HTML

Városi túlélő

Túlélési tippek, ötletek gyűjteménye városlakóknak, ha beütne a krach. Prepping - avagy felkészülten várni szokatlan helyzeteket.

A túlélők

Friss topikok

  • Irbisz: @Cuba-Libre: no igen, de ez csak stabil környezetben, "békeidőben" működőképes. A Covid és hatása... (2022.06.01. 14:33) Eközben az Auchanban...
  • katzor: kommunistanáci??? gondolkozz mielőbb leírsz valamit! hülyegyerek az egész családod az! (2022.05.01. 22:21) Prepperek, ti őrültek!
  • Almandin: Eléggé elsüllyedt ez a blog, de ma olvastam, hogy Ausztriában, Németországban milyen helyzet kezd ... (2021.11.07. 20:32) A legfontosabb túlélési technikák
  • Grego76: @prukker: nem bunker az, hanem u.n. tűztorony. Ebből figyelték a városi tűzeseteket. Szemben, a ge... (2021.04.20. 10:41) A kaméleon
  • pirított tücsök: "Fontos még, hogy legyen a háznál kézi gabonaőrlő! Ezzel lisztet tudsz őrölni. kb. 50-70.000 Ft. ,... (2021.02.24. 16:22) Vendégposzt: A felszerelésről

Hogyan válasszunk menedékhelyet?

2012.12.02. 15:46 Martin Blake

hiking.JPGHa a dolgok rosszabbra fordulnának és a világ káoszba fulladna körülötted, hova menekülnél? Sokan közülünk már rendelkeznek valamilyen menedékkel (alfabázissal ;) ), rejtekhellyel, ahol kihúzhatják addig, amíg jobbra nem fordulnak a dolgok. Ha neked még nincs ilyened és nem tudnád, hova menekülj vészhelyzet esetén, az alábbi 10 kérdés megválaszolásával közelebb kerülhetsz a válaszhoz. Az alábbiak figyelembevételével megfontolhatod, hol és milyen szempontok alapján érdemes a menedéket kiválasztani.

1. Milyen messze?

Mekkora a távolság az otthonod és a menedékhely között? Néhány katasztrófatípusnál nem szükséges messzire menni. Például árvíz esetén már elegendő lehet egy pár km-re lévő, magasabban fekvő helyet kiválasztani. Másféle vészhelyzetnél, gazdasági összeomlásnál stb., viszont már nagyobb távolságot is meg kell tenni talán, hogy biztonságos távolságra legyünk a bajtól.

2. A fedél a fejünk felett

Ha meghatároztad a helyszínt, milyen menedékben húznád ki a nehezebb időket? Van esetleg valamilyen épület a területen? Sátoroznál? A fedél meghatározója lehet annak, hogy mennyi ideig leszünk képesek a menedékhelyen maradni. Például télen nem biztos, hogy sokáig bírnánk sátorban, vagy egy egyszerűbb faházikó nem biztos, hogy megfelelő biztonságot nyújt a behatolókkal szemben. Ha egy hétvégi telek megvásárlásán gondolkodsz egy elszigeteltebb helyen, akkor függetlenedhetsz másoktól és felépíthetsz egy extra tartalékot ott, különböző felszereléssel és eszközökkel (lásd Selco beszámolóját).

3. Van túlélőzsákod?

Már sokszor beszélgettünk itt róla, hogy mit tegyünk a 72 órás készletünkbe és hogyan csomagoljunk. A lehetséges (vagy éppen aktuális) vészhelyzettől függően a csomag tartalma más és más mindenkinél. A menedékhely szempontjából például fontos lehet, hogy milyen messze van a legközelebbi vízforrás. Ha folyó-, tóparthoz közel szállásolnánk el magunkat, akkor inkább a mobil vízszűrő eszközökre érdemes koncentrálni. Így kevesebb vizet kell majd tárolnunk és a haladás is gyorsabb lehet a kevesebb teherrel.

4. Víz

Ha már a vízről beszélünk, fontos tudnunk azt, hogy hogyan fogunk vízhez jutni a menedékhelyen. Ha nincs megfelelő ivóvízellátás a közelben, vagy esetleg akadozik a szolgáltatás, akkor érdemes lehet egy nagyobb vízfelülethez (folyó, patak, tó) közeli területet választani. Érdemes figyelembevenni azt is, hogy ha megszűnne a szolgáltatás, akkor sokan fognak - hozzánk hasonlóan - a partra lejárni friss vízért. Tehát szempont lehet a víz elszennyeződése és a biztonságunk is: igyekezzünk kevésbé népszerű helyeket felkutatni és csendes időszakban vizet merni.

5. Élelmiszer

A menedékhelyen töltött idő függvényében fontos kérdés lesz az élelmiszerellátás. Lesz elegendő növény és állat a környéken, hogy akár hosszabb ideig eltartsd magadat és családodat belőlük? Van elegendő tartalékod a menedékedben? Alkalmas a helyszín, a föld növénytermesztéshez, állattartáshoz?

6. Népszerű helyszín

fahaz.jpgHa úgy gondolod, hogy megtaláltad a megfelelő helyszínt, akkor szinte egészen biztos lehetsz abban, hogy valaki más is gondolt már pont ugyanarra a helyre. Bár a felkészülés egyik alapvető része a fittségünk és hogy képesek legyünk megvédeni önmagunkat, de legalább olyan fontos, hogy jó kapcsolatot tartsunk azokkal az emberekkel, akikkel egy SHTF helyzetben esetleg szomszédok leszünk.

7. Hogyan jutsz el oda?

Mint feljebb már volt róla szó, ez attól függ, hogy milyen messze van a menedék az otthonodtól. Ha közel van, akkor egyszerűen sétálhatsz vagy biciklizhetsz is. Ha messzebb van, akkor talán vezetned kell (vagy több napig sétálni, biciklizni stb.). Egy nap alatt egy átlagos ember biciklivel akár 100 km-t is megtehet (nyilván tereptől és edzettségtől függően), Magyarországot széltében tehát elvileg 4-5 nap alatt megteheti bárki bicajjal. Gyalog valamivel lassabban haladhatunk, de 15-30 km-t így is meg lehet tenni viszonylag kényelmesen. Én például az első 34 km-es túrámat 12-13 évesen tettem meg a Börzsönyben és annyira nem is volt vészes, mint először gondoltam. Ja igen, és biciklivel mentünk az alaptáborba, ami 74 km-re volt a lakhelyemtől - persze nem ugyanazon a napon. :D
Ami fontos viszont, hogy ezt (a gyaloglást, biciklizést, vezetést stb.) érdemes gyakorolni: a Doomsday Preppersben látott néhány ember el nem tudom képzelni, hogyan tenne meg akár egy focipályányi távot is egy zsákkal a hátán... Ne a baj kellős közepén jöjjünk rá, milyen sebességre is vagyunk képesek!

