat.
A hó miatt nem szoktam aggódni, szinte kizárólag autópályán és négysávos főutakon közlekedem, azokat meg úgyis letolják a hókotrók, ezzel még sosem volt gondom. Nehezen tudnék elképzelni olyan katasztrófa helyzetet, ahol aktív résztvevő lennék. Baleset esetén öt-tíz perc alatt odaér mentő, tűzoltó, rendőr több városból is, nemigen kellene ott sem helytállni. A bűnöző típusú egyedek nem nagyon mernek velem próbálkozni, főleg, h láthatóan nincs mit elrabolni tőlem. Nem kedvelem az okostelefonokat, elég, ha max. telefonálásra alkalmas készülék van nálam és mininális készpénz van nálam. Szóval vihetik nyugodtan...

Szóval jó a blog, biztosan lenne alapja az itt leírtaknak, de igen-igen kicsire becsülöm annak a valószínűségét, h engem vha érinteni fognak az itt leírtak. Ráadásul nem hogy magammal nem viszem ezeket a tárgyakat, de még itthon a házamban sincsenek ilyenek. Sem kis tükör, sem zseblámpa, sem svájci bicska, sem kis kötényke, sem víztabletta, sem porálarc, az önvédelmi eszközök garmadájáról nem is beszélve.

Igazi antitúlélő leszek... :)))

town 2012.11.19. 10:08:44

@Martin Blake:

Sandy: ahol nagyon bevágott, ott még most sincs villany, meg egy csomó más ami ebből fakad. Tehát, ha a károsultak nem halmoztak fel kajából ipari mennyiséget a házukba, amit aztán elvitt a víz, vagy összetört a szél, azok most is a város "kegyelmére" szorulnak.

town 2012.11.19. 10:11:50

@mement:

Hát viperát semmiképpen, a víztisztóra meg csak kiváncsi voltam (Budapesten tényleg jó minőségű a víz), semmi gondom, hogy te ilyet hordasz magadnál.

csücsköm 2012.11.19. 10:26:32

Ami feltűnt, hogy senki nem hord magánál kézfertőtlenítő zselét. Pedig ez fontos, túrázásnál is, városban is, és nem csak a kezet lehet vele fertőtleníteni, de akár a kanálgépet, akár ha megszúrnak, a seb környékét is mivel sima alkohol többnyire, a legjobb még teafaolajjal is dúsítva.
Ami még kellhet, az égési zselé, nálam a konyhában és a kocsiban van, de lehetne akár hordozni is.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.11.19. 10:45:56

@town: Persze, ez egy ilyen dolog, sajnos. Hiába prepper valaki, ha elviszi mindenét a vihar/hó/háború/akármi, akkor úgyis másokra fog szorulni nagy valószínűséggel.

De! Ha feltételezzük, hogy minden ember, minden család megfelelően felkészült (tehát a társadalom nagyrésze), akkor könnyebben segíthetnek a saját készletükből azokon, akik megszorulnak. Ha a többségnek nincs semmilyen, vagy csak minimális tartaléka, akkor segíteni is nehezebb lesz ínséges időkben.

Egyszer írtam valahol, hogy ha beüt a krach valahol, akkor az emberek többsége a tűzoltókra, katasztrófavédelemre, rendőrségre, mentőkre, katonákra stb. alkalmazottakra kell, hogy hagyatkozzék. Ez alapesetben talán rendben is van, de miért ne lehetne levenni a terhet az ő vállukról és felelősen gondolkodni, ill. gondoskodni saját magunkról, nem?

A tavalyi japán cunamiról szóló cikkben is említettem, hogy sok helyre 3-4 napig abszolút semmilyen segítség nem tudott eljutni, pedig Japán fejlettebb Magyarországnál. Vagy ott van Sandy, a világ legerősebb gazdasága, országa stb. küzd az általa okozott károkkal, mégis még a mai napig akadozik az üzemanyagellátás, van ahol azóta sincs áram stb.

Én inkább megpróbálok azért gondoskodni magamról és családomról, bízom a szerencsében. Ha viszont mindenem odavész - akkor úgyse tehetek sokat. Azaz, vannak prepperek, akik "kincsesládákat" helyeznek el különböző pontokon... De erről majd egy másik posztban. :)

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.11.19. 10:47:05

@csücsköm: Nálam éppenséggel mindig van ilyen zselé. :)

dr Smittpálelnökúr 2012.11.19. 10:52:19

@town: "A legjobb minőségű víz van nálunk, országos viszonylatban. Sok hülye issza a palackosat, pedig a pesti víz tényleg jó."

Tehát az ivóvíz Pesten a legjobb Magyarországon? :-))))

Ezt akárhonnan vetted, baromság.

