HTML

Városi túlélő

Túlélési tippek, ötletek gyűjteménye városlakóknak, ha beütne a krach. Prepping - avagy felkészülten várni szokatlan helyzeteket.

A túlélők

Friss topikok

  • Irbisz: @Cuba-Libre: no igen, de ez csak stabil környezetben, "békeidőben" működőképes. A Covid és hatása... (2022.06.01. 14:33) Eközben az Auchanban...
  • katzor: kommunistanáci??? gondolkozz mielőbb leírsz valamit! hülyegyerek az egész családod az! (2022.05.01. 22:21) Prepperek, ti őrültek!
  • Almandin: Eléggé elsüllyedt ez a blog, de ma olvastam, hogy Ausztriában, Németországban milyen helyzet kezd ... (2021.11.07. 20:32) A legfontosabb túlélési technikák
  • Grego76: @prukker: nem bunker az, hanem u.n. tűztorony. Ebből figyelték a városi tűzeseteket. Szemben, a ge... (2021.04.20. 10:41) A kaméleon
  • pirított tücsök: "Fontos még, hogy legyen a háznál kézi gabonaőrlő! Ezzel lisztet tudsz őrölni. kb. 50-70.000 Ft. ,... (2021.02.24. 16:22) Vendégposzt: A felszerelésről

Passzív biztonsági megoldások

2012.10.27. 18:14 Martin Blake

Minden vészhelyzet során figyelembe kell vennünk a saját biztonságunkat, beleértve a lakás, ház védelmét is. Vannak különböző aktív megoldások, mint a fegyverhasználat, egy termetesebb kutya a ház körül stb., de ebben a posztban most a passzív biztonsági lehetőségeket tekintem végig.

Elöljáróban annyit, hogy semmit sem lehet 100%-osan bebiztosítani. Nincs az a lakat, ami feltörhetetlen, nincs kijátszhatatlan rendszer, de a különböző fokú biztonsági elemek kombinálásával hatékony védelmet építhetünk ki a zombik ellen. Például, senki nem tartja áthatolhatatlannak a háza körüli kerítést, mert át lehet ugrani fölötte, átbújni alatta egy gödör segítségével vagy egyszerűen ledönteni. Mégis, a kerítés visszatartja a potenciális betolakodót, megnehezítheti a dolgát, jobb belátásra bírhatja: "neked itt semmi keresnivalód!". Szóval a posztban említett biztonsági megoldások leginkább egy összefüggő rendszerben fejtik ki erejüket. Minél többféle megoldást használunk, annál jobban növelhetjük a menedékhelyünk (lakás, ház) biztonságát. Igaz, még a legösszetettebb rendszer sem helyettesítheti az aktív védelmet (fegyver, kutya, önvédelem), sajnos.

Kerítés

kerites.jpgA ház körüli, erős rácsból készített kerítésnek van egy nagy előnye a téglafallal szemben: át lehet rajta látni. Egy betolakodó nem tud elbújni mögötte, fedezék híján pedig hamarabb feltűnhet számunkra, ha valaki matatna a kert végében. Egy téglából vagy fából készített kerítés mögött észrevétlenül közelebb lopózhat bárki, kifigyelheti szokásainkat, a fal teljes hosszán nyugodtan mozoghat anélkül, hogy megpillantanánk. Persze a "mindent takaró" falnak többnyire az az értelme, hogy privát szféránkat ne zavarja meg senki - egy SHTF helyzetben azonban a szükség felülírhatja ezt az igényt. Érdekes, pl. Selco a téglafalra esküdött, amin létra segítségével másztak át, míg FerFal inkább a szabad, nyitott térre (tehát ennek megfelelő kerítésre). A házunk fekvése is nyilván befolyásolhatja a döntést, de majd kommentekben megbeszélhetjük, hogy kinek melyik a szimpatikusabb.

Egy másik dolog a kerítésekkel kapcsolatban a magasságuk. Egy alacsony, 50-100 centis kerítés igazából sem a behatolónak, sem a házát védőnek nem lesz előnyös SHTF esetén, mert könnyen át lehet lépni felette, elbújni sem a legtökéletesebb... De ugyanakkor az 5 méter magas, szögesdrótos téglafalnak sincs sok értelme feltétlenül. Természetes kerítésként még szóbajöhet a sövény, ami szintén jó búvóhelyet jelenthet a behatolóknak.

Nyitott terek

A kerítés céljának tulajdonképpen ellenkezője, mivel senkit nem fog megállítani a telkünk határán, de már nagyobb távolságból észrevehetjük a betolakodókat. Nagyobb bokrokat talán érdemes kisebbre vágni, hogy jobban belássunk mögéjük, szükség esetén akár teljesen ki is szedhetőek a zavaró elemek. Ugyanakkor talán jó megoldás lehet a házunkhoz közelebb elhelyezni néhány stratégiai ponton egy-egy bokrot vagy kerítést, hogy mi használjuk ki a búvóhely adta előnyöket egy betolakodóval szemben, míg a háztól messzebb eső részeket érdemes nyitottnak hagyni (persze ez is mind egyéni lehetőségektől, adottságoktól és a szituáció szintjétől függ). Ha mindezzel magvagyunk, érdemes lehet beszerezni egy távcsövet, esetleg éjjelllátó készüléket, amivel a területünk határait (és azon túl, pl. utcát) figyelhetjük meg.

Világítás, fények

A kültéri világítás remek összetevője a biztonsági rendszerünknek. A tolvajt meggátolja abban, hogy az éj leple alatt észrevétlenül tevékenykedhessen. Léteznek mozgásérzékelős megoldások is, amik értelemszerűen akkor kapcsolnak be, ha valaki az érzékelő előtt elhalad. Ez egyfajta előrejelzőként is szolgálhat, figyelmeztethet bennünket a közelgő veszélyre, időt nyerve számunkra, hogy hamarabb reagálhassunk (nekem ilyen van a ház elején, a kertbe is hamarosan beszerzek egyet - bár a rókák nem tudom, hogy díjazni fogják-e az ötletet).

Egy erősebb zseblámpának is ugyanezek az előnyei, de az erősebb, "irányítható" fény miatt jobban megfigyelhetjük a fénysugárban tartózkodókat. Ha elég erős a fénye, akkor valamennyi előnyt abból is kovácsolhatunk, hogy a betolakodót mintegy elvakíthatjuk vele, homályossá téve saját sziluettünket. Hasonló eredményt elérhetünk egy-egy jól elhelyezett kültéri reflektorral is.

