HTML

Városi túlélő

Túlélési tippek, ötletek gyűjteménye városlakóknak, ha beütne a krach. Prepping - avagy felkészülten várni szokatlan helyzeteket.

A túlélők

Friss topikok

  • Irbisz: @Cuba-Libre: no igen, de ez csak stabil környezetben, "békeidőben" működőképes. A Covid és hatása... (2022.06.01. 14:33) Eközben az Auchanban...
  • katzor: kommunistanáci??? gondolkozz mielőbb leírsz valamit! hülyegyerek az egész családod az! (2022.05.01. 22:21) Prepperek, ti őrültek!
  • Almandin: Eléggé elsüllyedt ez a blog, de ma olvastam, hogy Ausztriában, Németországban milyen helyzet kezd ... (2021.11.07. 20:32) A legfontosabb túlélési technikák
  • Grego76: @prukker: nem bunker az, hanem u.n. tűztorony. Ebből figyelték a városi tűzeseteket. Szemben, a ge... (2021.04.20. 10:41) A kaméleon
  • pirított tücsök: "Fontos még, hogy legyen a háznál kézi gabonaőrlő! Ezzel lisztet tudsz őrölni. kb. 50-70.000 Ft. ,... (2021.02.24. 16:22) Vendégposzt: A felszerelésről

Menekülés összedőlt épületből

2014.02.12. 22:59 Martin Blake

Mindannyian sok időt töltünk különböző épületekben: irodaházakban, üzletközpontokban, ipari létesítményekben és persze otthon. Néha azonban előfordul, hogy a hétköznapi munkavégzés vagy bevásárlás egyik pillanatról a másikra katasztrófába csap át. Földrengés, földcsuszamlás, vízalámosás vagy akár az épület szerkezeti hibája miatt is könnyen csapdában találhatjuk magunkat egy összeroskadt kőkupac alatt. Egy ősszedőlt épület különösen veszélyes közvetlenül a baleset után, ezért nagyon óvatosan kell menekülni vagy másokon segíteni. Elsőként saját magunkat kell viszonylagos biztonságba helyeznünk, ezután már jóval könnyebben és hatékonyabban tudunk másokon is segíteni.

bandana.jpg

Maszk

A finoman szálló por, füst, gáz és egyebek nagyon hamar megtalálják az utat a túlélők tüdejébe, miután az épület ősszedőlt és maga alá temette őket. Bár korántsem olyan hatékony, mint egy rendes gázmaszk, egy megnedvesített kendő, póló vagy hasonló textil az orr és száj elé helyezve az életet vagy a halált jelentheti vészhelyzetben.

Kesztyű, bakancs

Akármilyen erősek és fittek vagyunk, egy pár kesztyű és bakancs viselése eget és földet jelentheti túlélés tekintetében, amikor a kiutat próbáljuk megtalálni a törmelék alól. Minden elképzelhető építkezési anyaggal számolnunk kell: törött üveggel, szálkákkal teli gerendákkal, fém-, beton- és egyéb hulladékokkal. Számíthatunk arra is, hogy sok bepánikolt emberrel is meg kell küzdenünk (nem feltétlenül fizikailag). Bár kevés irodista vagy átlagember visel ipari kesztyűt munka közben, kevesen hordanak acélbetétes bakancsot, de ebben az esetben is próbáljunk meg improvizálni valamit, hogy a kézfejet és lábfejet védjük a sérülésektől: egy tenyérre csavart öv, ruha is sokat segíthet. Tudom, tudom, csak egy film, de akkoris: a World War Z-ben láttam egy egyszerű, de nagyszerű ötletet végtagjaink védelmére: a főhős felkapott néhány magazint és csőbe tekerve az alkarjára erősítette azokat, valamelyest védve a karokat a közvetlen sérülésektől.

torch.jpg

Zseblámpa

Túléltük az épület összeroggyanását, remek! De a sötétben az orrunkig sem látunk el, így nem lesz könnyű megtalálni a kiutat. Egy jó minőségű minizseblámpa nem ad túl erős fényt, de ahhoz pont elegendőt, hogy segítsen tájékozódni. Végülis nem az a cél, hogy elvakítsuk a többi túlélőt. Egy kulcstartóra erősíthető zseblámpa mindig jól jöhet az ilyen helyzetben, esetleg az EDC-készlet részeként.

Kötél, síp

Ha már említettük az EDC-készletet, ez tartalmazhat egy sípot is akár. A törmelék még a baleset után is sokáig "mocoroghat", ahogy a kisebb-nagyobb darabok keresik a helyüket. Az ezzel járó zaj könnyen elnyomja egy beszorult, sérült ember hangját. Egy kisméretű sípot egyszerűen elrejthetünk a készletben, de kaphatók kompakt túlélőeszközök is, pl. zseblámpa+síp egyben.