OmegaMale 2012.11.19. 10:55:29

@Környezettudatos: "Ha ezt mind bepakolom, akkor egy ural teherautóval kéne közlekedni"

Sok pakolóhely van egy autóban, amiről nem is tudatosul bennünk, hogy használható. Pl. a hátsó lámpák utastér felőli szerviznyílása, ahol a lámpatesthez belül hozzá lehet férni, rendszerint több tíz liternyi pakolható részt jelent, a legtöbb típusnál olyan is a kiképzése, hogy nem tud lecsúszni, amit beleteszel.
Egy másik kiváló pakolóhely a pótkerék tárolója (olyan autóknál, ahol a a pókeréknek a csomagtér padló alatt van egy gondolája). Ahol nemcsak egy szükségpótkeréknek van hely, ott rendszerint a teljes méretű kerék felnijének belső tere is képes egy kis méretű szerszámos ládát (pakolódobozból érdemes, mert többféle méret van, mint szerszámos láda, vagy akár egy zsák is jó az amorf alakja miatt), vontató kötelet, hóláncot, bikakábelt stb. elrejteni (akinek 16-os vagy 17-es felnire szerelt pótkereke van, annak még több helye van). Olyan autóknál, ahol a pótkerék felni belsejébe passzoló hungarocell betétet tesznek, amibe emelőnek, kerékkulcsnak satöbbinek van helye, azt célszerű kivenni és ami benne van, ugyanúgy el fog férni, csak még pluszban elfér mellé egy csomó minden. ;)
Akinek előrehajtható hátsó támlája van, érdemes bekukkantania a hátsó ülés ülőlapja alá is, mivel ott is szokott lenni pár centi magasságú hely, ami szereléskor játszik szerepet (pl. villamos vezetékek, vezérlőegységek, tank szintjelző szerelőnyílása stb.), de van benne annyi hely, hogy értelmes dolgot is lehet bele tenni (pl. említett hálózsákok, ruhadarab).

Többen úgy próbálnak fogyasztást optimalizálni, hogy a 'fölösleges' dolgokat kipakolják a kocsiból, de ezzel csak a saját gatyájukat tolják le, ha baj van... :(

town 2012.11.19. 11:03:39

@dr Kangörény:

Nem soroltam fel azokat a helyeket, ahol még szintén jó. De a pesti tényleg tiszta.

town 2012.11.19. 11:12:21

@Martin Blake:

Azért túlésben az eszközök mellett sokat számít, hogy meddig tart ki a civillizációs mázunk.

Sandy után már az 5. áramnélküli-és üzemanyag nélküli napon azt nyilatkozták, hogy a kormány nem csinál semmit, és ők a Vadnyugaton érzik magukat.:-)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2012.11.19. 11:18:50

Ami nem foglal még helyet, és akár hasznos is lehet, az egy arany-ezüst izolálófólia. Egy vékony fémfólia, és attól függően, hogy az arany oldalát magad köré, vagy kifelé fordítod benntartja, vagy kinntartja a hőt.

Tehát ha kell, meleg takaró, ha kell, hűvős árnyékoló. Ha más nem, egy balesetnél, egy közelemben lefolyó epilepsziás rohamnál le tudom fektetni úgy a beteget, hogy télen se hűljön ki, vagy nyáron se üsse meg a guta.

csücsköm 2012.11.19. 11:22:06

@Martin Blake: Ezért vagyunk mi túlélők :D :D Najó, ez csak vicc volt, részben.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.11.19. 11:51:41

@town: Igen, érdekes dolgok ezek. Egyébként a FEMA (az amerikai katasztrófavédelmi hivatal) által készített tanulmány szerint is nagyjából 3-5 nap az, ami után nehezedik a szituáció egy katasztrófa után. Ennyi idő alatt ürülnek ki a boltok polcai, benzinkutak csapjai stb., ekkor kezdenek el hangosodni az (nem felkészült) emberek a frusztráció miatt.

A prepper pedig csendben meghúzza magát. ;)

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.11.19. 11:58:03

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Na, szerintem erre gondoltam én is az autós listánál (polietilén zsák), csak nem tudtam, milyen anyagból készül. Aztán valahol olvastam ezt a polietilént és ez került bele, de az tényleg inkább egy fémes anyagnak tűnt, nem műanyagnak. Egyébként éppen ma fogok egyet venni, kipróbálni. :)

Valahogy így néz ki:
best2train.com/images/thermalsleepingbag.jpg

hungarisztan 2012.11.19. 12:04:50

Dwight Schrute ehhez képest kispályás... :o)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2012.11.19. 14:58:09

@Martin Blake: Ami nekem van, ennél is egyszerűbb, tényleg csak fólia. Egy nagyobb brifkóban is elfér. Talán a tesco turistaosztályán vettem, rögtön kettőt is, legyen az asszonynál. Ő tanárnő, néha az udvaron vigyáz a kölkökre, ott meg könnyen fellökhetik egymást a srácok, tehát ha úgy nézem, állandóan nagyobb a környezetében a balesetveszély, mint az átlagember körül. Ezt ő is zsebrevágja, aztán ha valamelyik gyerek a földön marad focizás közben, és jó lenne nem mozgatni a mentő megérkezéséig, legalább be tudja takarni. Nyáron is.