(lásd még: Túlélőjárművek c. cikket)

8. Hány emberre tervezel?

Csak önmagadra? Esetleg a feleségedre/férjedre? Gyerekekre? Több családtagra? Fontos szempont ez is, hiszen erősen befolyásolja a tárolni kívánt élelmiszer, víz mennyiségét, de minden más eszközt is érint a felhasználók száma (pl. a víztisztító szűrők hamarabb betelnek, ha több emberre kell vizet vételezni). Másik szempont lehet az is, hogy csoporttal haladva más lesz a tempónk, mintha egyedül mennénk.

9. Kapcsolattartás

Hogyan lépsz kapcsolatba másokkal, a külvilággal? Attól még, hogy egy elszigeteltebb helyre mész, még valamilyen szinten szükséges lesz tartani a kapcsolatot másokkal. A helyszínen lesz térerő a mobilodhoz? Lesz lefedettsége a tévének, rádiónak, hogy a híreket hallgasd? Érintkezésben maradni másokkal segíthet az események követésében, de akár életmentő is lehet, ha tudunk kommunikálni a többiekkel. Jó ötlet lehet egy CB-rádió (walkie talkie) beszerzése is.

10. Egészség

Lesz elegendő egészségügyi felszerelésed a menedékhelyen? Talán már van elegendő víz és élelmiszer, de mi van, ha útközben megvágod magad, megsérülsz és odaérve el kell látni a sebeket? Esetleg olyan menedéket érdemes keresned, ahol elérhető közelségben van egy kórház vagy ahonnan viszonylag könnyen beszerezhetsz létfontosságú gyógyszereket (pl. inzulint).

Neked mi a véleményed? Mi jöhet még szóba a helyszín kiválasztásakor? Oszd meg velünk a kommentekben!

59 komment

Címkék: menedék túlélés

A bejegyzés trackback címe:

https://varositulelo.blog.hu/api/trackback/id/tr514942911

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tblog 2012.12.03. 09:46:50

Én biztos nem megyek sehová addig, amíg házon belül meglehetek. A prepping lényege hogy sokáig, viszonylagos biztonságban átvészelni a bajt. Ha el kell hagyni a "bázist" akkor az azt jelenti hogy a felhalmozott készletet is hátra kell hagyni, ami csak végső esetben történhet meg.

Asidotus 2012.12.03. 15:20:37

Szerintem:
1. a menedék völgyben legyen. Nem túl optimális, amikor védeni kell, de messziről nem látszik, és akkor már esélyes, hogy meg sem támadják.
Viszont ne legyen a közelben olyan út, amely településeket köt össze, mert akkor arra vándorló emberek megtalálnak minket.
2. legyen a közelben egy patak, de arra ügyeljünk, hogy irreálisan nagy árvizek esetén se öntse el.
3. legalább egy hektár terület, amit megművelünk. Krumpli, bab, zöldségek, ilyesmik.
4. legyen a közelben erdő, ahonnan fát tudunk szerezni, vadászni tudunk, gombát, ehető dolgokat gyűjteni. Az erdő ne legyen 1-200 méternél közelebb, mert akkor ott megbújhat az ellenség.
5. Maga a menedék legyen nagyon masszív épületből. Lehessen fűteni fával. Rendelkezzen pincével, ami mély legyen, tágas, és betonbiztos. Nem kell egy atomtámadás túlélésére is képesnek lennie, azt teljesen fölösleges túlélni.
6. Pakoljuk tele dízellel és benzinnel, és rendszeresen onnan tankoljunk.
Pakoljuk tele tartós élelmiszerekkel, rizzsel, étolajjal, konzervekkel, stb. és rendszeresen onnan "vásároljuk" ezeket.
7. szesz is legyen. Kedélyjavító és jó csere alapanyag.
8. szerszámokkal is zsúfoljuk tele. Mindenképpen legyen aggregátor, amihez van üzemanyagunk, mert nagyon sok fáradtságot meg tudunk vele spórolni.
9. legyen elég hely 15-20 fő számára is (mégha már nem is kényelmes ennyi embernek.)
10. Heti többször is látogassuk, sőt, amennyiszer csak lehet, aludjunk ott! Az sem baj, ha azokkal az emberekkel, akiket szeretettel várunk oda a baj esetén, azokkal akár partizunk is ott.
Szokják meg, hogy ez van, érezzék otthonuknak.
11. Meg lehessen közelíteni egy pick-uppal, ennél jobb útra nincs szükség.

szfenikus (törölt) 2012.12.03. 20:34:05

Nünü:
mindezekhez, csupán csak szerény 7-8 millió ft. szükségeltetik

Tblog 2012.12.03. 22:11:33

Jóval olcsóbban is megúszható. Tanyát már 2 millióért lehet venni. Egy ház, nagyon kis faluban jobb ötlet lehet, mert akkor megvan a szűk szomszédság is és föld is van termeléshez, állattartáshoz. Tudok valakit aki most vesz falun kis házat 1.2 millióért. :)

kockaur 2012.12.04. 13:53:22

A tanya megvásárlása egy teljesen városi körülmények között felnőtt ember számára nem annyira jó ötlet.
Anyagilag nem csak a tanya árát kell belekalkulálni. Az a 2m ft semmi az elindulásához. Ennyiért nagy dologra nemszabad számítani. Ehez jöhet a tanya javítása, ami nem csak költség, de rengeteg időt visz el. A felszerelés szintén rengetegbe kerül. Pláne úgy, ha az illető kezdő tanyasi....
Étel, ital, vetőmag felhalmozása szintén elég nagy kiadást jelentenek.
Nem elég a baj után elkazdani a veteményezést. Egy nem használt földterület termővé alakítása nem egyszerű feladat. Ehez tényleges tapasztalat szükséges. Baj esetén- az állandó stressz helyzetben ezt elkezdeni kitanulni nem egyszerű.
Helyes az az álláspont, hogy gyakorta kell látogatni. Viszont ezt hány dolgozó- munkába járó ember tudja kivitelezni folyamatosan?