Kötelet legegyszerűbben úgy vihetünk magunkkal, ha egy ejtőernyős zsinórt fűzünk fel karkötőként. Nekem ez állandó kelléke a készletemnek: egy kb. 3-4mm vastag, 3 méter hosszú kötél, mely annyi helyet foglal, mint egy bicska. Használható ideiglenes rögzítésre, de rendkívül jól bírja a terhelést is: egy átlagos ejtőernyős kötél akár 250kg-ot is könnyedén megtart.

trapped.jpg

Előfordulhat, hogy romok alá temetett túlélő(ke)t találunk. Fontos, hogy először igyekezzünk megnyugtatni a bajbajutott embert, majd kezdjük el felmérni a helyzetet, hogy képesek vagyunk-e önerőből segíteni neki saját életünk kockáztatása nélkül. Sokszor "csak" néhány centit kell elmozdítani az akadályt, hogy kiszabadítsuk a túlélőt. Nagyon körültekintően és óvatosan mozdítsuk meg a törmeléket, mert könnyen másodlagos roggyanást okozhatunk. Ez pedig a mentőalakulatok egyik legnagyobb gyilkosa, ahogy azt láthattuk a lettországi bevásárlóközpont esetében is. A másik legfontosabb tényező az idő: ha valaki kb. egy óránál tovább van beszorulva a törmelék alá, a véráramába került elhalt sejtek miatt hamarosan veseelégtelenség lép majd fel. Ha mégis sikerül őt kiszabadítani, de 6 órán belül nem érkezik szakszerű segítség, akkor a túlélési esélyei nullára csökkennek. Miután elhárítottuk a veszélyt, itassuk meg a sérültet vízzel és próbáljuk eszméleténél tartani. Sípunkkal rendszeresen küldjünk vészjelet, de hatékony lehet egy vascső kongatása is. Köveket, törmeléket dobálni nem a legjobb megoldás, mert a mentőalakulatok összetéveszthetik a zajt az épület morajával.

(az utolsó bekezdés tippjeit egy mentési szakértő ajánlásai alapján válogattam innen, további forrás itt)

53 komment

Címkék: épület túlélés

A bejegyzés trackback címe:

https://varositulelo.blog.hu/api/trackback/id/tr205811827

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZeroPont 2014.02.13. 18:01:59

Az általad is említett, és sokszor bizony roppant hasznos, kötélhez szeretnék pár gondolatot hozzáfűzni. Az ejtőernyős zsinór, vagy ismertebb nevén Paracord, kiváló megoldás ilyen esetekre. Amikor az embernek hirtelen szüksége lenne egy erős, megbízható és mindig kéznél lévő kötélre a Paracordnál nincs jobb választás. Én is ezért hordok Paracord karkötőt amit magamnak készítettem el és nem véletlenül. A készen kapható Paracord karkötők ugyanis szinte kivétel nélkül az úgynevezett Kobra fonással készülnek. Ez roppant mutatós és igen könnyű elkészteni csak van egy (nem is olyan pici) „hibája”. A Kobra fonásnál ugyanis a vezetőszálra egymás után felcsomózva kerül föl a kötél, ami az elkészítést roppant kényelmessé teszi. Csakhogy, mi van akkor, ha tényleg vészhelyzet van és nekünk AZONNAL szükségünk lenne a karkötőnkben megbúvó kötélre? Nos, sajnos itt a bibi és ekkor éri kellemetlen meglepetés azt, aki ekkor próbálja meg először kicsomózni a Túlélő karkötőjét. Egy jó szoros Kobra fonás kibontása, ugyanis alsóhangon is legalább 20-30 perc. Ezzel még egy hétköznapi szituációban sem szívesen bíbelődik az ember, nem ám akkor amikor minden másodperc számít. Ezért ezekkel a netről rendelt meg bolti karkötőkkel az a baj, hogy azt a hamis biztonságérzetet adják a tulajdonosuknak, hogy mindig van náluk pár méter megbízható kötél amihez könnyen hozzáférhetnek, pedig dehogy. Én ezért inkább magát a Paracordot rendeltem meg és készítettem el a saját Vészeseti Karkötőmet. Ez annyiban különbözik a boltiaktól, hogy egy olyan fonási technikával készült, ami szükség esetén, írd és mond, 2 azaz két másodperc alatt visszabontható egyetlen mozdulattal. Ezen kívül még kiegészítettem néhány hasznos aprósággal, bár ezek a mostani poszt szempontjából nem túl érdekesek. Hacsak még az nem, hogy olyan gyorscsatot tettem rá ami Sípot is rejt magában, így az is mindig van kéznél.
;-)

amorph 2014.02.14. 08:13:04

@ZeroPont: miért nem gyártod, értékesíted ezt egy kis webshopban? egy ilyen sípos, 2másodperc alatt oldódó karkötőt nagyon megvásárolnék.. kb. mennyibe kerül?

Don Quixote de la Ferko 2014.02.14. 15:27:59

Hűha.
Észlényke tanácsokat osztogat.

Rád dől az épület, rongy még akad ha éppen nem az asszonyon voltál, vizet hol találsz?
Síppal a seggedben alszol, hogy bármikor előránthasd?
Zseblámpa dettó, csak össze ne vessz magaddal, melyiket húzod elő először.
Kesztyű is tuti tipp. Melós kesztyű a sufniban, kamrában, téli kesztyű a szekrényben, rajta 3 rászakadt emelettel.

Okos tippek. Van még?

Hyster 2014.02.14. 16:33:24

@Don Quixote de la Ferko:

ha mondjuk kicsit olvasnál, pontosabban felfognád amit olvasol, nem irogatnál hülyeségeket.

Don Quixote de la Ferko 2014.02.14. 18:07:27

@Hyster:

Ha mondjuk felfognád, mit olvasol, akkor nem pattognál.
Nézz már meg egy összedőlt házat, pl. azt amit az origo pakolt a poszt mellé, oszt kezd el magyarázni, a 10-20 emeletes ház közepén lakó mi a bánatos lófütyülőt csinál, ha az ő szintje keveredve a felette lévő öttel az elsőig van festői rendetlenségben összeomolva. Elsőként talán a szavak értelmét tanuljátok meg, az összedőlt ház nem egyenlő azzal, amiről lehullott a vakolat.fél négyzetméteren.