Egyébként egy kicsit off. Végignéztem az utóbbi egy hétben a Natgeo amerikai prepperekről szóló sorozatát. Na, ott sok mindenre mondtam, "ezdedurva már". Nem egyszer a bemutatott prepper elmeállapotára értettem...

Az egyik ellövi a kezét, a másik azt nem tudja kimondani, hogy Pinot Gringo, de csőbombát készít és legóval meg műanyagfigurával modellezi, hogy miként védi meg a házát, a harmadik egy rakétasilóban lakik megvénült hippi barátnőjével és a kis társaságban, akit befogadnának van egy élelmiszermérnök (plusszpont), egy guru, meg egy spiritiszta lelki vezető... Emellett a legcsóróbb munkanélküli, meg a nyugdíjalapját a válság mellett elvesztett nyugdíjas is almás lapton nézi a használt konténerárakat és akkora terepjáróval jár, hogy mifelénk traktornak hívják, amiben ekkora dízelmotor van... A szupertitkos, garázsban készült földalatti acélgömb tulaja meg zárt ajtók mögött rakodta a földet is, hogy a szomszédok meg ne tudják, de a műsort meg névvel-címmel vállalja, közben abban reménykedik, hogy miután 60 nap után kimászik a bunkerből a családdal, a hajója 25 km-re a vízparton még ott lesz a benne felhalmozott 900 kiló kajával együtt...

Hát, ha ez a prepping, akkor tényleg hülyeség. De ne hívjuk preppingnek, ne vizionáljunk harmadnapra eljövő zombi-apokalipszist!

Egyszerűen gondoljuk végig, hogy néhány napot közművek nélkül hogyan tudnánk egy kicsit normálisabb körülmények közt eltölteni, és ehhez válogassuk össze a szükséges eszközöket! Ennyit mindenki megtehet, és nem kell lelki közösséget vállalnia azokkal, akik minden megtakarításukat használt konténerben, meg víztisztító tablettában tartják, mondván hogy hátha...

A legvalószínűbb balhé a gazdasági összeomlás lenne - de a görögök példája, ahol lényegében fél éve a németek jóindulatától függ a létük, és tüntetnek, meg balhéznak... szóval az ő példájuk mutatja, hogy nagyon sok kell ahhoz, hogy ezen a vonalon olyan helyzet alakuljon ki, ahol már a felszerelésen múlna a jóléted.

tojásoslecsó 2012.11.19. 15:07:45

@Martin Blake: Nincs mit. Van ott még jópár edc csomagról kép, érdemes végignézegetni.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.11.19. 16:13:37

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Én nem szeretnék senkit befolyásolni, nyilván mindenki maga dönti el, hogy mennyire ássa bele magát a témába. Azt viszont én is sajnálom, hogy ezeket az egészen extrém végleteket sikerült a NatGeonak előbányásznia - dehát gondolom a nézettség miatt kellett nekik a bunkerlakókat felkutatniuk.

Azért én jobban örülnék, ha az arany középutas olvasóközönséget sikerülne inkább megszólítanom, az olyan hétköznapi embereket, mint jómagam is. Egyelőre elég épnek tartom magam ahhoz, hogy ne bunkerban lakjak (bár még eljöhet az az időszak is :D ), ezért ehelyett pontosan az olyan "apróságokra" szeretnék én is készülni, ami mindenkivel megtörténhet, mint mondjuk a közműkimaradás.

Végletek mindig voltak és lesznek is, ez alól a prepping sem kivétel, én viszont szeretném ezt a gondolkodásmódot az átlagember számára is újra megtanítani, de legalább elgondolkodtatni rajta. Mert végülis régebben minden ember prepper volt, ma csak és kizárólag a fejlettebb infrastruktúra miatt nincs szükség tartalékolni, és felejtődött el ez az egész.

Az, hogy csodabogárnak nézik a preppert, vagy egyenesen kinevetik - azzal nem tudok mit kezdeni. De éppen a Sandy hurrikán után igencsak elcsöndesedtek a kritikus hangok, hiszen látták a kanna benzinen összeverekedő embereket a tévében. Ezért hát próbálom ezeket bemutatni szépen sorban, elültetni a bogarat az emberek fülében, hogy elsősorban önmagunkért és családunkért vagyunk felelősek, nem számíthatunk mindig másra (az államra, önkormányzatra stb.) baj esetén.