"Tanyázni" annak érdemes aki rendelkezik némi alaptőkével, amit egyébként is erre szeretné fordítani. A tanya nem egy menekülőhellyé fog alakulni, hanem egy életstílussá, amit a továbbiakban majdnem napi szinten fog csinálni.

Vidékiként sok mindennel találkozunk naponta a kertben, a földön. Ettől függetlenül erősen gondolkozni kellene rajta mi is ami kellene a tanyázás elkezdéséhez. (pénzen kívül)

Vidéki-falusi ház már kellemesebb környezet tud lenni. Persze figyelni kell a környezetre. Nehogy egyik alkalommal üresen találják a feltöltött éléskamrákat .

Asidotus 2012.12.04. 14:24:33

@szfenikus:
hát, akkor mi nem egy országban élünk :)
Én kb. 15-20 millióra saccoltam, plusz a telek, ami egy elhagyatott, félig bozótos területen van, vagyis az alapértéke nem sok, de a művelhetővé tétele még egy komoly kiadás.
Plusz az autó, ami egy pick-up, vagy ami mostanában egyre jobban tetszik nekem, az egy dízeles Dacia Duster. (Ez utóbbit mondom úgy, hogy nem ismerem, nem ültem benne, nem hogy még vezettem volna.)
A pick up mellett szól, hogy lehet gépágyút szerelni a platójára.

Rox 2012.12.04. 14:47:30

Hektárnyi nagyságrendű termőföld művelése kockázatos, mert ha a közrend, közbiztonság megszűnik, akkor jó eséllyel más fogja learatni. Az ország egyes területein már most is ez a helyzet. Egy elhúzódó összeomlás/válság esetén a termés védelme vsz. saját fegyveres mezőőrséget igényel. Ha ez nem megoldható, akkor biztosabb egy zártkertben zöldséget, gyümölcsöt termelni és emellett viszonylag igénytelen, szapora állatokat tartani. Pl. tyúk, nyúl, juhok, amelyek az mezőn sarlózott füvet is megeszik.

Rox 2012.12.04. 14:49:23

@Nűnű: Nana. Géppuska a pick up platóján... Mad Max nosztalgia?
:)

Asidotus 2012.12.04. 15:19:29

@Rox:
többször is olvastam már a legálisan tartott fegyverekről, itt is, önvédelmi blogokon is.
A magánvéleményem az, hogy amíg az ember titokban, elrejtve tartja a gépágyúját, addig baja nem lehet belőle.
Nagy gebasz esetén meg nem mindegy? Fő a biztonság. Persze, meg is kell tanulni használni.
Nem számoltam ki, hogy egy hektárnyi terület mennyi embernek elég, de ma Magyarország 1 főre eső népsűrűsége kb. ennyi, 1 fő/hektár.

Tblog 2012.12.04. 17:10:00

@Nűnű: Én akárhogy is nézem a hirdetéseket, vidéki házat 1-2 millió forinttól már lehet venni, főleg kis faluban. Tanyát kettőtől. Az ingatlanárak nagyon alacsonyak. Termőterület 700.000 Ft/hold-tól kezdődik. Nem olyan drága az hogy 15-20-25 milliót kellene beleölni. :)

kockaur 2012.12.04. 17:45:42

@Tuleloblog:

Ha csak az egyedüli költségeket a ház vételára jelentené akkor nagyon remek lenne. Sajnos ez a töredéke a reá áldozandó pénzösszegnek.

Manapság sokan vannak akik a jelent akarják túlélni és nem tehetik meg hogy egy esetleges dologra költség a pénzüket.

Megveszel egy házat, (vételár felett ügyvédi költség, illeték) azt rendbe kell hozni, igényeknek- általános dolgokra gondolok - rendbe kell szedni. Bizonyos, hogy nem felel meg túl sok követelménynek túlélés szempontjából se, tehát alakítani kell rajta. Pénzbe kerül.

Fűtés rendbehozatala, kémények.... fával fűthető bojler ( horribilis 80e ft) és milliónyi apró dolog ami már nem felel meg manapság semmiféle igénynek sem.

Ezeket a házakat öregek lakták, akik örököseire ennyi maradt és szabadulnának tőle. És jó esetben még csak 1-2 éve állnak üresen.

Félreértések elkerülése végett, nem a vidékre menekülés hasznosságát vonom kétségbe ( vidéki révén csak ezt tartom eleve jónak) csak azt hogy ez olcsó mulatság lenne.

kockaur 2012.12.04. 18:08:05

Mivel most pillanatnyilag igen aktuális eszembe jutott a fűtés.

Kelleni fog:
balta, fejsze (kovács,mester által készített 10e ft ból megvan)
Motoros fűrész (ház körüli általános célú) 100e ft
keretes fűrész (tartalék lapokkal) 5.e ft
5köbm tüzifa 60e ft (Persze gond esetén majd vágjuk az erdőt, de pillanatnyilag vágás esetén lenne gond. Muszáj beraktározni ennyi tüzifát, mert a nyers fával sokan még begyújtani se tudnának)
Üzemanyag, motorolaj.
Természetesen fel lehet hördülni a motorfűrészen, hogy na arra úgysincs üzemanyag. Hát ameddig van akkor használjuk. Kézzel nagyon kevés fát tudunk felaprítani, kivágni egyedül. Az magyarországi időjárás miatt legalább 1 évet pihentetni kellene a tűzifát. Így mindenképpen még a nyugodt viszonyokban kell a raktározását megkezdeni.

Lehet valaki emlékszik még a fatüzeléses sparhelt-ra
Fatüzeléses tűzhely. Nagyon remek dolog ám, nemcsak főzünk rajta, hanem melegedni is lehet mellette. Végszükség esetén elengedhetetlen. 65e ft.
Melegvíz ellátásáról gondoskodik. Tanyákon ismert eléggé. Én is használtam ilyet, meg van a maga hangulata. Csak jó előre gondoskodni kell nyáron is hogy befűtsünk a fürdőszobába vele. 80e ft-tól indul sajnos.

Hirtelen ezek jutottak eszembe.

Tblog 2012.12.04. 19:01:34

@kockaur: Romot tényleg nem érdemes venni, viszont nem is olyanról beszéltem. Persze nem mindegy hogy az ország melyik pontján van az a falu. A dél-keleti régióban jóval olcsóbb az, ami észak-nyugaton egy vagyon.

De egy komoly SHTF esetén akár még egy romos falusi ház is sokkal többet ér egy nagyváros 7. emeleti 45 négyzetméteres lakásánál. :)

kockaur 2012.12.04. 20:52:00

Természetesen a paneltol bármi jobb. Onnan menekuljon.