Hyster 2014.02.14. 19:21:22

@Don Quixote de la Ferko:
Jo, igazad van, ez a poszt arról szól, és csak is arról. hogy a képen látható esteben mi a teendő.
Ugye ezt te se gondolod komolyan?
Mert más eshetőség nem is létezik.
A hülye japánok, ahol a legtöbb a földrengés, is minek magyarázzák, h pl masszív, - és mielőtt belekötsz nem kikás faroslemez. asztal alá kell bújni.
De had idézzelek:

Hűha.
Észlényke tanácsokat osztogat.

"Rád dől az épület, rongy még akad ha éppen nem az asszonyon voltál, vizet hol találsz?
Síppal a seggedben alszol, hogy bármikor előránthasd?
Zseblámpa dettó, csak össze ne vessz magaddal, melyiket húzod elő először.
Kesztyű is tuti tipp. Melós kesztyű a sufniban, kamrában, téli kesztyű a szekrényben, rajta 3 rászakadt emelettel.

Okos tippek. Van még?"

Te egy szóval sem emlegetsz 10-20 emeletet, haenm 3-at feletted.
Nem éppen lehetetlen, persze szerencse is kell, de ha van időd és lélekjelenléted, mondjuk bebujsz az általam említett asztal alá.
De az eredeti felvetésedre:
Ha nem tudsz mozogni, a viz kérdését egy ideig tudod mellékelni, de megnyugtatlak, hogy 8 nap után is zsedtek ki túlélőt a romok közül, akinél nem volt víz.
www.origo.hu/nagyvilag/20100121-haiti-foldrenges-nyolc-nap-utan-tulelo-kislany.html
Elemlámpa, síp:
Ha nincs is EDC készlet nálad, de mondjuk létezik kulcstartóta rakható elemlámpa- és ha szeretsz a képekekn lovagolni, pont egy ilyen van mellékelve- és a síp se akkora méret, ami nem férne el ott.
És kulcsok általában mindenkinél vannak.
Bár ha te ezeket-felvetésed alapján- a seggedben tartod, gondolom egy kis plusz teher nem gond, a kesztyű elfér.
Bár megjegyzendő a poszt írója kitér arra, hogy a kesztyű nem éppen általános dolog, így egyrészt mond 1-2 ötletet, másrészt pont ötleteket vár. Ennyit kinek a szövegértéséről.
Pesze lehet hogy mi van ha, meg meteor, meg alienek.
És megnyugtatlak egy ház se 12 cm2 -es darabokra dől össze.

Don Quixote de la Ferko 2014.02.14. 19:28:15

@Hyster:

Ja, bocs, nem olvastam el. Ha eddig nem értetted meg, azután sem fogod.

Hyster 2014.02.14. 19:33:46

ennyit rólad, ha érvelni nem tudsz, mást nem is vártam tőled, agyad játszod, ennyi, ha nem érted ez az egész dolog mi volt, ne okoskodj.

Tblog 2014.02.14. 20:23:36

Van hogy földrengés után 10 nappal kaparnak elő embereket házak romjai alól. Egy síp, néhány korty víz életet menthet. Mondhatjuk hogy Magyarországon nem volt még ilyen földrengés, de még lehet. A tornádó sem volt divat, aztán az elmúlt néhány évben mégis lett egy pár. A jövőt nem láthatjuk előre.

Don Quixote de la Ferko 2014.02.14. 20:40:11

@Hyster:

Feleslegesen keménykedsz, miután láthatóan nem érted a leírtakat kevés vagy. Még mindig nem magyaráztad el, hogyan találod meg a a fél emelet magasságba összeomlott 10-20 emeletben a sípot, a 32 szomszéd nappalijával összeolvadt fürdőszobában a vízcsapot, és a tőled 28 méterre 86 köbméternyi homogén törmelék mögötti szekrényben a kesztyűt.

Ha kevés az agyad ahhoz, hogy felfogd mit jelent egy összedőlt épület, akkor nézd meg a fotót, amit az origó mellékelt, és utána ugass, hogy jössz ki belőle. de hiteles magyarázatokkal, ha lehet, a seggfej hőbörgésed és buta menekülésed nem érdekel.

Hyster 2014.02.14. 20:50:53

@Don Quixote de la Ferko:
nem tudom, mondjuk én a zsebemben tartom a kulccsomót, azon van, szóval benyulok a zsebembe, jéé megtaláltam. És ugatnom se kell.
A kesztyűt meg elmondtam, probáld megérteni.
Pont az ha nincs rögtönözni kell valamit, amit találsz.
Te kezdtél el keménykedni az elején, meg seggből varázsolni, csak annyit nem fogsz fel ez a blog miről szól, az pedig nem az én hibám.

ZeroPont 2014.02.14. 21:29:41

@amorph: Látod erre még nem gondoltam, mármint, hogy áruljam. De most, hogy kérdezted elmorfondíroztam rajta. Egy normál gyorsan oldható karkötő (csuklómérettől függően 3 - 3,5 méter hagyományos egyszínű paracordból), sípos csattal ellátva legyen -1700Ft- és ebben már a postaköltség is benne van. Webshop-ot azért erre nem bazíroznék, hiszen az emberek túlnyomó többsége nem olyan beállítottságú mint mi, így nekik nagyon is megfelel a sokkal kevésbé praktikus divatcucc is. Ha érdekel a dolog szívesen elkészítem neked. Persze egy ilyen Túlélő karkötőbe még bele lehet csempészni ezt-azt, hogy még sokoldalúbb segítőtárs legyen, de az alap simán kijön az előbbi összegből.