Riasztók

SHTF-nél a rendőrség és más szervek reakcióideje lényegesen megnőhet (ha egyáltalán még marad valamilyen rendvédelem). Természetesen ha van rá lehetőség, akkor mindenképpen kérjünk segítséget tőlük először. De ha egyedül maradtunk, akkor jó szolgálatot tehet egy megfelelő riasztórendszer, mely felhívja nemcsak a mi, de a szomszédok figyelmét is a bajra. Érdemes a közeli szomszédokkal olyan kapcsolatot kialakítani, hogy kölcsönösen segítsük egymást vész esetén - sokszor a számokban rejlik az erő.

Egy mini személyi riasztó jó megoldás lehet azoknak, akik nagyobb telekkel és/vagy házzal rendelkeznek. Nagyobb távolságból, esetleg szél, vihar esetén nem biztos, hogy meghalljuk hozzátartozóink segélykiáltását. Egy 130 dB-lel sípoló hangot viszont annál könnyebben. Már 1000 forint körül kaphatunk egy egyszerűbb modellt.

Ablakok, ajtók

spaletta.JPGTöbb módja is lehet a nyílászárók védelmének. Az egyik például a biztonsági fólia felhelyezése az üvegfelületekre. Ez annyiban segít, hogy betörés esetén nem esik azonnal darabjaira az üveg, még ha meg is reped. Bár nem áthatolhatatlan akadály, de jelentősen lelassíthatja a betolakodót. Szükség esetén bedeszkázhatjuk az ablakainkat, amit a veszély elmúltával levehetünk, vagy felszerelhetünk spalettát, ami egyben hőszigetelőként is szolgál.

Az ajtót a középkori várakból ismert módszerrel erősíthetjük meg viszonylag egyszerűen: egy erős rudat keresztben, nagyjából az ajtó közepére felszerelve jelentősen növelhetjük az ajtó erejét (a berúgással szemben). Elgondolkodhatunk masszívabb, fémből készült ajtók beszerzésén is, természetesen a bejárati ajtókat lecserélve először. A behatolók gyakran a kevésbé védett hátsó, kerti ajtókon próbálkoznak először. A kifelé nyíló ajtókat jóval nehezebb (ha nem lehetetlen) berúgni.

Várom a további ötleteket, ti milyen passzív biztonsági megoldásokat ismertek?

86 komment

Címkék: biztonság

A bejegyzés trackback címe:

https://varositulelo.blog.hu/api/trackback/id/tr384824996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gera 2012.10.27. 20:11:46

Szerintem egy jó aluredőny is elég jó ablakok védelmére, elég nehéz lehet átjutni rajta és a mindennapokban is praktikus és esztétikus fény- és hővédelemre, valamint hőszigetelésre is.

eax_ 2012.10.27. 20:16:53

"A kifelé nyíló ajtókat jóval nehezebb (ha nem lehetetlen) berúgni."

Viszont ez ugye azt is jelenti, hogy a zsanerok kivul vannak, es az ajto kiall a fal sikjabol. Egyik sem tunik biztonsagot novelo tenyezonek.

Dream_walker 2012.10.27. 20:42:54

Miért pont a zombik ellen? :D ...és most végigolvasom a posztot :)

lifelike 2012.10.27. 20:49:20

Ez eleg gyenge poszt
Vagy tenyleg itt tart a vagyonvedelem?

Dream_walker 2012.10.27. 21:07:41

Kerítés
A sövényhez szólnék hozzá. Ha már valaki védelem céljából telepít sövényt, akkor az nyilván nem bukszust fog, ami szép zöld, meg dekoratav, csak semmit nem ér.
Van felénk egy télálló vadcitromból nevelt sövény. Különlegessége, hogy a tüskéi nagyjából 15 centisek, egészen a tövénél kezdődnek, és összevissza nőnek. Na ezen nem lehet átjönni akkor sem, ha pokrócot dobnak rá (mint a szögesdróton), ráadásul még a kutyát is megfogja, olyan sűrű és erős, a nagy bundába simán beakaszkodik. Meg is tanulták hamar az állatok, hogy tisztes tűvot kell tartani. Érdekes, hogy még a macska meg a baromfi sem megy a közelébe.
Jó megoldás még a tűztövis. Ez kisebb tüskét nevel, de szintén erős és sűrű. Ha meg valaki abszolut low budget sövényt akar, az telepítsen kökényt. Kis tüske, ritkább is, viszont gyakorlatilag bárhol megél, és extra igénytelen a növény. Érdemes dupla vagy tripla sorosan ültetni.

Természetesen ezeknél a sövényeknél meg kell jegyezni, hogy kifelé sem biztosítják az utat, azaz menekülés esetén az ember bizony komoly kelepcébe is kerülhet egy áthatolhatatlan sövényfal miatt.

Nyitott terek
Ha az ember nem figyel folyamatosan, akkor nem látom sok értelmét. Vagy figyeljen pl a kutya.

Világítás
Figyelmeztet minket, meg figyelmezteti a közeledőt is, hogy bele kell húzni. Kétélű lehet szerintem, nem minden esetben alkalmaznám.
Ami esetleg használható lenne, az a valóban vakító erejű lézerfény. Ez viszont zabálja az áramot, ami meg nem biztos, hogy van. Esetleg még villanógránát, bár azt nehéz szerezni, és tudtommal illegális is nálunk, szóval nem játszik.

Riasztók
Nos, kéz alatt lehet venni ultrahangos riasztót, meg efféle hangos cuccokat. Jó drágák, elméletileg tiltottak is (tömegoszlatáshoz használják őket), de ha valaki hozzá tud jutni, akkor hasznos lehet. De persze nálunk ez sem játszik.

Ajtók, ablakok
Hőszigetelési szempontból a dupla ajtó nem rossz dolog. Ilyenkor a külső kifelé nyílik, a belső meg befelé. Megszokott dolog, én legalábbis nagyon sok helyen látok ilyent. Nem feltűnő az sem, hogy kilóg az ajtó a fal síkjából.

P.bubus 2012.10.27. 21:15:31

A kerités belső oldalára telepitett sűrű tüskés sövény sokat segit. Nálam tűztövis van.

timargabor · http://kard.blog.hu 2012.10.27. 21:30:13

"még a legösszetettebb rendszer sem helyettesítheti az aktív védelmet" - katonai alapigazság: csak az a műszaki zár ér valamit, amit tűz alatt tartanak.

pcomment 2012.10.27. 21:45:40

Ez egy hobbi, vagy vannak, akik ezt komolyan is veszik? :D Én mindenképpen raknék néhány géppuskát az ablakba, biztos ami biztos. Bár ha az ellen tankkal jön, akkor egyik felsorolt megoldás sem ér sokat.