Szóval a lényeg, hogy valamilyen szinten közösséget kell vállalni a két véglettel is szerintem, hiszen emberek vagyunk mindannyian. A heti 60 órában készülődő konténerlakótól is lehet tanulni, de a teljesen felkészületlen, "mobillal és hitelkártyával mindent megoldok" típusú emberektől is. Az, hogy ezekből (tőlük) mit szűrünk le mi, a szürke középréteg, az már csak rajtunk múlik, én ehhez adok ötleteket itt a blogban. Azt se felejtsük el, hogy éppen a szürkeségünk miatt mi nem vagyunk annyira érdekesek, mint a shotgunnal rohangáló, föld alatti bunkerben élők. :)

Mainframe · http://mainframe.blog.hu/ 2012.11.19. 17:25:13

@Moan: "Egyrészt azt vallom, hogy ha valamire folyton fókuszálom a figyelmem, mondjuk ez esetben félek, hogy valami történik és "túl kell élnem" az meg is fog történni és így az ellenkezője is igaz."
Ne haragudj, de ennél nagyobb baromságot nagyon rég nem hallottam.

pushup 2012.11.20. 09:47:21

@town: úri huncutság. túlélő helyzetben a plazmatv, meg a két monitor még cserealapnak sem jó. mondjuk, ha vontatni tud, akkor mögé lehet kötni egy benzinkutat, ha van

Kirándulás · http://www.adventures.hu 2012.11.20. 15:54:57

@Martin Blake: Elolvastam a javasolt korábbi posztodat. Kérdésem lenne, hogy az említett katasztrófák közül pl. a kolontári vörösiszap esetén vagy a 2007-es aug. 20-i vihar esetén szerinted egy mobilon kívül mi segíthetett volna igazán a bajba jutottakon? Gyalogsági ásó? Fénytükör? Egy csomag pzs? Ugyanmár... Árvíz, belvíz, hirtelen jött forróság, migrációs veszély??? Szerintem ideje lenne néha felpillantani a könyvekből. Nukleáris veszély pakson? Mit kapnál elő a csomagból? Egy esernyőt? És hirtelen jött aszály esetén vajon mit kell magamra öltenem? Szertintem nyugodjatok meg, nincs közvetlen veszély. Tudom, hogy félelmetes, de próbáljatok meg egy napot (hetet) túlélni EDC vagy mi nélkül egy mobillal, egy kitömött pénztárcával - menni fog, csak a kezdet nehéz. (Ui: a bicskát adom, nekem is van, néha jól jöhet - de sosem túlélési kísérletek során, inkább csak mikor megéhezem valahol egy kolbásszal és kiflivel a kezemben...)

Kirándulás · http://www.adventures.hu 2012.11.20. 16:10:00

Amúgy meg nyilvánosan elnézést kérek a tanúsított intoleranciám miatt, tudom, hogy van, aki túlélő készlet nélkül nem éli túl - ez is létező mentalitás, és nincs vele semmi baj. Csak én nem hiszek benne, hogy nem megy nélküle.
(Amúgy talán kicsit paralell, hogy mikor elkezdtem bringával járni az országot - jó néhány napos, hetes utakról volt-van szó - akkor a bringámon egy háromrészes nagy táska volt - mindenre fel voltam készülve, ahogy kell :) - majdnem prepp., de aztán pár év alatt a csomag egy 5-10 literes táskává zsugorodott - egyszerűen nem kellett a sok szar, és egyszerűbb lett az élet - vonatra fel-le, táborozás, stb., és bebizonyosodott a gyakorlatban is (számomra), hogy túl lehet élni kisebb pakkal is. Hát ezért gondolom az EDC-ről és a hasonló dolgokról, hogy megy nélküle is.

Acsád Avar 2012.11.20. 19:42:52

@Kirándulás: "Tudom, hogy félelmetes, de próbáljatok meg egy napot (hetet) túlélni EDC vagy mi nélkül egy mobillal, egy kitömött pénztárcával"

Ha ki van tömve a pénztárcád, úgy könnyű...
Miért ezt az oldalt olvasod?

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.11.20. 21:20:08

@Kirándulás: Szerintem például egy túlélőzsák segíthet ilyen esetekben. Nem, valóban nem fog megoldani minden problémát, de ha hajnali 3-kor dörömböl a rendőr, hogy rohanjál, akkor csak felkapod a motyót és pár napig segélyszervezettől, kormánytól, katasztrófavédelemtől, meg mindenki mástól függetlenül is relatíve kényelmesen átvészelheted a bajt. Benne minden szükségessel, váltás ruhával, vízzel, élelemmel, iratokkal, egyéb eszközökkel.