Kheopsz · http://giza.eg 2014.02.15. 12:02:35

@Hyster:
"Te kezdtél el keménykedni az elején, meg seggből varázsolni, csak annyit nem fogsz fel ez a blog miről szól, az pedig nem az én hibám. "
A tisztelt úriember más blogra is jár, hasonló színvonalas hozzászólásokat írva. Így ne lepődj meg.
Van némi ráció a blogban, van pár dolgom nekem is itthon, lámpa, eü felszerelés, stb, persze egy nukleáris csapásra nem vagyok felkészülve :)
De egyszerű: nem dolgozom/lakom magas épületben :)

hillsmith 2014.02.15. 12:12:09

Nekem a síp az egyetlen plusz tárgy a kulcskarikán a kulcsokon kívül. Ennek több értelme van, mint egy csinos kulcstartónak.
Öv meg mindig van rajtam, általában gyöngyvászonból készült, mert azon kívül, hogy pár dolognak ideálís hordpontot biztosít, önmagában is használható. Volt, hogy azzal másztam le a második emeleti erkélyről az elsőre, miután a lakás bejárati ajtajában kívülről bennmaradt az elforgatott lakáskulcs.
Szóval bár kesztyű jellemzően nincs nálam, de azért nem tartom irreálisnak, hogy pár mindennapos tárggyal az ember megkönnyítse az életét. Más cigarettásdobozt hurcol a zsebében, én inkább mondjuk egy kést. Többre is megyek vele.

hillsmith 2014.02.15. 12:21:11

ZeroPont, ilyen feltételekkel engem is érdekel a karkötő. Eddig azért nem szereztem be ilyet, mert túl militáns megjelenést kölcsönöz, amit szeretnék elkerülni. Meg tudtam arról, hogy ezeket nem lehet visszabontani, dísznek meg minek?
Általában van rajtam egy nyakkés, kb. 60 cm paracordon. Azt volt már, hogy vérzéscsillapításnál elkötözésre használtam, igaz, nem egy elefánt lábát kellett vele elkötni, csak egy hüvelykujjat.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2014.02.15. 13:46:45

@Don Quixote de la Ferko: A tippek nem saját kútfőből származnak egyébként, hanem egy nyugdíjas tűzoltótól, aki résztvett a 9/11-es és az oklahomai robbantás utáni mentési munkálatokban is, egyébként pedig elnöke egy cégnek, ami kifejezetten erre a szakirányra specializálódott. Persze, ha neked ettől több/jobb tapasztalatod van, akkor ne szégyelld megosztani velünk. :)

A másik oldala pedig, hogy ezek az (vagy hasonló) apróságok egy klasszikus preppernél megtalálhatóak hétköznap, ez a blog pedig ebből a szemszögből közelíti meg a dolgokat. Tehát míg nálam található esetleg egy kis víz vagy síp, addig nálad meg nem. Csak ennyi a különbség köztünk, nem kell zokon venni.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2014.02.15. 13:48:30

Egyébként a képen szereplő minizseblámpának a másik vége síp, ha valakit érdekel. :)

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2014.02.15. 13:54:09

@Don Quixote de la Ferko: Nem tudom miért, de a nem-prepperek szinte mindig ehhez hasonló módon vitáznak: "de mi van akkor, ha nem pont így történik, hanem másként?". Hát akkor másként történik. :D

Egy prepper sem készülhet fel MINDENRE, hiszen ilyen egész egyszerűen nem létezik. De SOK egyéb dologra viszont igen, aztán ha csak azzal az egy kis információmorzsával sikerült megmenekülnie, már megérte neki. Nyilván kell egy kis szerencse is mindenkinek, de sok-sok apró katasztrófát el lehet kerülni némi előrelátással.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2014.02.15. 13:58:15

@Tblog: Nem is feltétlenül kell természeti katasztrófa ehhez, egy rossz kivitelezésű épület, vagy az építkezési szabályok "rugalmas értelmezése" is tragédiához vezethet.

en.wikipedia.org/wiki/Riga_supermarket_roof_collapse

ZeroPont 2014.02.15. 20:02:34

@CoolRider: Ha úgy gondolod, szívesen készítek neked is. Bár az alapszínek (fekete, barna, oliva zöld) szerintem, nem kevésbé militánsak, de ezt majd megbeszéljük. Végül is elég sok színben elérhető már a Paracord. Ha komolyan gondolod keress meg privátban a /zeropont@emailstudio.hu/ címen és megbeszéljük a részleteket. Csatolok egy képet a saját karkötőmről, ez alapján el tudod dönteni, hogy egyáltalán tetszik-e. Meg talán ötletadónak sem utolsó, hogy mennyi hasznos dolog elfér egy ilyen kis készségben.
:-)
indafoto.hu/ZeroPont/image/20521725-c596ed3e