Bartush 2012.12.04. 22:19:06

@Tuleloblog: azért azt mindig vedd számításba, hogy el is kell oda jutni. Nem biztos, hogy megy kocsival.
Ami még eszembe jutott, hogy mi van, ha nem jársz ki a tanyádra/hétvégi házba rendszeresen? Nem tudod megfelelően felkészíteni, rosszabb esetben feltörik, esetleg még be is költözik még valaki.

Mi most keresgélünk egy "hétvégi házat". Még megvárnám, hogy visszatérjek a munkába, két fizuval csak biztosabb, ha már elverjük megint a megtakarított pénzünk nagyrészét. Így nekem most jól jött ez az összefoglaló.

Tblog 2012.12.05. 00:04:04

A mai napig veszik a nagyvárosban a 3-4 milliós kocsikat. Én többre tartok egy ingatlant, mint egy új autót. Faluhelyen akár a szomszéd is vigyázhat a házadra, esetleg fizetsz neki havi néhány sört. Nem úgy van mint a városban, hogy nem tudod a szomszédaid nevét. Laktam faluban is és városban is, két külön világ.

A lényeg hogy olyan falut kell választani, ahol jó a közbiztonság. (Nagyon ritka az ilyen település, de létezik.)

szfenikus (törölt) 2012.12.05. 01:23:35

7-8 millió ft. tényleg kell hozzá. Városi embernek első körben egy hétvégi kert művelésével-ápolásával kell kezdeni. Ha ez menni fog, mert 4-5 év munkája kamatostul köszön vissza, akkor lehet a városoktól valóban 30-40 km-re lévő tanyabokrokba költözni a pereputtyal.
Ha a mában még rendelkeztek munkahellyel, akkor a városi lakos számára a hétvégi/zártkert a járható út. Ha a jelenben már nem megy egy ilyen ingatlan megszerzése, akkor a későbbiek során ez már egy távolodó álom lesz.
Munka után a városhoz pár km-re lévő zártkertbe bármikor és bármivel el lehet menni.
Munka mellett egy olyan ingatlant vásárolni, ami 30-40 km-re van, az úgy bukfenc lesz.

A vidéki/kisvárosi emberek, pedig remélhetőleg nem kótyavetyélték el apáik földecskéit a kárpótlási jegyek miatt. Ha elkótyavetyélték, akkor a vidék munkanélkülisége miatt, helyzetük lényegében kilátástalan, mert munkát csak a nagyvárosban lehet kapni, ehhez pedig utazni kell 1-2 órát naponta...

szfenikus (törölt) 2012.12.05. 09:06:52

kockaur: 5 m3 tüzifa 60 ezer ft.

Az nagyon olcsó ! A Nyírerdőnél 1 m3 - erdei köbméterben számolva - a keményfa: 17.000.- fuvarral együtt. Mázsára átszámítva 2.200.-ra jön ki + munkadíj, amit nem számítunk bele, mert magamnak csinálom.

kockaur 2012.12.05. 09:25:11

@szfenikus:
Igen bocsánat. Nem rönkfa árat írtam be hanem a gally fáét. Itt felénk sokan - én is - ezt vesszük és csak pár köbméter rönköt.
Az írásban is csak az egyszerűsítés végett adtam meg ezt, mert kezdő "kazánbafűtő" jobban jár ha nem a rönkökkel kezdi favágó - hasogató életét :-)

Persze gallyfát is onnan érdemes venni ahol már ismert a minőség. Egyszer meglepődve tapasztaltam, hogy a mi szállítmányaink méretének javarészét máshol rönkfaként értékesítik.

Erdei köbméterben fuvarral itt is 17e a rönk.

Asidotus 2012.12.05. 12:28:26

Én azért írtam ilyen magas számot, kb. 15-20 milliót, mert én már ki is néztem magamnak a területet, és oda bizony építkezni kell.
Tartom, hogy SHTF esetén kb. 15-20 embernek kell, hogy fedelet nyújtson a ház. Magamból kiindulva, apám, anyám, húgom, sógorom, unokahúgom, már 6 fő. Addig még én is megcsaládosodhatok (plusz 2-3 fő). És akkor még nem jött el sógor húga, bátyja, és egyetlen nagyon jó barátom sem.
Ez meg nem fog menni egy távoli kis falu lepukkant házában.
Amit kinéztem területet, az tőlem 20 perc sétára van. Én egy város (Eger) szélén lakom, a teleknek való egy félreeső völgyben van.

Tblog 2012.12.05. 18:37:40

Akkor úgy tényleg meglehet akár 20 millió is. 20 embernek kellhet vagy 6-7 szoba is, az pedig egy elég nagy ház.

Asidotus 2012.12.06. 14:37:09

@Tuleloblog:
kell a létszám a működőképes közösséghez, ahol valamihez biztos, hogy ért valaki.
Kell a létszám ahhoz, hogy ha bármihez fogunk, legyen hozzá elég ember, és akár betegség, sérülés esetén is legyen "cserejátékos".
Vizet én úgy képzeltem el, hogy ismerős kútfúró cégével fúratok egy mély (rétegvizes) kutat, ahonnan eleve ivóvíz jön fel, és arra építem rá a házat.
A közeli (időszakos) patak vize csak öntözésre kellene.

kockaur 2012.12.06. 15:05:03

@Nűnű:
A fúrt kútra ne építsd rá a házat mert akkor bettömítődik :-)
Persze csak viccelek.

Vagy gazdag céged van vagy lottón nyertél? Én ilyen tervekkel maximum a 2128-évi nagy katasztrófára tudnék felkészülni.

Jó lesz tudni, hogy viszonylagos közelben ilyen létesítmény található majd...:-)

kockaur 2012.12.06. 15:13:54

@Nűnű:

Közben rá kellett jönnöm keresgéléssel, valószínűleg egyik sem. A manóba is, elbuktam egy "tápos" szobát. :-)

Tblog 2012.12.06. 22:56:02

@Nűnű: Viszont ha falu, akkor felesleges drága építésbe kezdeni, ha egyszer 10 millióért kapsz 5-6 házat. :)

Asidotus 2012.12.08. 17:58:47

@Tuleloblog:
olyan faluba, ahol ilyen olcsóért kapsz házat, csak az általam javasolt pick-uppal (gépágyú a platón) készülünk túlélőhelyzetre.
Az ilyen olcsó falvakban a cigányság aránya irreálisan magas, ott esélyed sincs a túlélésre.
Egy normális faluban azért vannak árak.

szfenikus (törölt) 2012.12.08. 20:27:52

Egy platós luxus-teherautó biztos, hogy feltétel egy új kezdethez ?
Azt nem tudom elképzelni, hogy Te belefektetsz egy közösségi ingatlanba több milliót és aztán a haverokat meg simán beköltözteted ?