MechanicGod 2012.10.27. 23:18:49

- ha a normális, jelenlegi világunkat nézzük: kell egy jó ajtó (nem a baumaxos biztonsági ajtó, hanem valami normális). Ami bizony drága de ha belevesszük mennyi szirszart megveszünk mennyi pénzért (iphone tökömtudja hány, plazma tv, nagyobb presztizsű kocsi) akkor egy normális ajtó nem is olyan sok. Illetve egy jó riasztó távfelügyelettel.
- ha egy meteor becsapódást követő világégés túlélői vagyunk: akkor előbb utóbb menjünk tanyára különben vagy éhen halunk vagy a portyázó fosztogatók ölnek, erőszakolnak, esznek meg minket, hiába bámilyen bokor vagy kerítés.
- ha a zombik jönnek érdemes hegyre költözni és úgy felépíteni az épületet illetve a környékét, hogy bonyolultabb, tanult mozgással lehessen feljutni. (például kötélmászó zombit életemben nem láttam szerintem képtelen az ilyesmire..)

A kutya sajnos nem jó, csak legjobb barátnak, mert első esetben megmérgezik, második esetben megeszik harmadik esetben is megeszik, vagy ő maga is zombikutya lesz és minket fal fel.

MechanicGod 2012.10.27. 23:22:17

jah amúgy az éjjellátók elég drágák, amivel tányleg jól látsz az 300-400 ezertől kezdődik. De ha valaki igazán pöpec akar lenni, akkor vegyen hőkamerát vadászboltban, egy-másfél millától igen jók vannak. (kérdés hogy a zombikat érzékeli-e a hőkamera vagy sem..ugyeugye)

The_Genius 2012.10.28. 01:16:28

1. Nyilaszarok:
- acel biztonsagi ajtot cirka 70ezer forintert lehet vasarolni beepitessel egyutt
- ablakok/uvegajtok biztonsagi foliazasa 150-200ezer
- az aluminium redonyon torteno behatolas ideje tobb mint egy ora 200-300ezer forint
2. Kamera-rendszer
- egy jo vedelmet nyujto korkoros, jo minosegu kepet rogzito, ejjellatos (infra) kamerarendszer telepitese is megvan 2-300ezer forintbol
- a felvetelt rogzito dvr-t vagy lefurt pancelban orzod, vagy olyat szerzel be, ami automatikusan tolti fel a felveteleket netre (felhobe). igy a felvetel megsemmisithetetlen bizonyitek. 200ezer
3. Riaszto
Panikgombbal ellatott riasztorendszer. Bekotott tavfelugyelettel. Lehetoleg mobilos kozponttal, igy nem fuggsz a telefonzsinortol. kenyszerito kod-csendes riasztas beallitasa is ajanlott. (150-200ezer)
A komolyabb riasztorendszereken keresztul tudod peldaul taviranyitassal vezenyelni az aluminium redonyoket. Panikgomb eseten tehat leeresztheted automatikusan az alu-redonyoket, zarhatod az ajtokat, stb.
4. Energia
A legkomolyabb rendszert is le lehet kapcsolni, ha a behatolo egyszeruen odamegy az aramszekrenyhez, es lekapcsolja a biztositekot. Erdemes tehat az aramszekrenyt is egy egyszerubb pancellal vedeni, vagy a vedett belterbe epiteni. 50-60ezer
5. Legalis aktiv vedelem
Legalisan, mindenfele engedely nelkul lehet ma mar otthon tartani gumilovedekes puskat (komolyabbakat is!), gaz-riaszto fegyvert, gazspray-t. Ha a behatolonal nincs eles lofegyver (ennek altalaban kicsi a valoszinusege!), ezekkel is sikeresen vedekezhetunk. 150-200 ezerert komoly arzenalt is vasarolhatunk ezekbol.
Kert eseten ajanlott kulonbozo rejtett helyeken (viragladak, kiskertek, stb) kemeny muanyag keseket elrejteni. Esetleges kozelharc kialakulasakor komoly elonyt jelenthetnek. Vannak kifejezetten erre a celra keszult muanyag onvedelmi kesek. 15-40ezer.

De a leglenyegesebb, hogy fejben legyen tervunk az ilyen esetekre. Es ezt a tervet a csalad minden tagja tudja - almabol felverve is!

aaaaaaah 2012.10.28. 01:32:28

plusz legyel ebren ejjel - nappal hogy a nagy tereken at jol lathato kivilagitott betorot elkapd, mikozben a bejaronod lesz az aki s totkod elvagja ha egy pillanatra nem figyelsz oda.

azaz: nem egy nempassziv biztonsagi ember kell (per muszak) hogy felugyelje az un. biztonsagot a jol belathato rancson, hanem minimum ketto, elharito- egyseg, es a szemelyzethez is legalabb valamennyi, illetve azok atvilagitasahoz meg egy par alkalmazott, vagy kulsos cegek.

es ha mar itt tartunk: szemelyes biztonsaghoz kell testor, vastagon pancelozott hummer, legalabb ot, sotetitett ablakokkal, es mindig a masikban kell utazni.

meg egy - egy ilyen konvoj kell a felesegnek meg a gyereknek. ez a legkevesebb hogy kiegyensulyozott, boldog eletet elhess.

aaaaaaah 2012.10.28. 01:39:18

ugyan nem tul gyermekbarat, de a jol elhelyezett gyalogsagi aknaknak nincsen parja.