mengyan 2014.02.17. 17:39:42

@ZeroPont: Elárulod, hogy milyen néven tudom a csomót megtalálni? Találtam vagy 50 különböző karkötő csomózási leírást, és szeretném kipróbálni.
Lenne egy ötletem a karkötővel kapcsolatban: ne csak egy sima acél lapot tegyél rá a szikravetőhöz, hanem gravíroztasd bele neved, vércsoportod, és esetleg cukorbetegségre, gyógyszerallergiára, vérzékenységre, stb-re utaló kódokat. A háziorvosodtól kérhetsz tanácsot. Ha sokat jársz külföldre, akkor nem árt még egy Hungary felirat is, hogy tudják értesíteni a nagykövetséget. A hátuljára pedig egy - lehetőleg angolul beszélő -, legalább 100km-re lakó közeli rokonod telefonszámát, így: ICE: +36201234567. Jelentése: In Case of Emergency, vagyis vész esetén értesítendő. Hidd el, örülni fognak a mentősök, ha eszméletlenül találnak rád. Egy ügyes gravírozó kb kétszer akkora lapkára ráírja mindezt, mint amekkorát most hordasz. És még tűzgyújtásra is használhatod. :-) Én sokáig nyaklánc medálon hordtam ilyet (igen, sk dögcédula :-) ), de egy szemölcs miatt leszoktam róla, azóta a személyim tokjában vannak ezek az infók, és természetesen a telefonomban is elmentve az ICE telefonszám.

ZeroPont 2014.02.17. 20:01:13

@mengyan: Én ezt a fonási technikát használom (a sok közül). A videó ezen a linken érhető el róla:

www.youtube.com/watch?v=4uDhsnYYI7s

Az „ICE” jelölést én is használom a telefonomban. Ez a gravírozás jó ötlet, de így hogy felvetetted még egy kicsit tovább is gondoltam. Azon morfondíroztam, hogy lecserélem az acéllapot egy hagyományos turista (lemez) konzervnyitóra. Ez önmagában is elég nagy a szöveg elhelyezésére, a szikravetőhöz is használható ráadásul még konzervet is lehet vele bontani (plusz egy funkció).
;-)
Ezért szeretem ezt a blogot, mert a pár unatkozó kötekedőt leszámítva, itt főleg olyan emberek vannak akikkel (számunkra) hasznos dolgokról tudunk eszmét cserélni. Köszönöm az ötletet.

mengyan 2014.02.17. 21:56:44

@ZeroPont: Nem rossz ötlet a konzerv nyitó. Bár hogy őszinte legyek, a sereg óta (16 éve szereltem) nem volt a kezemben csak kanálgépes konzervnyitó, mégpedig az újabb, fordított kéztartású fajta. Ezt a kis méretű turista konzervnyitót meg kifejezetten rühellem, így fel sem merült bennem, hogy arra lehetne gravírozni. De ilyen esetben látok létjogosultságát, különösen, hogy egy katasztrófa esetén igencsak előkerülnek a konzervek, mert úgy sok esetben egyszerűbb az élelmezést megoldani. Pláne, ha honvédségi, lejáró félben lévő M zárolt készletet visznek ki a helyszínre. Gondolkoztam még azon, hogy a csat helyett hasznosabb lenne a sekli és/vagy karabiner, de akkor oda a síp, + az iránytűnek is kell valami másik helyet keresni. Mondjuk, ha lenne sípos sekli, akkor már könnyebb az iránytű elhelyezését megoldani. :) Mint pl a videón szereplő srácnál, a karóra szíján.

ZeroPont 2014.02.17. 22:56:56

@mengyan: Ez a karkötő, aminek a képét feltöltöttem, már nem az első verzió, amit kipróbálok. És bevallom egy kis önös büszkeséggel, hogy eléggé kiforrott koncepciónak gondolom (legalábbis az én számomra). Elsőként én is magára a Paracordra fűztem fel az iránytűt, ám a gumiborítás, amibe az iránytű beleült nem bírta a gyűrődést. Egész egyszerűen elszakadt a tartószíj, ekkor döntöttem úgy, hogy kibontom a gumiból és ráragasztom a csatra. Ez a megoldás eddig bevált. A karabiner és a sekli is hasznos, de minden csak azon múlik, milyen elsődleges szempontok alapján készítjük el a karkötőnket. A posztban leírtak esetében nagyon jó szolgálatot tehet a karabiner/sekli (pl. rögtönzött emelő készítésénél), így oda kiváló ötletnek tartom. Én viszont inkább használom ezt a készséget a természetben, erdőn-mezőn-dudvában. Ott nekem sokkal célszerűbb a gyorscsat (a síp csak ráadás). Ezek a részletek már olyan kinek a pap, kinek a papné dolgok.
;-)
És főleg az, hogy milyen célra és környezetbe szánjuk a karkötőnket.

mengyan 2014.02.18. 14:56:31

Igen, ezt a sekli-karabiner dolgot azért írtam, mert elgondolkoztam rajta, de túl sok hátránya van a sípos csathoz képest. A seklivel-karabinerrel hiába tudok egy csomó dolgot megoldani, legnagyobb valószínüséggel egy erősen mozgáskorlátozott állapotban (rámdőlt egy pláza, lábam beszorult) nagyobb hasznát látom a sípnak. A csatra úgy tekintek, hogy vész esetén csak a síp használható belőle, egyébként pedig segíti a mindennapi viselést. Vagy rosszul gondolom?
Vettem paracord-ot, bár vannak kétségeim, hogy az-e egyáltalán. Olyan mint a paracord, de tulajdonképpen a kerek szövésű bakancsfűző is olyan, mégsem az. Mindenesetre a fonást gyakorolni jó lesz, utána meg jó lesz bakancsfűzőnek. 100Ft/m volt.