Miért jelent Neked az problémát, hogy mások mind a mai napig vesznek 3-4 milliós új kocsikat ?

Tblog 2012.12.09. 00:30:24

@Nűnű: 1 darab cigány család van abban a faluban, ahol az 1.2 milliós kis ház most lesz megvéve. (De az se nagy család, hanem rendesek. Ahogy mondtam, vannak ilyen falvak is, csak meg kell őket találni (ami persze nem könnyű). Pont egy olyan ritka helyek egyike, ahol a közbiztonság jó. (Csak földművelések kívül ne akarjon senki más munkát találni, mert nincs igazán.) De akinek jó az is, az ott boldog lehet.

kockaur 2012.12.09. 07:51:11

@Tuleloblog:

Gyakorlatilag azonnal elkezdődhet a harca a túlélésért.

Uraim, nagyon szép gondolatok ezek, meg szuper olvasni őket. Én is sok mindent kitalálok unalmas várakozó perceimben. Azután lelibbenek a valóságba, megnézem a pénztárcámat és ennek megfelelően próbálom megvalósítani az elképzeléseimet.

Nekem sajna nem fér bele a "nagybandás" túlélés, sem a világvégi kis faluban történő elszigetelt élet, mert reggel viszem a gyerekeket, dolgozni megyek, és késő délután ugyanez van fordítva.

Számomra a túlélés azt jelenti, hogy a jelenlegi életünket nem feladva, a legkevesebb költséggel és változással létrehozzam azt a környezetet, felszerelést ami gond esetén megvéd, biztosítja fennmaradásunk.
Ne azért éljünk, hogy túlélhessünk, hanem hogy legyen miért túlélni.

Tblog 2012.12.09. 15:08:31

Az biztos hogy minden csak pénzkérdés. Ha nem így lenne, akkor egy luxusbunkerben élnék. :D Amíg nem ütöm meg a lottó ötöst, addig viszont be kell érnem az apránként összevásárolgatott kisebb dolgokkal.

kockaur 2012.12.09. 17:36:10

ha viszont tied a lottó ötös, elég messzire tudsz menni, ahol már nincs világvége :-D .

Chris_007 2012.12.22. 18:46:41

Falusi ház: 7 misi plusz felfele
Rétegvízes kút: min 3 misi ebböl 2 az engedély
Tanya építés: elvi engedély indoklás stb 5% építhetö be, folyamatos ork zaklatás
Zártkert=2 család teljes zöldség, gyümölcs igénye (saját tapasztalat) fejérben, vasúthoz, megyeszékhelyhez, tóhoz, folyóhoz közel tudok kb 2-500000 közt

Tblog 2012.12.22. 20:08:21

"Falusi ház: 7 misi plusz felfele"

Az Alföldön 5-öd áron kapsz egyet. A Balaton és a főváros között egyértelmű hogy minden drága. :)

Liba Tóni 2013.01.01. 14:19:16

ünü! 6 hektár kell egy négytagú család teljes önfentartásához. (ekkor nem lesz szükséged se fára, se tejre, se semmire másoktól). Ennyit nem tudsz megművelni önmagad, különösen nem SHTF esetén. Amúgy véleményem szerint az EU miatt kicsi az ilyen veszély, egyszerűbb elmenni egy másik EU-s országba. Határok már nincsenek, engedély sem kell hozzá. Ha háború lenne Európában, az már más tészta, de akkor úgyis minden szabály megváltozna, mert nem mindegy, hogy gazdasági válság van, vagy háborús zónában kell élni.

Lord Warrior 2013.03.14. 18:46:02

Ha már menni kell:
Szerintetek egy elhagyott katonai bázis ahol a lakóterek java a föld alá lett építve megfelelő?
Mert tudok ilyen helyet (egy kis szovjet bázis volt) aminek helyét ráadásúl a környéken ma már csak leginkább csak a 60 év felettiek ismerik.(Nekem pl még a nagyapám mutatta meg.)

knife1 2013.03.14. 19:24:57

@Lord Warrior: szerintem sokan ismerik ezeket a bázisokat (én is jó párat)és vész esetén sokan fenik rá a fogukat. Egyszerűbb egy jóképű barlangot kinézni megfelelő helyen, abból van sokszáz Magyarországon!

Lord Warrior 2013.03.14. 22:18:34

@knife1: Ebben igazad van.Ám figyelembe véve a megközelíthetőséget,és a rá fordítandó időt,valamint a reálisan még szóba jöhető helyeket,és szintén azok időbeli megközelíthetőségét,számomra még mindig azt a bizonyos bázist célszerű választani.Ti. van 2 pici gyermekem is,és figyelembe kell venni hogy esetleg gyalog kell elhagynom az otthonom.Ez esetben azt is mérlegelnem kell,hogy a két gyerek mennyit bír teljesíteni,hozzá kell számolni a plusz terhet amit miattuk kell cipelni,figyelembe kell vennem,hogy BOB terheléssel még az asszony sem bírja tartani azt a tempót amit én diktálnék vész esetén,és ennek megfelelően kell kiválasztanom a menedékhelyet.Ezen a kiszemelt helyen relatíve nyugodtan hajtanám álomra a fejem a megérkezés estéjén,mivel ismerem a terepviszonyokat,a megközelítési lehetőségeket,És nagyjából tisztában vagyok avval is hogy a környék településeiről várható-e más menekülő,és ha igen,kicsoda. (Valamint van ott valami ami miatt biztos vagyok benne hogy biztonságban lennék,de erről nem beszélnék :).) Persze mindenkit nem ismerhetek aki tud erről a bázisról,de feltételezem,a környéken élőkön/innen származókon kívül leginkább a prepper-ek azok akik számon tartják ezeket a lehetséges menedékhelyeket.Azok pedig feltételezem nem azon fognak agyalni (ha ide jönnek is) hogy aki ott van elhajtsák,hanem inkább azon lennének hogy "összerakjuk amink van",hiszen az arra írt kommentek alapján a többség csoportban látja a hosszútávú megoldást.
Ráadásúl ha valóban kialakulna egy csoport csírája,hasznos tagja is lennék a helyismeretemmel,és az esetleg menet közben szerzett infókkal,tapasztalattal.Valamint:Mivel minden nagyobb városnál közelebb vagyok ehhez a helyhez,mindenképp lenne egy kis fórom mielőtt valaki onnan,aki esetleg ismeri ezt a helyet, ide érkezne.A fosztogatóktól sem kéne elsőre tartani,mivel röviddel a muszkák kivonulása után amit csak lehetett "megmentettek" az akkor környéken lakók.Ergó: Semmilyen érték nincs amitől hasznot remélnének,így első körben nem is ide jönnének.Mire pedig esetleg egy ilyen bandának eszébe jutna hogy hoppá,esetleg ide menekülhetett valaki,addigra lenne időnk kiépíteni valamiféle védelmi vonalat.:)