énisfélek 2012.10.28. 02:06:05

Ne keverjük a normál életet az shtf állapottal: a betörések jelentős százaléka éppen a nyitott kerítés miatt jól látható, kiszemelt épületek ellen irányul, plusz a nyitott kerítés lehetővé teszi a kívülről is elvégezhető előzetes terepszemlét is.
Ezzel szemben egy zárt kőfal+kapu túloldalán nem lehet tudni, hogy a támadót milyen meglepetések várják, amit ők is tudnak, ezért többnyire inkább más, kevésbé rizikós célpontot választanak, mintsem egy olyan objektumot, ahol (a külső védelmi vonal láttán feltételezhetően) fel vannak készülve más módon is a fogadásukra.
Ráadásul egy kőfallal körülvett saját területen sokkal bátrabban alkalmazhatok olyan védelmi megoldásokat, amelyeket nyitott kerítés esetén nem lehetne/szabadna alkalmazni ;)

The_Genius 2012.10.28. 02:07:10

Igen.
De egy olajar-robbanas (lasd kozel-keleti konfliktus), vagy egy szuksegallapot (allamcsod eseten) kihozna az allatot az emberekbol, es tenyleg zombi-hordakat teremtene.
Egyiktol sem vagyunk am olyan messze....

balage_81 reloaded (törölt) 2012.10.28. 02:14:36

én egy Navy SEAL alakulat kertben történő telepítését tartom a legjobb megoldásnak

nyikk 2012.10.28. 08:31:33

@MechanicGod:
Felejtsd el a tanyát, ideális terep a túszul ejtésedre és a megtermelt cuccos zsákmányolására...hacsak nem 20-30 fegyveressel őrzöd.
SHTF-ben egyedül semmire sem mész.
De sok duma helyett egyszerűbb Selcót és Ferfalt olvasgatni, képben vannak.

zsebhümmögő (törölt) 2012.10.28. 09:09:26

@MechanicGod: a tanya egy hatalmas baromság
már most is éhen halsz ott, pedig még nincs SHTF helyzet
mert a fosztogató bandák már most is fosztogatnak tanyákon, sőt elsősorban tanyákon
tudom, mert rokonok, ismerősök élnek falun, rettegnek a tanyákon élők, hiszen védtelenek, termelni már semmit nem lehet, mert előbb leszedik a rézbőrűek, minthogy beérne
ez ilyen népszokás
ez hatványozottan érvényesülne egy SHTF szituációban, amikor időd sincs megvárni, hogy egy fél év alatt beérjen a termés, előbb éhen halsz, ellopják, elveszik, felégetik, kivágják

nem véletlen, hogy a kis farmok, mezőgazdasági telepek a jugoszláv polgárháborúkban először estek el
védhetetlenek, kiszolgáltatottak
pont ilyen helyeken rendeztek be a szerbek kivégzőtáborokat
húskampókra lógatták az embereket

Szarajevó meg évekig kitartott, védhető volt, bár állandóan tűz alatt tartották, szar volt ott élni, de a vidéket elárasztották a szerb szabadcsapatok

a város sem ideális, de a tanya sem annyira, mint azt sokan hiszik
a kaja, termény lehetősége odavonzza a zombikat/romákat/fosztogatókat

zsebhümmögő (törölt) 2012.10.28. 09:11:14

ja, a fegyvertartás tiltása mellett minden SHTF terv kivitelezhetetlen
alapvető lenne a fegyver birtoklásának lehetővé tétele
Szlovákiában ezért több esélye van az átlagpolgárnak, mert az állam nem nézi automatikusan bűnözőnek

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.10.28. 09:20:55

@énisfélek: Igen, ebben van igazság. Személy szerint shtf-nél én is inkább a téglafalra voksolnék.

nyikk 2012.10.28. 09:21:20

@zsebhümmögő:
Egyetértek.
Mindemellett kérdéses, hogy SHTF-re készülünk-e?Mert ha igen, akkor ütni kell a képviselődet törvénymódosításért.Vagy beleszarni a rendbe és svarcban beszerezni ami kell...

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.10.28. 09:21:53

@balage_81 reloaded: Nem rossz ez sem, csak etetni is kell őket, mielőtt ők esznek meg téged. :D

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.10.28. 09:26:35

@zsebhümmögő: Valószínűleg egyik sem (város-tanya) a legjobb, hiszen shtf helyzetről beszélünk. Selco szerint a vidékiek valamivel jobban jártak, mert legalább volt lehetőségük (tehát föld) termelni, míg a körülzárt városban szó szerint döglődtek az emberek az élelmiszerhiány miatt. Ha csak egy kicsivel több esélyed van termelésre, akkor már előrébb vagy. Persze, ha kifosztanak, akkor ígyis-úgyis mindegy, hogy hol laksz. :/

Acsád Avar 2012.10.28. 09:33:52

A kerítés nem véd meg, ha beüt a gebasz, mozgásban kell maradni.
Életed végéig.

isssti 2012.10.28. 09:34:04

Nem paranoiás itt valaki véletlenül..?

KayaIbrahim 2012.10.28. 09:36:16

Csörgőkígyók? Este szabadonengedni őket, vagy a jól megközelíthető helyeken tárolom.
Ajtók, ablakok alatt.
Hátulütője a dolognak, hogy kifelé sem lehet menni..

Gera 2012.10.28. 10:41:19

@KayaIbrahim: Nekem nemrég az jutott eszembe, hogy egy idomított darázsraj (ha létezne ilyen) mennyire hatékony és olcsó házőrző lenne :)))

baliquez 2012.10.28. 10:52:49

Szerintem a zombik látszódnak az éjjellátón és a hőkamerán is, a szervek rothadása hőtermeléssel jár. Megoldás lehet még a korai előjelzésrendszer, pl. szagdetektor.

Mivel Betörő- és Fosztogató Urak jellemzően az elektromos hálózatról választják le éjjel a betörni/kifosztani kívánt ingatlant, ezért folyamatosan töltve kell tartani pár akkumulátort ami reflektorokra, szirénákra és trafókra van kötve.

Ha elmegy az áram, lámpák+hangtechnika felkapcsol, kerítésben pedig kisvártatva aktiválódik a tesla-tekercs sor, Bűnöző Urak pedig megfutamodnak, ami hasznos mert a: erőszakmentes megoldás b: életben marad a háznépe c: egész környék megtudja hogy éberség kell mert balrog jár a kertek alatt.

pannonfunk 2012.10.28. 11:01:23

Ahogy látom, nem csak én érzem úgy, hogy a poszt toló könyvből tanulja a "tudományt". Végülis akár index címlapra is lehet kerülni ezzel. De egy átlagos, hétköznapi életbeni helyzetre nem sok jótanáccsal lát ez el. Ha meg beüt a krach, akkor sem fognak ezek a tündérmesék sokat segíteni. Ha már nagyon armageddonra készülsz, toljál le pár hónapot Afganisztánban, akkor legalább lesz egy kis gyakorlatod :)

Csigataposó 2012.10.28. 11:02:16

En valami ilyesmiben gondolkodom:
ez hatekonyab mint kerites, navy seals, meg aknak.
Es ha nem a teljes epitest csak az atalikitas kell fizetni mint jelen esetben is meg olcsobb is.
www.silohome.com/

baliquez 2012.10.28. 11:05:23

Végső esetben a vizbül is kivehetjük az oxigént, csak erő meg energia kell hozzá.