ZeroPont 2014.02.18. 21:30:44

@mengyan: Hát én inkább csat párti vagyok, főleg a kényelmi szempontok miatt, de szerintem mindenkinek magának célszerű kitapasztalnia, hogy neki mi válik be. Találtam néhány támpontot a neten ami segít eldönteni milyen Paracordhoz sikerült hozzájutnod. Alapvetően két fajtát különböztetnek meg a 'mil-spec' paracordot és a 'commercial grade' paracordot. A 'mil-spec' az ellenőrzött minőségű katonai paracord, ezt nevezik 550-es paracordnak is, mivel teszteken leellenőrzik, hogy elbír 550 font (azaz kb. 250 kg) terhelést. A 'commercial grade' a civil piacra készül így nem támasztanak felé ilyen komoly minőségi követelményeket, ez nagyjából azt jelenti, hogy elbír valamekkora súlyt de, hogy mekkorát az már kérdéses (bár szerintem ez is jóval 100kg fölött van). Ezért ha nem ezen akar az ember leereszkedni egy tíz emeletes házról, akkor a mi céljainknak tökéletesen megfelel (ez persze csak magánvélemény). Az alábbi paraméterek segítenek felismerni a gyengébb minőséget az 550-es paracordohoz képest.
- kevesebb mint 7db belső szálat tartalmaznak
- a belső szálak vastagsága vegyes
- a köpenyben jól látható toldások, sérülések vannak
- a zsinór csomósnak tűnik
- a köpeny néhol fakult vagy eltérő, halványabb színű (kiszívta a nap), mivel az 550-es UV álló
- csak 100 feet azaz ~30 méteres tekercs a legnagyobb összefüggő hossz az 550-esből, ha ennél hoszabb tekercsből mérik tuti, hogy 'commercial grade'
Remélem tudtam segiteni.
:-)

mengyan 2014.02.21. 19:14:24

Köszi az infót! Bár minden tekercs 30m-es volt, amiből lehetett választani, nagyon úgy néz ki, hogy nem katonai paracord-ot vettem. A belső szálakból nincs hiány, van vagy 50 belőle, amik további, nagyon vékony elemi szálakból áll. Igaz közel sem olyan fonott, mint amit neten keresett képeken látni, inkább levágott hajtincsre emlékeztet. Volt egy hurok kötve az egyik végére, ezt kibontva jól látható nyoma maradt. Más sérülést nem találtam. Tapintása leginkább hímző/kötő fonaléhoz hasonló, szóval meglehetősen puha, nem olyan sprőd, mint amilyen a műszál szokott lenni. A 2"-os vascső kerítésoszlopon átvetve megpróbáltuk apámmal megcibálni. Nyúlt kb 8cm-t mindkét fele, azután semmi. Szerintem ez a nagyon levegős szerkezetéből adódik, maguk a szálak nemigen nyúltak, csak egyenesedtek.

ZeroPont 2014.02.21. 22:01:50

@mengyan: 50 db belső szál? Hát akkor ez valószínűleg tényleg nem Paracord, legalábbis nem 550-es. Vagyis, hogy egészen pontos legyek én még ilyennel nem találkoztam Paracord név alatt. Mindenesetre ha a fonást tudod rajta próbálgatni, akkor gyakorláshoz szerintem ez is megteszi. Én frankó, fekete Paracordot a Légiós Militaryból (legiosmilitary.hu/)hozattam a Húgommal. Néztek is rá kerek szemekkel amikor tűsarkúban betopogott a cuccért.
:-)
Ha úgy gondolod, hogy valamiben tudok segíteni, kérdezz nyugodtan.

hillsmith 2014.02.24. 08:38:57

@ZeroPont: köszönöm a karkötő elkészítésének felajánlását. Először megpróbálkozom vele magam, szeretem a "csináld magad" tárgyakat.

Ilyen keskeny verziót választottam: www.youtube.com/watch?v=2RF4xEohFIQ

Ennek előnye, hogy valóban gyorsan lebontható, és nincs csatja. (A műanyag csat engem zavar.)

Ezzel a fonással csináltam zippzárhúzót a motoros kabátomra - kesztyűs kézzel sokkal könnyebb így kezelni, és szükség esetén abban is van bő 1 méternyi kötél. A kulcskarikára egy hosszabbat készítettem - 3 méternyi kötélnek pedig már sokféleképpen hasznát lehet venni. Mindez úgy áll rendelkezésre, hogy sosincs útban, nem kell külön bepakolni, nem felejtem el magammal vinni stb.