knife1 2013.03.15. 13:00:18

@Lord Warrior: Hát szerencséd van, ha tudsz ilyet, de a legtöbbet ma is nyilvántartják és netán fegyveresek is őrzik (gebasz esetén valószínűleg ők lennének az elsők, akik bevennék magukat a bázisra). Én is ismerek több helyet, de ezeket sokan mások is ismerik (pl. Lillafüred-volt rádióközpont, ma túrista szálló és néha disco, Taljándörögdi rakétasiló-ma lokátorállomás, Hollóstető-magyar katonai bázis-lokátor állomás (még ez a legeldugottabb, ezt tényleg kevesen ismerik), Budai barlangkórház, a volt Kádár-atombunker, Veszprém, Székesfehérvár, stb.. Van Debrecenben is egy szuper bunker, amit szinte senki nem ismer, de sajnos az oroszok a kivonulásukkor a bejáratot betömték betonnal és lehet, hogy be is robbantották, pedig ez van vagy 6-8 km hosszú, vasúti vágánnyal). Aztán vannak a jelenlegi kormányzati óvóhelyek (gyakorlatilag minden nagyobb városban, készletekkel együtt (Debrecenben pl. a perényi utcai eü. központ alatt van, de mire odaérnék, tutira benn lenne pár fegyveres, akár biztonsági őr , akár rendőr).
A barlangok ilyen szempontból könnyebben hasznosíthatóak, de persze az ellátmányt neked kell becipelned.

Lord Warrior 2013.03.15. 15:09:30

@knife1: Az nem is kétséges hogy valahol nyilvántartják,ha máshol nem akkor a vértesi erdészetnél,ugyanis maga a terület jelenleg az övék.Na meg talán valahol felsőbb hivatalban is van nyoma hogy itt és itt létezik egy elhagyott leamortizált bázismaradvány.Azok viszont akik ezekhez hozzáférnek,helyzet esetén egy ma is aktív fullextrás bunkerben csücsülnének,és eszükbe sem jutna hogy ezzel a romos valamivel foglalkozzanak.Ha számítani kéne ott valakinek a felbukkanására,sokkal valószínűbb hogy a pár km-re lévő faluból (ahol nagyapámék is éltek) jönne valaki.Ám mint fentebb már írtam ezek pedig tisztában vannak vele,hogy ott már egy rozsdás szeget sem, találnának.Azaz: ha onnét jönne valaki,az szintén rejtőzni szeretne,és ismerném nagy valószínűséggel.

knife1 2013.03.16. 13:46:22

@Lord Warrior: Jobb lenne megvenni, hátha olcsón eladják!

Lord Warrior 2013.03.16. 14:26:34

@knife1:
Igen,erre már én is gondoltam,de sajnos nincs erre áldozható tartalékom.

astonferi 2013.03.16. 15:14:08

@Lord Warrior: nem egyedül kell megvenni :)

Lord Warrior 2013.03.16. 15:29:17

@astonferi:
Igaz,de a környezetemben nincs olyan aki akárcsak érdeklődne is a prepper iránt,olyan pedig aki beleinvesztálna még inkább nincs.Gyakorlatilag ha megemlítem hogy én felkészülő vagyok,csak néznek bután,ha elmagyarázom nagyjából hogy az mi,akkor meg rávágják hogy hülyeség "ha baj van segít a hatóság".Egyszóval a megvásárlása csak egy álom amíg nem nyerek a lottón,vagy nem ismerkedem össze komolyabb,és anyagilag tehetősebb prepperekkel.:)

Zöld Október 2013.04.01. 00:03:24

@knife1: A debreceni szovjet bunker mégis merre van? A tankúsztatónál? Debreceni vagyok, de sose hallottam róla, ahogy azt se tudtam, hogy az OTI alatt óvóhely lenne.

Zöld Október 2013.04.01. 00:25:32

Néhány éve fater vett Eger külterületén, az egyik hegyen (vagy dombon) egy házat telekkel együtt, kemény 1 millióért! A gazda meghalt, a fiai meg 10 évig felé se néztek, így ezért volt ennyi. A ház téglából van, két szintes. A telek kb 1 hold lehet, mellette erdő, akácos. Elkezdtük felújítani a házat, de sajnos komoly családi problémák köszöntöttek be, meg a válsággal együtt a pénz is elment, így ritkán tudunk elmenni oda. A kert hosszú évek munkájával lehetne csak művelésre alkalmas, mert több, mint tíz év alatt (ennyi ideig nem ment oda senki, mielőtt megvettük) eléggé elvadult, a rohadt akácot nem lehet kiirtani a telekről, ami azért hasznos is lehet, hisz van tüzelő. Mondjuk annyi hely van, hogy konyhakertet bármikor lehet csinálni, van néhány gyümölcsfa is - alma, meggy, mogyoróbokor - bár ezt a mókus mindig hamarabb leszüreteli, mint mi. Egyébként az étel ad élelmet: van gomba (bár ehhez nem értek, de gondolom megtanulható), szamóca, vadkörte, csalán (ez is étel!!!), naspolya, csipkebokor, nyúl, mókus, madár, macska, akármi!
Szerintem védeni is lehet a helyet. A hegyre fel csak egy autóút vezet, ami pont a házunktól vagy 20 m-re megy fel egy elég meredek emelkedőn. Itt simán eltorlaszolható. A helyiek szerint több autóút nincs felfelé, tehát ez jó. Persze gyalogösvények vannak, de ezeket megint el lehet torlaszolni. Sajnos valaki pont a telkünk mellett vágott egy csapást (s a budi mellett). Ezt orvosolandó, ha fent vagyok, akkor az akácost, dzsindzsást rikítva a levágott szúrós ágakból építek "kerítést".
Nem tanya, mivel több kert is van ott egymás mellett, vagy 50 ház biztos van egy pár száz méteres körben, de a tulajdonosok eddig korrekt, együttműködő embernek tűnnek. Mint említettem ritkán tudunk menni mostanság, de a szomszédok azért figyelnek a házra.
Problémák a vízzel vannak... vezetékes víz nincs, de ha lenne is, akkor se kell számolni vele egy SHTF szituban, kutat meg nem lehet fúratni, mert nem két fillér lenne, de most két fillérünk sincs. A háztól kb 200 m-re van egy ásott kút, aminek a vize elég jó, én többször ittam belőle forralás vagy bármilyen kezelés nélkül, s még csak hasmenést sem kaptam. Marad még az esővíz gyűjtése és tisztítása, valamint van egy kisebb patak is egy kicsit messzebb, de annyi baj legyen. A fűtés is meg van oldva egy régi kályhával, főzni meg ott a bogrács. Fürdőszoba nincs, de van lavór és lehet úgy is mosdani. Nagyanyáink is úgy mosdottak, oszt mégis élnek. :)
A tervem, hogy idén lediplomázom, s remélhetőleg lesz valami munkám és tudok félre tenni, hogy lehessen folytatni a tatarozást. Igazából csak az anyagdíjra kellene költeni, mert szerszámok vannak itthon, lehet felvinni, apám univerzális szaki :)