KaPé 2012.10.28. 11:12:41

Nem ismerek pontos statisztikát, de szerintem a betörések elenyésző százaléka történik olyankor, mikor valaki otthon van. Így a cikk 80%a értelmetlen.

MechanicGod 2012.10.28. 11:37:31

@zsebhümmögő: sok igazság van abban amit írsz de úgy gondolom ez szituáció függő. Ha relatívabb "kisebb" konfliktusról van szó (ami valószinüleg 2-3 év alatt megoldódik akkor ki lehet húzni a városban, cserekereskedelemmel az előző világ által termelt javak előtúrásával. Ellenben ha totál káosz van és az egész világ lángokban áll, akkor előbb-utóbb muszáj kimozdulni mert éhen halunk. Persze mivel az ismereteimet a Walking Dead 2. évadjából merítem, így nem kell túl komolyan venni engem sem :)

nyikk 2012.10.28. 11:45:24

@KaPé:
A cikk leginkább SHTF helyzetre vonatkozna, ahogy én nézem....

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.10.28. 11:48:33

@pannonfunk: Talán nem segít sokat, de ha csak egy kicsit is, akkor már megérte. :)

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.10.28. 11:53:26

@nyikk: Így van. Egyébként meg - és ezt nem győzöm mondogatni a látogatóknak - ez a poszt is egyfajta gondolatébresztő, hogy még most gondolkodjunk el azon, mit lehet tenni a biztonságunk növelése érdekében. Ne akkor kelljen fejetlen csirke módjára rohangálni, amikor már beüt a gebasz.
Nem vagyok biztonságtechnikai szakember, azt meghagyom nekik. Az én "dolgom" annyi, hogy felhívjam a figyelmet a problémára. Aztán mindenki nyilván a saját belátása, pénztárcája, lehetőségei szerint cselekszik majd. :)

pannonfunk 2012.10.28. 15:07:49

@baliquez: zoxigént... Idézni csak pontosan, szépen :)

@Martin Blake: Épíccsünk mi is atombunkert. Web2.0 világában vajon ma mi lenne a Szalacsiékkal? Ők is megálltak volna a blogolásnál, vagy most is rendületlenül építkeznének?

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.10.28. 15:16:33

@pannonfunk: Mindenki másképp csinálja. :)
Volt itt már fényevő is, Szalacsi az atombunkerra esküdött, a mókus elássa a mogyorót télire, én is készenállok a magam módján. Nem kötelező semmi sem, ha neked nem fontos a prepping, akkor nem kell csinálnod. :)

www.youtube.com/watch?v=D8FNeUZXlwM&feature=related

pannonfunk 2012.10.28. 18:51:26

@Martin Blake: De azért azt lássuk be, hogy a Szalacsi és a mókus között van egy kis különbség. És ha az megvan, akkor a következő kérdés, hogy ez a poszt itt fent vajon Szalacsihoz vagy a mókushoz áll közelebb :) Persze ha a Szalacsi és a mókus szeparációja nem megy, akkor a második kérdést tekintsd tárgytalannak :)

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.10.28. 19:19:04

@pannonfunk: A mókusokra koncentrálok, ha így megfelel. :)

Tibu1 2012.10.28. 19:32:19

@Martin Blake:

Parádés válasz a youtube link.....

Olvasom a blogod egy ideje, és szerintem mindenképpen hiánypótló ( legalábbis magyar nyelven, hiszen rengeteg
perepper oldal van angolul.)
Csak egy javaslat, szerintem az ide tévedt érdeklődőknek
érdemes lenne pár olyan link ahol akár magyarul, akár angolul hozzáférhetne további információkhoz.
( csak példa végett, itthon a késportal egyes topikjai erről szólnak, a buschraft.co.hu-n több aspektusban téma a túlélés, de a nethírlap.hu fegyverek alcím alatt is
van pár idevágó oldal.

a túlélés,

abaluuuu 2012.10.29. 08:48:21

A vadcitorm marha lassan nő de brutál tüskéi vannak:)

2012.11.19. 07:52:14

Ha elegyek otthoról bekapcsolva hagyok egy rádiót. nem fogyaszt sokat, de talán a betolakodót egy pillanatra visszatartja, hátha otthon van a gazda.

Egy idős özvegy férfiruhákat tereget ki az ambituson, hogy a "házalók" azt higgyék férfi is van a háznél. Volt ugy hogy kínáltak valakit, mondta hogy szól a férjének, vagy csak bekiabált az üres házba, hogy Pista!

Egy kolléganő a két pénztáros üzletben ha egyedül van, a másik pénztárhoz oda tesz egy pulóvert, az asztalra szeméyles holmit, hogy úgy tűnjön, mint ha nem lenne egyedül.

Ezek nem nagy dolgok, de azokat akik nem nagyon elszántak visszatarthatja, más , könnyebb irányba tereheti.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.11.19. 12:07:33

@Frengi: A rádiót én is bekapcsolva hagyom, ha nincs itthon senki. ;)

A másik pedig egy időzítős konnektorba dugott kislámpa, ami sötétedéskor bekapcsol és éjfélig világít a házban, pont úgy, hogy minden irányból lehet látni kívülről a fényeket - mintha lenne itthon valaki. Tényleg egyszerű dolgok, nem is kerül szinte semmibe.

Tblog 2012.12.02. 04:03:34

Téglafalat választanám. A drótkerítésen, vagy a rácsoson át lehet látni, viszont aki kint van, az meg belát rajta. Ráadásul hiába látni azt ha valaki épp átmászik rajta, annyit a téglafalnál is látni. Amíg csak sétálnak, az meg nem gyanús. (Hacsak nem állnak a kerítés előtt órákon át, be-be pillantva a házra.)

Liba Tóni 2013.01.01. 18:05:58

A téglafal jó, mert kintről nem lehet látni, hogy mi van mögötte, nehezebb a tervezés. Persze egy jó mozgásérzékelő nem árt...

Ha valaki igazán áthatolhatatlan sövényt szeretne, ajánlom az akácost. Ember vagy állat legyen a talpán, aki átverekszi magát rajta! A mezőgazdaságban is ezt használják nagyobb területek körbekerítésére.