Szeretem az ilyen praktikus dolgokat, és köszönöm az ötleteket! :)

ZeroPont 2014.02.24. 21:28:56

@CoolRider: Örülök, hogy tudtam adni pár ötletet, végül is erről szól ez a Blog, vagy mi a szösz.
;-)
Szerintem is jó, hogy magadnak készíted el, hiszen nem vagyunk egyformák és az a legcélszerűbb ha az ember a saját igényeihez tudja szabni a dolgait. Tényleg roppant egyszerűnek és praktikusnak tűnik a te megoldásod, lehet, hogy én is kipróbálom. Bár nekem küllemre nem igazán jön be, de erre gondoltam, hogy nem vagyunk egyformák. Viszont ha beválik, ha nem is karkötőnek, de más területen (ahogy a videóban is mutatták) lehet, hogy én is használni fogom.
:-)

koxi 2014.07.25. 10:03:10

Ehhez a cikkhez off topic, de gondoltam infónak jól jöhet:
Tegnap 16kor indultam melóból és 18:30 körül értem haza. A rádióból hallottam, h baleset van a pályán és 25km a dugó. Nem mentem fel a pályára, de így is minden be volt dugulva. Persze a részleteket csak ma tudtam meg: egy kamion első defekt miatt áttörte a középső szalagkorlátot és befeküdt az átellenes oldali 3 sávba. Teljes lezárás. És, hogy ezt mért írom meg. Mert most is egy csomó ember volt, akinek vizet kellett osztani, stb. De nekem mégis a legfőbb tanulság azt volt, h láttam hogy omlik össze minden egy balesettől. A 30km-es körzetben minden út csurig, minden úton dugó, az emberek meg kókadoznak a hőségben. El is kezdtem rajta gondolkodni, hogyan oldhatnám meg, h mindig legyen nálam pár palack víz a kocsiban. A PET ugye nem megoldás, mert a kocsi állandóan hűl, melegszik, a PET-ből meg oldódnak bele a vízbe a mérgek. Alu palackoknak meg nincs több literes tárolókapacitása.
Képek a balesetről:

www.nordbayern.de/region/erlangen/lkw-durchbricht-leitplanke-auf-der-a3-bei-tennenlohe-1.3787894#ancTitle

És egy kép, hogy néztek ki a környező utak:

kepfeltoltes.hu/140725/dug__www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Akkor mi lenne, ha egyszerre akarná elhagyni mindenki a várost.

lapaleves 2014.11.09. 16:32:15

pár kommentár: jutubon van egy srác (MeZillch), aki instant kötést mutat annyi paracordra, ami akármekkora hosszúságú. visszaállítási idő is 1 perc.

paracord aranyos, de mutassa be valaki hogyan jössz le a másodikról megfelelő szerszámzat nélkül. magyarán bírja-e az öved, meg hogyan oldod meg a féket. az előbbire egy tipp az 5.11 operator vagy trainer belt.

persze nem edc-be való, de harmadik (azaz mínusz harmadik) emeletig érdekes lehet a spanifer. ket kft-nél az ipari 3 pénz, azzal akár a kocsit is (lassacskán) fel lehet csörlőzni egy járdára. van rajta kampó, fék, kapaszkodó. hétköznapokban is kitűnően használható. unokatesóm mesélte, hogy a panelban tűz lett és nem tudtak lejutni.

mengyan 2014.11.09. 23:34:49

@ZeroPont: Te árulod, vagy ellopták az ötleted? :-)
hikepro.net/images/mil_band.jpg

ZeroPont 2014.11.11. 14:45:23

@mengyan: Nem én árulom és bár nagyon hízelgő de nem hiszem, hogy bárki is ellopta volna az ötletemet. Valószínűleg csak másnak is eszébe jutott az ami nekünk. :-)

ZeroPont 2014.11.11. 14:52:35

@lapaleves: Teljessen igazad van de a paracord felhasználásánál mi sem a mászásra/ereszkedésre gondoltunk elsősorban. Viszont kisebb tárgyak vagy egy menedék rögzítéséhez kiválló. Szükség esetén akár egyszerű emelőként is használható és van még számtalan olyan szituáció amikor pár méter megbízható kötél nagy segítség lehet.

lapaleves 2014.11.12. 13:00:44

ha azt akartam volna sugallni, hogy a paracord rossz vagy felesleges, nem utaltam volna a jutubos fast rope témára.

amit mondani akartam, hogy a paracord gyakorlati alkalmazását tartsa mindenki szem elött, ne ultimate csodaszerként lássa. meg hogy az öv lényegesebb.

amúgy nem olvastam a komnenteket, de legolcsóbb lapítható barkácsmaszk párszáz forint, bandanaval ellentétben 0 helyigény. másik egy fél lityis víz, a najlon alá berakott blokkal, ha a szekus értetlenkedne honnan van nálad.

lapaleves 2014.11.12. 17:58:32

ami meg azóta jutott eszeme: valamilyen feszítövas jellegü dolog jól jöhet, mert jármü is omolhat rád. eod breacher bar vagy ilyesmi, mert valszeg nem futkosol 5 milis fixpengével.

ugyanebben a témakörben üvegtörö ésvagy övvágó. ebböl a res-q-me az etalon, kérdés hogy a kínai másolatok meg a 9.99$ dollár "rescue" bicskák üvegtöröje karbid-e (meg feleség tud-e akkorát ütni, meg hogy mivel kötözöd be utána a kezed...). én spec hordok kesztyüt edc-ben, de az feszegeti nagyon a minimált.

ZeroPont 2014.11.16. 20:53:49

@mengyan: Nem fogod elhinni, de tegnap rendeltem belőle, egy ismerősömön keresztül. Már régóta foglalkoztat egy olyan Paracord karkötő ami nem csak a természetben, de akár városi környezetben is segítséget nyújthat. Még dolgozom a projekten de ha elkészül, szívesen megosztom a negyérdeművel. :-)

Nivásattis 2014.11.17. 22:33:31

@ZeroPont: Jó estét Urak!Lehet tudni az árát a cuccnak?Előre is köszönöm!