A másik pedig, hogy ha tudsz magadról gondoskodni, akkor egyben azok válláról is leveszed a terhet, akik az igazán nagy bajban lévőkön próbálnak segíteni. Nem kis logisztikai mutatvány akár csak egy párszáz fős társaság elszállásolása, élelmezése, ruhákkal ellátása néhány óra leforgása alatt. A tűzoltók vagy egyéb mentőalakulatok munkájából rengeteg energiát vesz el az "egészséges, de nincstelen" emberek garmadája ilyen esetekben.

Mert amikor ott ücsörög a szélen a mobilos emberke vastag pénztárcával étlen-szomjan már 12 órája, egy szál pizsamában a tél kellős közepén, akkor a tűzoltónak/mentőnek/valakinek illik rajta is segíteni. Minél több ilyen emberke van, annál többe kerül (pénzben, időben, energiában) őket pátyolgatni, amíg végleges, vagy hosszabb távú megoldást eszközölnek nekik.

Pedig semeddig nem tartott volna nekik összekészíteni legalább egy ilyen 3 napos csomagot, a legfontosabbakkal megtömve, hogy a mentőalakulatok tényleg a sérültekkel, beszorultakkal stb.-vel foglalkozzanak.

Egyébként nekem is voltak "felpillantásaim", amikor gázvezeték tört el a házunk előtt (kétszer is...), és futni kellett, vagy amikor elszennyeződött az ivóvíz a városban és lajtoskocsiról mérték az adagot (a kisváros boltjaiból egy délután alatt elfogyott a palackozott víz). És nem szeretnék mégegyszer lajtoskocsinál sorbanállni, vagy parkban ülve, korgó gyomorral, korgó gyomrú kutyával várakozni, hogy rendbejöjjenek a dolgok. Mondjuk úgy, a kezembe vettem az irányítást. :D

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.11.20. 21:44:15

@Kirándulás: Még egy pár apróság, aztán nem untatlak tovább. :D

A különböző szituációk különböző reakciókat eredményeznek. Ha aszály van, feljebb fog menni az élelmiszer ára - lehet például valamennyit spórolni, ha az ember még az árak növekedése előtt bevásárol. Ha több kaja van, az nem gond, majd elkopik de ha kevés van és drága is, az már neccesebb lehet.

Ha nukleáris felhőt kerülnénk el, akkor azt tanácsolják, hogy zárjuk el magunkat hermetikusan, amíg a szálló por leülepszik valamelyest. Ehhez viszont kell elegendő ragasztószalag például. (bár egy ilyen eset talán a legkevésbé izgalmas, azt hiszem :D ).

Ill. még egy dolog, amit megtehetsz, hogy megkérdezed a nagyszülőket, idősebbeket, hogy milyen volt a világháború idején vagy mondjuk '56-ban. Érdekes sztorikat mesélt az én mamám is, hogy hogyan éltek túl akkoriban. Az, hogy nagyobb konfliktus nem volt a mai magyar (és európai) generáció számára a délszláv háborút leszámítva talán, csak a működő társadalomnak és szerencsének köszönhető. Nem mindig lesz így, sajnos.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.11.20. 22:05:18

@Kirándulás: Talán annyiban sántít a táborozós példa, hogy ott minden lépésedet előre megtervezheted. Ha hiányzik valami, beszerzed útközben (beugrasz a boltba kifliért és kolbászért), a táborhely megvan, ha kempingbe mész, akkor talán villany, víz is van...

De csak játsszunk el a gondolattal, hogy most, ebben a pillanatban, ahogy ezeket a sorokat olvasod... :)

Elmegy az áram a lakásodban, nem tudod visszakapcsolni. Kikapcsol a gázbojler is, elmegy a fűtés. Nem működik a telefon, internet, tévé, rádió, semmi. Néhány perc elteltével dörömbölnek az ajtón. Kinyitod, egy rendőr áll veled szemben, aki közli, hogy felrobbant a közeli gyár és veszélyes vegyszer került a levegőbe. A kedvező széljárás miatt még éppen el tudsz illanni otthonról, de bármelyik pillanatban megfordulhat a szélirány.

Tehát van egy ilyen helyzetünk, és "táborozni" kell menned, plusz a feleségedet, két gyereket, és az éppen nálad tartózkodó húgodat is magaddal kell vinned.