Aki olvasta a jugoszláv túlélési tanácsokat a blogon, az tudja, hogy szart sem ér a technika, ha egyedül vagy. Kell legalább 15 ember egy házba, ahol 5 mindig harcra kész. De az argentín válságról szóló tanács szerint is nagyobb közösségekben kell gondolkodni, a Rambók és a magányosak az elsők, akik elhullanak.

Riasztót meg úgy kell beszereltetni, hogy előfizetsz egy kivonuló szolgálatos konstrukcióra, mert sok helyen akkor ingyen építik ki a rendszert. Aztán, ha beüt a krach, a rendszered működőképesen ott lesz készen. Drágább, ha nekiállsz egyesével megvenni, így meg profik építik ki neked.

Ablakokra meg egy jó kis kovácsoltvas rácsot ajánlanék, legyen ember a talpán, aki azon átverekszi magát, ha a falba van beépítve! Ráadásul egy ilyen jól is tud kinézni.

zaki82 2013.02.21. 17:16:47

@aaaaaaah: "ugyan nem tul gyermekbarat, de a jol elhelyezett gyalogsagi aknaknak nincsen parja."

ezzel melyen egyetertek, bar en egy olcsobb megoldast javasolnek: godor asas es karo'k elhelyezese olyan helyeken ahol "veletlenul" konnyu elrejtoznie/fedezekbe bujnia a behatolonak.
azaz sok helyre, sok apro, gonosz csapda.

a legfontosabb viszont ugy erzem kimaradt az irasbol (persze sok mas mellett) megpedig az, h ha megvedhetetlenne valik a lakunk, kell legyen legalabb egy egerutunk kifele (alagut pl), h el tudjunk menekulni a baj elol.
ilyenkor az otthont vagy hatrahagyjuk a fosztogatoknak vagy egy beepitett onmegsemmisitovel elpukkantjuk; erdemes ez utobbit ugy tenni, h a hatunk mogott robbanjon hatalmasat amikor mi mar laza seta tempoban tavolodunk (hollywood es/vagy putyin stilusban)

knife1 2013.02.24. 10:07:30

@Liba Tóni: Igazad van az akácossal, régen a tanyák körbekerítését gledícsiával (Gleditsia triacanthos) oldották meg, megspékelve egy kis szögesdróttal, még a macska sem tud átbújni rajta (és nem fogja a láncfűrész sem a drót miatt).
A téglafal nem jó, mert úgyis belátnak rajta, ha akarnak, de te nem látod, ki lapul mögötte! Amit én tervezek, kívül gledícsia, belül 2 m mély árok (persze hely kell hozzá).

trendo+ 2013.02.24. 12:16:38

@knife1: A tüskés lepényfa valóban az egyik tökéletes sövénymegoldás. Ha az ősi angol módszer szerint alakítod (ahogy ott a birtok mezsgyék határolására üldözik és alakítják), akkor mögé már árok sem kell. Igaz, pár évbe beletelik, mire tökéletes lesz, de aztán nincsen párja!

trendo+ 2013.02.24. 12:20:38

@Dream_walker: Nálam sajnos az osszázsnarancs azért nem vált be, mert nem bírta az átültetést. Ami megmaradt az 50 tőből, az, bár gyönyörűen fejlődött, de kevés volt. A tűztövis jobban bírta a gyűrődést és ha szakértően nyesed, akkor még díszit is.

knife1 2013.02.24. 13:25:45

@trendo+: Nekem az árok csak a paranoiám miatt kell, ha áttörnék kocsival a sövényt.

trendo+ 2013.02.24. 15:48:37

@knife1: Helykímélőbb megoldás, ha a telepített sövény nyomvonalát szögcsapdával erősíted meg :) Az majd ad a behatoló abroncsainak :)

albino combino 2013.02.24. 17:25:04

ezek közül a szuper ötletek közül melyek azok amik meg is vannak valósítva, vagy legalább az előkészület megvolt rá? Mert az nem prepping hogy kitalálod a kis fejedben, hogy de f.sza mad max tanyát építesz ki. A leggagyibb sövénynek is kell 4-5 év mire normális méretűre megnő. Plusz a sövényt ha olyan az idő akkor egy gyufával el lehet tüntetni.

@knife1: mennyit ástál már ásóval életedben? :D
csak azért mert egy 20 méter hosszú fél méter mély gödröt is elég macerás kiásni, nem hogy 2 méter mélyen. Ha most nem ásod ki, akkor gebasz esetén fix hogy nem fogod.

trendo+ 2013.02.24. 18:02:24

Állandó félreértések vannak a rövid távú és a hosszabb időhorizontú felkészülés hívei közt. Én most fúratok kutat (nem a panelkéglihez! :) és mire tokkal-vonóval, szivattyúházzal, szereléssel kész lesz, addigra elmegy a nyár. Ha közben beüt valami, akkor nyilván nem arra bazírozok. Ha elkészül időben, akkor viszont ott lesz egy igénybe vehető kapacitás. És ősszel fogok sövényt telepíteni :) igaz, előnevelt növényekből. :)

knife1 2013.02.25. 08:36:54

@albino combino: kedves barátom!

12 éve élek tanyán (kinn az erdőben) és elképzelhető , hogy többet ástam rövid életem során, mint Te (bár nem ismerem a foglalkozásod és a hobbid), mindenesetre a halastavam saját két kis kezemmel ástam ki (és egyébként már régen kitalálták a kotrógépeket!).
A sövénynek idő kell természetesen, de nem is várom holnapra a nagy összeomlást, addig megoldom a védelmet a meglevő kerítéssel és a fegyverekkel.(Amúgy élő sövényt sem olyan egyszerű felgyújtani, esetleg télen, amikor száraz a fa, de az sem egy szál gyufával!)

albino combino 2013.02.25. 17:01:34

@knife1: oké, ezen nem veszünk össze. :)
Ha már volt ásó, lapát a kezedben, akkor te is tudod hogy nem olyan nagy poén a dolog. A kotrógép használata meg olyan, hogy vagy lehet használni, vagy nem. Szitu függő. Ha olyan gebasz van, akkor nem fogsz 100 liter benyát elpöfékelni egy olyan géppel, úgy hogy fene tudja milyen messziről mindenkit odacsődítsél a végén.
Tartom, hogy ez a 2 méter mély árok dolog nem a legszuperebb védelmi megoldás

knife1 2013.02.25. 19:25:00

@albino combino: hát mindenki úgy gondoskodik magáról, ahogy a legjobbnak véli, azért pár ezer éven át jól működtek az árkok (napjainkban is), én is áltam fejre Pszh-val sima gyalogsági futóárokban.