ZeroPont 2014.11.18. 17:31:26

@Nivásattis: Üdv! Ha a szikravetős csatra gondolsz kb. 1000 Ft körül van, itt a mi kis hazánkban. Most kezdik el forgalmazni az www.allparacord.eu/ -n. De ebay-ről nagyságrendekkel olcsóbban beszerezhető.

Nivásattis 2014.11.20. 17:42:51

@ZeroPont: Üdv.Köszönöm az infót,utána nézek!

mengyan 2014.11.20. 18:34:32

@ZeroPont: Én is köszönöm az infót! Érdekelne majd, hogy gravírozható-e fém rész a korábban tárgyaltaknak megfelelően. Sajnos paracord ügyben nincs még számottevő előrelépésem, attól eltekintve, hogy egy kollégát megkértem, vegyen csatot meg paracordot, ha arra jár, ahol kapható. Remélem, nem fog beledagadni a kezem. (Sajnos nem tudok órát hordani, mert 10 perc után kb 1,5x-ese a bal csuklóm, mint a jobb. Valószínűleg fémallergia.)

ZeroPont 2014.11.20. 20:11:51

@Nivásattis: Szívesen! Remélem tudtam segíteni.

ZeroPont 2014.11.20. 20:23:20

@mengyan: Szia! A zsikravetős csat fém betétje valószínűleg gravírozható, ám elég kis méretű így nem hiszem, hogy túl sok infó elférne rajta. A fémallergiától ebben az esetben ne tarts, a ferrocérium rúd zárt állapotban a csat belsejében található, a szikráztató fém betét pedig a csat külső oldalán, így mikor a kézen van egyik sem érintkezik közvetlenül a bőrrel. Ha gondolod én megadom az elérhetőségét annak akitől a paracordot szoktam rendelni, (viszonylag) korrekt áron és megbízható minőségben kaptam eddig tőle a zsinórt. Persze csak ha érdekel.

ZeroPont 2014.11.20. 20:41:44

Bár ez nem pont ide tartozik, de gondoltam leírom, hogy nagyon sajnálom amiért hagyják így parlagon heverni ezt a jó kis blogot. Nagyo jó és kreatív kis társaság volt itt amíg frissültek a tartalmak, és mint látom még most is van néhány fanatikus aki néha visszanéz ide, köztük én is. Kár, hogy így szétszéledtünk, bár én próbáltam felvenni a kapcsolatot Marti Blakeel, hátha sikerül életet lehelni az oldalba, de sajnos nem sikerült elérnem. Hát, csak ennyi.

mengyan 2014.11.21. 10:55:23

@ZeroPont: Pont azért akarom ezt a paracord "óraszíjat", mert az óra hátlapját távol tartja a mögötte átvezetett zsinór, míg a csuklómnál pedig műanyag csat lesz. Azt néztem én is, hogy kívül van a fém, így az sem ér hozzám. Már csak az a kérdés, hogy a céges logóval ellátott, műanyag tokos, $0.99-os, nyomokban Rolex Submariner-hez hasonlító óra hogy fog kinézni ezzel. :-) Mivel van egy enyhe barnás színe a toknak és a számlapnak is, Coyote Brown-ra gondoltam. Viszont a csat valószínűleg fekete/narancs lesz. Köszi a felajánlást a beszerzéssel kapcsolatban, de ha nem jut el a boltba a srác a jövő héten, akkor rendelek a hidegfémtől, és hogy megérje a postaköltség, hozzácsapok pl egy Böker Magnum Defilade-et, hogy legyen egy normális bicskám. Szégyen gyalázat, hogy már több, mint 2 éve nincs bicska a zsebemben. :-(

ZeroPont 2014.11.21. 20:57:43

@mengyan: Szia! Ha jó színt és fonást választasz, bármilyen órát feldob egy frankó paracord szíj. Persze én erősen paracord fan vagyok, ezért nem biztos, hogy a véleményem objektív és mérvadó. :-) Egyébként tényleg szégyen és gyalázat, hogy kés nélkül mászkálsz, roppant könnyelműség. Én inkább mennék el gatya nélkül itthonról, mint kés nélkül. Nekem is van egy Böker Magnumom, egy Black Knight. De mostanában nem hordom mert rá kellett jönnöm, hogy városba nagy, erdőbe meg kicsi. De hát van ilyen, a tapasztalat a legjobb tanítómester. ;-)

Nivásattis 2014.11.23. 09:49:36

@ZeroPont: Szia.Tudtál,nagyon jó kis oldal,köszönöm még egyszer!

planing (törölt) 2016.07.25. 11:53:27

Kár, hogy meghalt a blog, hiszen most, hogy Európát elöntötte a terror, elég hasznos oldal lenne. :S

RE-nata 2016.10.01. 18:07:41

Igen, igen, engem is érdekelne, egyre többet látogatok ide én is. Még mielőtt rátaláltam volna erre az oldalra, öntudatlanul prepperkedni kezdtem. Csodálom, hogy most, hogy egyre inkább gyűlnek a fellegek a fejünk felett pont ez a blog nem aktív.

stg44 2016.10.15. 22:17:13

@RE-nata: Szia!

Szerintem mindenki készül ahogy tud.
Nagy vonalakban (szerintem) mindenről esett már szó itt, így mindenki már a gyakorlatra erősít.
Az újaknak meg jó alapot adhat a már leírt anyag is.
Itt az ideje keresni a hasonló gondolkodásúakat!!!

Sziasztok!
süti beállítások módosítása