A gond csak az, hogy az ott van Egerben, én meg Debrecenben... Na már most csak az Isten tudhatja, hogy SHTF esetén odaérnék-e.

F.t. 2013.04.01. 00:25:50

www.dehir.hu/debrecen/150-nel-is-tobb-ovohely-van-debrecenben/2011/03/01/

Ehhez képest Svájcban a lakosság több mint 90%-nak jut, és fel is vannak töltve. Ott egy kissé komolyabban veszik :)

Zöld Október 2013.04.01. 00:27:58

@Nűnű: Eger s úgy általában Heves mennyire biztonságos? Mennyi ott az ork? Megüti Borsod, Szabolcs és Hajdú szintjét?

robertokarcsi 2013.04.01. 16:21:46

@Zöld Október: Erre nem lehet szerintem egyértelmű igent vagy nemet mondani. Pl. Heves megyében Tarnazsadányon rengeteg a cigány, és le is van pusztítva a falu. Ellenben a mellette lévő faluban, Tarnamérán, gyakorlatilag egy sincs, nem lettek anno - meg ma sem - "beengedve". Tarnaméra szép kis dolgos falu, Tarnazsadány maga a szodoma és gomorra. Vagy mondjuk Atkár, ott sincs ebből a szempontból gond, 2-3 cigány család lakik ott, de azokkal semmi gond, állatokat tartanak, termelnek, stb. Jól kijön velük mindenki.

knife1 2013.04.01. 20:24:52

@Zöld Október: Nem a tankúsztatónál (én ott nőttem fel), a Week-end major alatt van az egyik bejárat, a másik természetesen a reptéren. Nem az OTI alatt van, hanem a Hangfogó klub mellett, a volt szoc.székház alatt.

Nick Leeson 2014.09.28. 20:47:02

Hát srácok nem tudom mennyire jó ez a TUTI menedék... Az hogy jóformán mindent egy lapra feltenni, egy ilyen menedékkel, beleölni mindenféle energiát, minden pénzt, szerintem túlzottan statikus. Mire is gondolok! Véleményem szerint egy ilyen menedéknek olyan funkciót kell szolgálnia, hogy oké, alap esetben ott kihúzzuk ameddig lehet, de ha bármi gáz van, akkor tovább állunk és letelepedünk máshol... Ehhez viszont inkább egy jó expediciós járműbe kell fektetni a pénzt és az energiát. Olyan eszközöket kell vásárolni, amik mozdíthatóak, és áttelepíthetőek. baj esetén max. 1 óra alatt fel lehet cuccolni mindent az expedíciós autóra és otthagyni a menedéket. SHTF esetén a legnagyobb király az aki kellően fel van fegyverezve. Figyelembe véve az országunkban felfegyverzett lakosság mértékét (kb. nulla), akkor könnyű rájönni, hogy az átlagember, baj esetén SEMMIT nem fog tudni megvédeni! Elég egy 5-10 fős felfegyverzett bűnöző horda, aki bármilyen szintű lakosságot sakkban tudnak adott esetben tartani! Én ezért tartom értelmetlennek, egy adott helyen felépíteni egy TUTI-t, mert az egy pillanat alatt vállhat semmivé.
Ehhez képest egy nem túlzottan rikító teherautó, ami telepakolunk rokonokkal, katonai sátorral, kályhával, szerszámmal, kajával, mindennel, üzemanyaggal, alkatrészekkel, akkor azzal lehet nyomulni, a világ végig, elkerülve a balhékat!

lapaleves 2014.11.09. 22:12:07

én azt hallom mindenhonnan, hogy a magányos farkas nem jó megoldás, egyszerűen túl kevés az őrszem.

a tanya ugyanezért nem jó, a nehéz munkával megtermelt cuccot beérés előtt 24-48 órával úgy elviszik, mint a pinty. ez nyilván falun is téma (emlékeztek az uborkás-áramkerítéses bácsira), de azért ott jellemző a portákon a kutya, ahol meg még nincs ott biztos lesz ha baj lesz. persze külön téma a kutyát kitaníttatni hogy ne egyen meg minden szart amit nem a gazdája adott a táljába. be nato-drótozni nem tudod úgy a területet, hogy ne menjenek be-át, hacsak nem hagysz 1 méter csíkot körben és tolod be háromszög alakban 3 kígyóval. itt nagyjából 100e pénzről van szó, szóval annyira nem egyszerű.

megtermelni az szépen hangzik, de ahhoz rengeteg víz, meg friss magok meg növényvédelem meg technika meg sok tudás kell. csak azt tudom mondani, amit magam tapasztaltam: ami régen működött vegyszer nélkül, azt manapság mondjuk fátyolfólia vagy más elég technikai jellegű felszerelés nélkül nemigen lehet. pláne lelkes amatőrként. és ami a napon van, az pár év alatt balra el, nincs az az anyag ami kibírja. se fóliasátor, se más.

gyümölcsbokrok meg gyümölcsfák elég megbízhatóak, de a terményekre nagyon sok "edzett" kártevő van. profinak kell lenni ahhoz és elég nagy területen, hogy az éves mélypontok (idén szőlő ohne, csak példaként) ellenére fenntartsa az ember magát. vízről nem is beszélve, ahogy sivatagosodik el a medence. mert ugye nincsenek senkinek illúziói mi szokott lenni az éghajlat a kontinentális medencékben (nevada, góbi, ööö kárpátok). árpád apánk még nem szarrá szabályozott folyót látott, hanem ártéri erdőket.