Tblog 2013.02.25. 21:59:42

Azért azt nem hinném hogy ne lehetne kiásni egy nagy árkot néhány nap alatt. :D
Egy csőtörésnél pl. van hogy fel kell túrni az egész udvart, mégse hal bele senki.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.02.25. 22:44:40

Kellemeset a hasznossal? Vízelvezető árokra gondolok, mint "álcára". Alapesetben csak a vizet vezeti el, gebasz esetén viszont ki lehet tömni néhány karóval a hatás kedvéért, és járművel is nehezebb átgázolni rajta. Persze nem mindenhol kivitelezhető, de miért ne?

knife1 2013.02.26. 20:44:43

Megfelelő forma esetén egyáltalán nem tudsz áthajtani rajta, még BTR-el sem (esetleg HK-val sem, bár ha azzal jönnek ellened, nagy sz..-ban vagy). Sajna nem lehet még feltölteni képet, úgy érthetőbb lenne!

astonferi 2013.02.27. 12:50:43

@knife1: kapsz BTR-60-illetve 80-ast már 1,6 m és 2,5 millió közt. alkatrész, kiegészitő dögivel. fogyasztását nem tudom ugyan de biztos nem csekély de azzal lehetne közlekedni :)

knife1 2013.02.28. 08:52:08

@astonferi: köszi, de ez kicsit sok egy BRDM-ért (ha tényleg az, bár nem látom a segédkerekeket). Ez ugyan jobb,mint a PSZH de rosszabb, mint a BTR (mármint a terepjáró képessége), A ZIL motor sem a legjobb, lecserélném valami erősebb dízelre. BTR-t még nem láttam ilyen olcsón, az oroszok árulnak 70-200 000$ közt, ami horror!

Fredddy 2013.02.28. 14:13:18

Szerintem kezdtek erősen távolodni a realitások talajától, páncélozott katonai járművet venni max a számítógépes játékokban működik. Oké, veszel egy lefingott katonai járművet- és mit csinálsz vele? Nem véletlenül selejtezték ki a Honvédségtől, műszaki állapota leromlott, alkatrészellátása nehézkes. Megbízható ruszki vas- igen, ha a Vörös Hadsereg hadtáposa vagy, van 15 kis vöröskatona beosztottad, aki Szibériában nőtt fel, és nem csak elméletben (!) tud motort generálozni kalapáccsal és rozsdás dróttal, valamint hazád a GDP 30%-át a hadseregre költi.
,, alkatrész, kiegészitő dögivel"- igen,a szibériai tankgyárban, biztos örömmel küldenek belőle egy magyar civilnek. Katonai alkatrészt szerezni hozzá már ,,békében" is nehéz és drága, a hozzáértő kevés, belefoghatsz a felújításba, van, aki csinálja, jó móka, de teljes embert kíván, se időd, de főleg pénzed nem lesz semmi másra.
És akkor az üzemanyagfogyasztásról ne is beszéljünk.

És akkor a konstruktív rész: szerintetek miért használnak az afrikai polgárháborús országokban pickupokat páncélosok helyett (pedig küldtek oda az oroszok tankot eleget)? Mert olcsó, nem fogyaszt sokat, mindenhol van hozzá alkatrész (nem katonai cucc, így nem vonatkozik rá a fegyverszállítási tilalom), mindenki ért hozzá, és amúgy is sok van belőle. Ezeket a követelményeket 2013-as magyar valóságra lefordítva: Lada, régi Swift, Logan, régi Astra, malac Passat, ha terepjárás is kell, akkor jobb állapotú Niva, vagy valami régi pickup (még van egy pár, de kb). Nem olyan badass, mint egy tank, de hát az élet nem egy film.

Nem minden BRDM-2-nek van mankókereke amúgy, a speciális változatoknak sokszor nincs.

astonferi 2013.02.28. 14:47:31

@Fredddy: ez a védelmi akadályok kapcsán merült fel. szerintem se akar senki ilyet venni. amúgy beütöd a googleba btr-60-80 eladó+ alkatrész és meg fogsz lepödni. van aki ilyen javítására van szakosodva

Fredddy 2013.02.28. 17:06:03

@astonferi: a neten sokminden van, de ha nem a szomszéd faluban lakik az illető, akkor baj esetén ezzel nem sokat érsz.

Viszont a jó hír ugyanez, a szupermutánsok sem fognak tankkal jönni.

astonferi 2013.02.28. 19:46:09

@Fredddy: gondolom nem akkor szaladsz el ilyen járművet venni ha kitör a cirkusz. :) amugy meg sokaknak hobby vagy akármi.

Fredddy 2013.02.28. 22:04:05

@astonferi: nyilván nem akkor szaladsz el. nem is ez a lényeg. Amíg megy, addig minden kocsi fasza, de mondjuk ha beragad a termosztát egy zombijárvány közepén, melyikben tudod könnyebben megoldani a cseréjét (beszerzés+szerelés), a Swiftben, vagy a BRDM-ben?
Akiknek hobby, azok minden idejüket és pénzüket erre áldozzák, nem jut idejük a világvégefelkészülés egyéb tennivalóira.

astonferi 2013.02.28. 22:09:49

@Fredddy: erre gondoltam én is amikor a hobbyt említettem. ha lenne ennyi pénzem felesleges akkor abból más járművet vennék + üzemanyagot. vennék most is csak a nejem -gyerek sem -nem engedi eladni a mostanit :)

Tblog 2013.03.01. 02:31:41

BTR? Inkább egy olcsóbb terepjárón gondolkozzon mindenki. :D

knife1 2013.03.01. 13:27:00

Na szerencsére látom, csak nekem lesz BTR-em (vagy valami hasonló)! Tényleg nem nehéz beszerezni és van pár előnye a fix bunkerrel szemben (pl. mozog, szárazon és vízen) és olcsóbb is és nem kell tökölni a megépítésével (1,5 millából nagyon szerény pincét lehet összehozni!).
Az alkatrész ellátás egyáltalán nem gond ( a PSZH-k pl. Csepel 100-as motorral működtek) és nagy tévedés , hogy csak az ócskát adják el, az M zárolt készletek 90%-a nem futott 500 km-t sem. A nagy összeomlásnál kenheted a hajadra a terepjárót, amikor minden út beáll a menekülőktől, ezek a terepjárók meg annyira bírják a terepet, mint nagyanyám a bungee-jumpingot.