Kérdés, lenne-e elegendő üzemanyag a kocsidban, hogy elhagyd a környéket? Lenne elég víz, élelem nálad, mint az öt embernek úgy, hogy nem tudod, mikor mehettek vissza - állítólag 2-3 nap múlva vissza lehet térni, de nem tudják megmondani pontosan. Lenne nálad sátor, meleg ruha, pokróc, tűzgyújtó eszköz, edény, hogy vizet tudj forralni - már ha van persze tiszta vized? November van, hideg, talán a hó is esni fog, elakadhatsz a kocsival órákra.

Ki segítene neked? Várnád a mentőket/tűzoltókat/Vöröskeresztet (elvégre fizeted az adót és adományozol is néha, szóval jár, nem? :D )? Mi van, ha egész egyszerűen nincs több kapacitása a mentőalakulatoknak, hogy érted menjenek? Már ha fel tudod őket hívni a lemerült mobilodról, persze. A legközelebbi településre beérve eszmélsz rá, hogy a kisbolt készletét már felvásárolták, nem maradt semmi a számotokra.

Tudom, kicsit drasztikus... de biztos vagy benne, hogy te és a családod is egy szál pénztárcával a kezetekben átvészelnétek ezt, ebben a szent pillanatban? :)

Tblog 2012.11.25. 07:33:21

Csak most találtam meg a blogod pár napja, nagyon tetszik. Kitettem a linkjeimhez is. Nálam is vannak hasonló cikkek. :)

tuleloblog.blogspot.com

szfenikus (törölt) 2012.11.25. 19:13:45

@Martin Blake:
ha esetleg bármi beütne a városban (több hete nincs víz, villany, gáz, tescó kamion), egyszerűen csak egy erős másfél órás gyaloglással kimennék a városból a hétvégi kertembe és folytatnám közművek nélkül az életem...

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.11.25. 20:00:26

@szfenikus: Mit termelsz így november derekán, hogy nem kopna fel az állad jövő hétig? :)

Jó, csak viccelek. Ha már több hete ez a helyzet, akkor valószínűleg nekiálltál önellátó életmódra berendezkedni, arra tényleg a legjobb kezdeti megoldás egy hétvégi telek, s annak megművelése. Az olvtárssal egy hirtelen beütő krachról, a "csúcspontról" beszélgettünk, amikor éppen nincs semmije, csak a mobilja meg egy köteg pénze, hogy akkor mit eszik-iszik.

Bartush 2012.11.25. 22:14:43

@szfenikus: Erre azért készülni kell. Termő gyümölcsfák, veteményes kell, télre lerakott zöldség, gyümölcs. Olyanokat mint tyúk, nyúl, vmi ami húst ad, nem is beszélve, de hétvégi kertben ilyen amúgy sincs. Ha a házikó téliesített még jobb.

Nem írtam korábban, de rájöttem a hétvégi kirándulásra készülve, hogy nálam mindig van kutyariasztó.

szfenikus (törölt) 2012.11.27. 20:04:27

@Martin Blake:
Nekem minden évben a takarmánybúzán és takarmánytengerin kívűl, ott figyel a pincében a 2 zsák bánkúti és 1 zsák fehér lófogú. Krumpli, zöldség, bab, savanyúkáposzta, téliretek, hagyma, pálinka, bor, lekvár, méz, baromfi,...mind-mind a hétvégi kertből jön ki.
Hirtelen nem fog beütni semmi, előbb csak munkanélküli leszel mindörökre, majd hontalan, utána meg a betegség segít át a túlvilágra.

koxi 2012.11.28. 09:23:07

Az én EDC-m jelenleg ott áll, hogy van a kocsimban egy 2kg-os ABC porral oltó. Minden autómba veszek egyet, mióta láttam az autópályán kiégni egy kocsit, mellette meg tüzet tehetetlenül figyelő gazdáját. A kocsiban van még egy kézi erővel tölthető LED-es elemlámpa, és mivel általában ketten utazunk 2db ilyen kétszínű takarófúlia, az az arany-ezüst színű. Télen ha hazautazunk, plusz egy kanna 20 literes gázolaj van még nálunk, amit ha nem használok fel a pincében tartom, ki tudja mikor jön jól az is, enni nem kér. A hátizsákomban amivel dolgozni járok van egy egykezes kés, üvegtörővel a végén, és biztonsági öv vágóval az oldalán. Ez egy Böker Magnum, tanto, szép téli terep színű pengével Szóval nem túlélő kés, hanem tetszett, ahhoz, h magamnál elgyen ha kell, eddig bevált. Van még nálam pár ragtapasz, filctoll és víz, azt hiszem ennyi a jelenlegi EDC-m.

Liba Tóni 2013.01.01. 17:39:53

Miért írják többen a pénzt és a mobilt vészhelyzetre? Elárulom: vészhelyzetben mindenki telefonálni akar, a hálózat leterhelt lesz és behalt minden. Egy általános vészhelyzet a telekommunikációs infrastruktúrát is érintheti nagy valószínűséggel.