magok is olyanok, hogy amit ember megkap a bótban, azok ilyen genetikailag heréltek, hogy nem reprodukálódik csak úgy, mert hülyék lesznek neked olyat eladni. az ilyen barkácsboltos magokkal meg a szakik szerint eleve nem szabad foglalkozni, miszerint az a lelkes amatőrök kedvének elvevésére van. hát ezt részben meg tudom erősíteni, részben voltak akkora vajpuha karalábéim is, mint egy rendes sárgadinnye. mindenesetre minél kisebb a hely (balkon...), a jó minőségű mag annál értékesebb. culinarison lehet rendelni jóféle parikat, az tuti tipp és elvileg szaporítható is. a bianchi vagy milyen brandról van szó végül, nem a culinarisról.

stg44 2014.11.15. 23:38:41

Szerintem itt Magyarországon nagyon nincs, hova elvonulni, olyan kicsi távolságok vannak.
Szerencsére egy kisebb városban kertes házban lakunk, elég nyugis (jelenleg) környéken. Szomszédok normálisak, kisegítjük egymást bármi gond van.
Én nem is akarok innen tovább állni amíg nem lesz muszáj. Kert van, ásott kút is. Kis kertészkedés, néhány tyúk. Kezdetnek ennyi elég lesz!

mengyan 2014.11.21. 19:22:07

@stg44: Egy városi számára Te már el is vonultál, és elképesztő helyzeti előnnyel rendelkezel. Nagymamám sok ismerőse élte meg a háborút és '56-ot Pesten, míg nagymamám vidéken. Szokott mesélni, le se lehet állítani! :-) Ráadásul telefonközpontos volt, míg a keresztanyja postamester, így van is miről mesélnie. Vidéken csak a (kar)hatalom jelentett számottevő veszélyt. Amúgy részben egyetértek veled, hogy nincs nagyon hova elvonulni. Egyrészt fegyveres konfliktus elől valóban kevés a hely. Másrészt természeti katasztrófa elől már jobb az esély. Én pl Orosházán lakom, és nemrég hallottam, hogy ha a Körösök vagy a Maros áradása miatt ki kell telepíteni, akkor ide hozzák az embereket. 60-70.000 ember befogadásával számolnak, azaz kétszer annyival, mint a város lakossága! Ugyanis itt se árvíz, se belvíz, és a földrengéseket sem innen szokták jelenteni, így természeti katasztrófa szinte csak az égből jöhet. Én ha megengedhetném, akkor vásárolnék 1-2 garázst valamilyen hosszútávú berendezkedésre alkalmas területen. Lehetőleg egymástól és tőlem távolabb, de sűrűbben látogatott területen: pl ha imádok a bükkben barangolni és minden évben ott nyaralok, akkor arrafelé. Egyrészt relatíve olcsó, raktárnak és a tél kivételével szükségszállásnak egyaránt alkalmas. Elfér benne egy hűtő, rezsó, polc, pár tábori vagy kemping ágy. Utóbbi ha össze van csukva, akkor még szükségjárművek is elférnek. Akár autó, akár motor, vagy kerékpár. Persze mind használt, sőt, ha lehet, lestrapált kinézetű, de üzembiztos.

stg44 2014.11.21. 20:31:55

Nagyon szépen köszönöm a választ!!!
Nagyfater nekem is mesélt egy két kemény dolgot a háborúból meg 56-ból. Ezért is cuccolok már évek óta, mert biztos jön valami, és tudom,hogy hamar ,,leállatúlnak" majd a népek az utcán ha éhesek lesznek!!!!
Még egyszer köszönöm a választ!

ZeroPont 2014.11.21. 21:04:46

@stg44: Igaza van mengyan kartársnak, ha már fejben elkezdesz felkészülni, máris többet tettél mint a legtöbb ember. Aztán ha már jobban átlátod a dolgokat, a tényleges fizikai felkészülés is könnyebben fog menni.

mengyan 2014.11.22. 08:46:15

@stg44: Szívesen. Örülök, ha hasonló gondolkodásúakkal futok össze. Úgy látom, egyetértünk abban, amit gyakran szoktam mondogatni: "Bármi megtörténhet, ami mégse, az meg is fog!" Ha ennyire érdekel a téma, akkor jó lenne a másik postnál említett cukorbetegeknek való készülődést kitárgyalni. Lehetőleg ott, hogy ne legyünk nagyon off-topic. :-)

mengyan 2014.11.22. 10:23:11

Mi a véleményetek az ún. Hobbit-lakokról? Mostanában egyre többet hallani különböző helyeken, jelenleg épp egy építész weboldalán olvasom, mint elrettentő példát. :-) Pedig tulajdonképpen egy földházról van szó, aminek nagyon jó a hőháztartása. Ezen kívül prepper szempontból érdekes a rejtése is, hiszen sokkal kevesebb látszik belőle, az pedig könnyebben elrejthető terepakadályokkal, pl megfelelő távolságra ültetett bokorral. Szintén prepper szempont, hogy házilag kivitelezhető néhány építészetben és statikában jártas szakmunkás segítségével, úgymint ács, kőműves (nem olyanra gondolok, aki annyit ért a statikához, hogy ha egymásra teszem a téglákat, akkor fal lesz belőle, ha a fal eldől, akkor pedig járda), asztalos, stb. Építési engedélyt sem kell rá kérni, mert úgysem adnának. :-)

ZeroPont 2014.11.22. 21:40:14

@mengyan: Attól függ, hogy mennyi időt, pénzt és energiát tudsz és akarsz ráfordítani. Egy időben én is sokat kacérkodtam ezekkel a földházakkal. Csakhogy a megépítésük korántsem egyszerű, pontosabban nem mindegyiké. Így jutottam el az Árpád-kori veremházig. Ehhez józan paraszti észen és pár markos emberen kívűl, más szaktudás nem nagyon kell. Tény, hogy kényelmi szempontokból nem veheti fel a versenyt a Hobbit házakkal. De az egyszerű és viszonylag gyors elkészíthetőség, a kiválló álcázhatóság és a csekély anyagigény nekem e felé billentette a mérleg nyelvét. És ha az őseinknek is megfelelt igen hosszú ideig, akkor túl rossz nem lehet. :-)
süti beállítások módosítása