Fredddy 2013.03.01. 14:28:14

@knife1: ,,a PSZH-k pl. Csepel 100-as motorral működtek"
Igen, rengeteg Csepel 100-as motoros jármű szaladgál az utakon, és bármelyik sarkon kapsz hozzá alkatrészt :) Nem 1970 van, a Csepel Művek 20 éve bezárt.

,,az M zárolt készletek 90%-a nem futott 500 km-t sem."
A sok állás ugyanúgy tönkrevág egy járművet, mint a sok menés, ami nincs vasból, az elrohadt, ami vasból van, az összerozsdásodott.

Vezettél már amúgy rendesebb terepjárót? Tényleg elég sok helyen elmegy, meg nem toronyiránt kell nekiindulni vele, hanem a földutakon. De a terepen közlekedés is olyan, hogy meg kell tanulni, és gyakorolni kell, nem úgy van, hogy veszek egy terepjárót, aztán nincs akadály. (Ezt a szemléletet amúgy úgy összességében hiányolom a prepperségből, kiskert, falusi élet, ilyen-olyan kocsi, csapda, barkácsolás, mittudomén- de ezek mind olyan dolgok, amiket nem lehet könyvből, pláne nem gyorsan megtanulni)

knife1 2013.03.01. 14:41:11

@Fredddy: Hát ha elkísérsz egy vadászatra, megmutatom, hol állítjuk le a "terepjárókat" és ülünk át katonai mentő, vagy parancsnoki UAZ-ba (amik jó része amúgy M-zárolt készletekből vásárolt)! Itt egy kis adalék: www.youtube.com/watch?v=EdFSLnwrsBk
Én is megtapasztaltam nem egyszer!

knife1 2013.03.01. 14:42:32

@Fredddy: "Viszont a jó hír ugyanez, a szupermutánsok sem fognak tankkal jönni."

Na és mi van a Transformers-el???

knife1 2013.03.01. 14:45:24

@Fredddy: "Ezt a szemléletet amúgy úgy összességében hiányolom a prepperségből, kiskert, falusi élet, ilyen-olyan kocsi, csapda, barkácsolás, mittudomén- de ezek mind olyan dolgok, amiket nem lehet könyvből, pláne nem gyorsan megtanulni)" Igazad van, szerencsére 12 éve lakom erdőben (nem Nagykovácsiban), amit mögöttem látsz, az a lakhelyem!

Fredddy 2013.03.01. 15:06:34

@knife1: nekünk is orosz van, normális terepjárónál nem a SUV-okra gondoltam természetesen.

Lehet M-zároltat venni, nem ez a lényeg, az UAZ-okból pl tényleg elég sok van, így a szervizháttér is adott. Speciel az UAZ-tól azért féltem, mikor terepjárót vettünk, mert a ma Magyarországon található példányok már régiek azért, sok kézen átmentek, sok közülük szolgálati kocsi volt (=nem kímélték), ezért elég rossz állapotúak. Ismerős is jól megszívta vele. Ha összeáll, akkor viszont tényleg jó!

Zöld Október 2013.03.22. 09:47:56

Egyik ismerősnek a gyümölcsét lezabálták a seregélyek, aztán ő leszedett egyet és kikötözte a fára, a madarak meg nem jöttek többet gyümölcsözni.
Ezen logika alapján a következő passzív biztonsági rendszer is használható: levágott fej a kerítésre kihelyezve, mellette tábla: van még hely a te fejednek is. :DD

Fredddy 2013.03.22. 17:48:12

@Zöld Október: az így gondolkozók fognak mutáns posztapokaliptikus pszichopata kannibáltörzset alapítani, ami a kertben terem, az a köret, aki bejön lopni, az a feltét. :P

Bartush 2013.03.22. 21:31:40

@Fredddy: lehet, hogy mutáns posztapokaliptikus pszichopata kannibáltörzset alapít, de ő akkor is túlél mindent ezzel a mentalitással, sőt még törzset alapít. Egy seregélyt leszedni és kikötni egy dolog, de azért egy embert levadászni, ahhoz már több kell. Nem biztos, hogy mindenki képes rá, akár vészhelyzet van akár nem. Legyünk őszinték ezt nem lehet gyakorolni előre. (nem is akarnám)
Az utóbbi félévben elég komoly lépéseket tettünk a prepperkedés terén, végre sikerült, páromat is eléggé bevonni (a múlt heti havazás kimondottan segítségemre volt, jöhetett volna előbb is), de a védekezés/önvédelem kemény dió.

Lord Warrior 2013.03.26. 12:42:44

Szerintem a menedékhez vezető utakat mindenképp úgy kell kialakítani hogy tiszta rálátás legyen,valamint könnyen védhető.Nem árt az sem ha a "territórium" határától számított 50-60 méter szintén könnyen pásztázható.Pl.:erdei tisztás közepén ház.Az erdősáv kezdetén pedig a lehetséges búvó/leskelődő/fedezékhelyeken Vietnámi csapdák elhelyezése.
Az sem hátránya ha a menedéknek van egy a környezetből kiemelkedő pontja ahonnét minél tisztább rálátás van a környékre 360 fokban.

Robi911 2013.03.27. 13:16:15

Kerítés illetve annak védelme. A "22 lövés" c. filmben láttam: 1. vonal kő vagy téglafal 2. vonal sövény, szögesdrót akadályokkal. A sövénysáv lehetne vadszeder. Nagyon gyorsan fut és áthatolhatatlan. Sűrű tüskék, amelyek félcentisek és visszafelé kampósan hajlanak. Igaz kordában kell tartani mert mindent befut. Viszont a termése finom. :-)

Arhquuis 2013.05.26. 11:03:21

hello mindenki,
annyit tennék hozzá a dolgokhoz, hogy:
a riasztórendszerek akkumlátorral vannak ellátva, amik áramszünet idején bizonyos ideig ellátják árammal a rendszert. Ez kisebb rendszerek esetén nagyjából 18-24 óra.
Árok: egy valóban terepjáróval(nem plázázós SUV) minden további nélkül át lehet hajtani rajta. Tapasztalat. Ha azon a kocsin esetleg van egy géppuska (összeomlás, fegyveres konfliktus esetén esélyes) akkor fedezhetik az áthaladást. Ehhez mondjuk gyakorlat is kell, de technikailag kivitelezhető.
süti beállítások módosítása