Elég elolvasni az argentín és a szerb SHTF-es túlélők bejegyzéseit. Szart sem ér a pénz és a mobil, csak mindennapi személyes vészhelyzetekben (leetted az üzleti tárgyalás előtt az inged, stb.)

Pénz? Hát, soha nem lesz nálad annyi pénz, ha mindenki az életéért rohan, hogy megvedd tőle azt, ami neki is kell majd.

Amúgy szerintem jó a blog, nem a világvégére kell készülni, de a régi trabantosok tudják, hogy csavarhúzó és fogó nélkül nem indulunk el az autóval :D

Lackó555 2013.01.01. 19:26:43

@Liba Tóni: próbáld meg értelmezni , hogy mit jelent az edc ...
edc : every day carry , Minden Nap Nálunk Hordott dolgok .... És akkor most nézd meg a topik címét , és olvasd el mit ítrál ..... :-))

knife1 2013.03.14. 20:52:52

www.aliexpress.com
nézzétek meg ezt az oldalt, itt lehet prepperkedni olcsón!

astonferi 2013.03.14. 22:06:38

@knife1: megnyitom és az első kép egy sárga tűsarkú cipő...azt hittem lefordulok a székről a röhögéstől....aztán tovább lapoztam :)

Lord Warrior 2013.03.14. 22:57:19

@Liba Tóni:
"Miért írják többen a pénzt és a mobilt vészhelyzetre? Elárulom: vészhelyzetben mindenki telefonálni akar, a hálózat leterhelt lesz és behalt minden. "
Még vészhelyzet sem kell hozzá.Gondolj csak a karácsonyi/újévi sms-ekre,hívásokra.Volt hogy a fiam keresztapjának dec 31-én 23:59-kor küldtem SMS-t,és csak másnap reggel kapta meg.Fel is hívott hogy viszonozza,és meglepődött mikor mondtam neki,én éjjfélkor küldtem.Pedig be volt kapcsolva.

SZL8 2013.03.15. 12:29:48

Na azért én nem írnám le a mobilt, főleg ha csak kialakulóban van a gebasz... van fénye, ha nincs lámpánk, lehet rajta olvasni rámentett dolgokat (ehhez persze előre kell rámenteni), lehet rajta szótár, az okosokban gps, vannak ütésálló-vízálló típusok (Caterpillar B10, B25), hogy csak a legfontosabbakat említsem. Ezenkívül a prepper szerintem nem csak a világvégére készül, hanem minden olyan eseményre, ami eltér a megszokottól. Ilyen okból kifolyólag nálam pl mindig van fényvisszaverő mellény, ha békeidőben kerülnék bajba, legalább megtaláljanak (pl alszom, amikor a mentőcsapatok keresnek és rámvilágítanak, de persze vagy terep vagy fekete ruhában vagyok, stb...). Szóval a telónak igenis van létjogosultsága, amíg nem csapódik be atom, vagy tör ki a nap EMP-t okozva. Szerintem.

knife1 2013.03.15. 13:02:01

@astonferi: miért röhögtél? Olcsó és veszélyes!

knife1 2013.03.15. 18:09:09

Nem tudja valaki hol vehetnék Eberlestock replika hátizsákot? G4 operator vagy a hunting pack érdekelne (esetleg bármelyik fegyvertartós, min. 56 l-es).

szabfer 2013.03.25. 11:44:54

@DeMarco:
"A hó miatt nem szoktam aggódni, szinte kizárólag autópályán és négysávos főutakon közlekedem, azokat meg úgyis letolják a hókotrók, ezzel még sosem volt gondom."

Még mindíg így gondolod, látva hogy mi történt március 15.-én ? :)

Persze lehettél szerencsés, hogy éppen aznap nem autóztál.... de azért érdekes dolgokat tud hozni az élet.

Atombunkert én se hordok magammal, otthon nem is építek ilyesmit, de azért néha érdemes előre gondolkodni, hogy az ember ne letolt gatyával álljon egy szituáció előtt.

Eszeveszett Va$$h 2013.10.16. 21:30:07

@pushup: Szerintem igazad van! Én speciel nem a világvége miatt hordok magammal, bizonyos dolgokat. Sokszor vettem már hasznát a combtáskámban található kis EDC-nek, multifogó, bringás szerszám, elemlámpák, öngyújtó, golyóstoll... ezek mind totál hétköznapi cuccok, semmi extra, de ha pl a postán kell feladnom egy levelet és persze nincs toll amivel megcímezhetném, vagy amikor asszonyéknál a redőnyt szereltem, vagy svájci bicskával kapucsengőt.

Eszeveszett Va$$h 2013.10.16. 21:54:14

Az én EDC-m:

Csípótáskában (www.mindentkapni.hu/MiddleTier/ReadImage?filename=termek/907e74e710480cb94f1aefb96773aec9.jpg):
3W-os cree ledes lámpa 3200mAh-s 1860-es akksival (3db AAA-s elemmel is működik)
50W-os cree ledes POLICE lámpa 18650-es 5000mAh-s akksival plusz egy 5000mAh-s 18650-es pót akksi
Multifogó, bringás szerszám, valmai német kés sniccerrel (nem féltem, ha valamit feszegetni kell tökéletes). Egy normál öngyújtó, és egy vihargyújtós öngyújtó, pár darab bármilyen felületen meggyújtható gyufa. 2toll. Timsó, és betadin, pár sebtapasz. Egy kis varrókészlet. Pénztárca, iratok. Pendrive.

Hátizsákban (www.outdoorfan.de/images/product_images/popup_images/1360_0.jpg):
1L víz
Esernyő
Kábelek (telefontöltő, mini usb, univerzális töltő)
Egy vész akksi, napelemes, jól jön ha lemerülnek az eszközeim.
Gyógyszerek (láz és fájdalomcsillapító, gyulladás csökkentő...)

Zsebben:
Kés: Walther blacktac, és egy Victorinox spartan.
Telefon
Általam készített paracord kulcstartón a kulcsaim, és egy másikon lóg a zsebembe a victorinoxom. Övemen egy kis méretű, lámpa ami max szobában jó, de vaksötétben azért jól jön. Farzsebben egy multifunkciós túlélőkártya (elsőre semmit érőnek tűnhet, de hasznos volt már párszor).

Ezeken kívül, karóra és paracord karkötő, mp3 lejátszó.

Eszeveszett Va$$h 2013.10.16. 21:58:35

Az én EDC-m:

Csípótáskában (www.mindentkapni.hu/MiddleTier/ReadImage?filename=termek/907e74e710480cb94f1aefb96773aec9.jpg ):
3W-os cree ledes lámpa 3200mAh-s 1860-es akksival (3db AAA-s elemmel is működik)
50W-os cree ledes POLICE lámpa 18650-es 5000mAh-s akksival plusz egy 5000mAh-s 18650-es pót akksi
Multifogó, bringás szerszám, valmai német kés sniccerrel (nem féltem, ha valamit feszegetni kell tökéletes). Egy normál öngyújtó, és egy vihargyújtós öngyújtó, pár darab bármilyen felületen meggyújtható gyufa. 2toll. Timsó, és betadin, pár sebtapasz. Egy kis varrókészlet. Pénztárca, iratok. Pendrive.

Hátizsákban (www.outdoorfan.de/images/product_images/popup_images/1360_0.jpg ):
1L víz
Esernyő
Kábelek (telefontöltő, mini usb, univerzális töltő)
Egy vész akksi, napelemes, jól jön ha lemerülnek az eszközeim.
Gyógyszerek (láz és fájdalomcsillapító, gyulladás csökkentő...)

Zsebben:
Kés: Walther blacktac, és egy Victorinox spartan.
Telefon
Általam készített paracord kulcstartón a kulcsaim, és egy másikon lóg a zsebembe a victorinoxom. Övemen egy kis méretű, lámpa ami max szobában jó, de vaksötétben azért jól jön. Farzsebben egy multifunkciós túlélőkártya (elsőre semmit érőnek tűnhet, de hasznos volt már párszor).

Ezeken kívül, karóra és paracord karkötő, mp3 lejátszó.

ihasz laci 2015.05.25. 22:57:00

a harom legfontosabb edc dolog amit varosi emberkent magamnal tartok:
zsebkendo
kezfertotlenito
apro penz

neha van nalam zsebkes is, meloba jol jon, ha meg este megyek ki valahova akkor viszek gazt is a kessel keregetoknek:)

FalloutBoy 2017.07.03. 09:09:01

Én biztos tartanék magamnál EDC-ben valami ilyesmit:

realistaprepper.blogspot.hu/2017/07/edc-mikrofak-kompakt-elsosegelycsomag-m.html

Kicsi, EDC-be való kompakt elsősegélykészlet túlélési szituációkra is jó, ráadásul ezt zsebben is lehet cipelni a B dobozzal ellentétben. Én mindenkinek ajánlom, hogy beszerezzen ilyet. Főleg az izofólia és a sebzáró ami extra segítség az autóshoz képest.

Mondjuk én tennék bele még kalciumot, meg 3szögletű kendőt és minimum egy széntabit.
süti beállítások módosítása