HTML

Városi túlélő

Túlélési tippek, ötletek gyűjteménye városlakóknak, ha beütne a krach. Prepping - avagy felkészülten várni szokatlan helyzeteket.

A túlélők

Friss topikok

  • Irbisz: @Cuba-Libre: no igen, de ez csak stabil környezetben, "békeidőben" működőképes. A Covid és hatása... (2022.06.01. 14:33) Eközben az Auchanban...
  • katzor: kommunistanáci??? gondolkozz mielőbb leírsz valamit! hülyegyerek az egész családod az! (2022.05.01. 22:21) Prepperek, ti őrültek!
  • Almandin: Eléggé elsüllyedt ez a blog, de ma olvastam, hogy Ausztriában, Németországban milyen helyzet kezd ... (2021.11.07. 20:32) A legfontosabb túlélési technikák
  • Grego76: @prukker: nem bunker az, hanem u.n. tűztorony. Ebből figyelték a városi tűzeseteket. Szemben, a ge... (2021.04.20. 10:41) A kaméleon
  • pirított tücsök: "Fontos még, hogy legyen a háznál kézi gabonaőrlő! Ezzel lisztet tudsz őrölni. kb. 50-70.000 Ft. ,... (2021.02.24. 16:22) Vendégposzt: A felszerelésről

Talpra magyar, hó a haza!

2013.03.16. 10:05 Martin Blake

Az elmúlt napokban igen szélsőséges időjárás köszöntött be Magyarországon, volt hó és szél dögivel. Sok helyen akadozik még a poszt írásakor is (szombat reggel) az áramszolgáltatás, de a legjobban azokat viselte meg a szokatlan időjárás, akiket autóikban ért utol a hóvihar. Többezren rekedtek az utakon, a katasztrófavédelem mellett gyakorlatilag mindegyik állami szerv képviseltette magát a mentési munkálatokban. Nagy segítséget - sok helyütt az egyetlen megoldást - jelentették az önkéntesekből szervezett csoportok, akik meleg teát, ételt, takarókat osztottak, szállást biztosítottak a bajbajutottaknak. A mai posztban a közösségi oldalakon megosztott és indexes képekből láthattok egy válogatást a rendkívüli helyzetről.

tát bajna között.jpgTát és Bajna között elakadt hókotró

ipari park tatabánya.jpgA tatabányai ipari parkban is elakadtak a járművek

480792_498037493595467_245533218_n.jpgA közútkezelő gépei sem bírtak az erős szél miatt kialakult hótorlaszokkal

29013_10151477449758467_1069317588_n.jpgKilométeres dugók alakultak ki, leginkább az észak-dunántúli régióban

601373_488233764558672_1527904354_n.png30 középiskolás töltött csaknem egy teljes napot ebben a buszban, mire kiszabadították őket

733974_10151289612237003_85649058_n.jpgAz utasok próbálnak segíteni egy elakadt buszon

m1-es.jpgAz M1-es így festett tegnap

m1-es3.jpgSztinén az M1-esen készült ez a kép

66999_554053271283680_543418667_n.jpgSok mellékút és főút még most is járhatatlan - itt még éppen sikerült áthaladniuk az autósoknak

269199_501101323284794_1293931133_n.jpgKomárom-Esztergom megyében készült a fenti kép

734285_446452688767991_778110031_n.jpgMegszokott látvány a hóval betemetett autó...

elakadt tűzoltóautó bercsén.jpg... és az elakadt tűzoltóautó is.

kornye.jpgKörnye közelében sem volt jobb a helyzet

m1-es2.jpgTucatnyi baleset történt az utakon

almásfüzitő.jpgDe Almásfüzitőnél még az útra is képtelenség volt ráhajtani autóval

útlezárás.jpgKomárom-Esztergom megyében több utat le is zártak...

893260_622485441110654_1171521435_o.jpg... egészen vasárnapig

győrben a rendőrök pajzsaikkal próbálnak ásni és segíteni, van amelyik 30 órája szolgálatban van.jpgA győri rendőrök a pajzsaikkal próbálták kiásni az elakadt járműveket. Néhány rendőr ekkor már 30 órája szolgálatban volt.

6124_430463537041039_1101838287_n.jpgPéntek délelőtt 11-kor a honvédség is bekapcsolódott a mentési munkálatokba

igarpuszta.jpgIgarpusztán egy mentőautót kellett kivinniük a járható útra

lanctaplas.jpgMáshol embereket szállítottak, pokrócokat és meleg teát osztottak a katonák

581887_302253743236457_1760471683_n.jpgÖnkéntesek egy csoportja egy lánctalpassal

nagyigmánd.jpgNagyigmándon is lencsevégre kaptak néhányat

883694_519858268064445_1932530610_o.jpgEz a férfi lóháton vitt teát és élelmiszert a bajbajutottaknak

kriziskozpont a budafoki tescoban.jpgA budafoki Tescóban krízisközpontot nyitottak

tatabanya index.jpgTatabányán, az egyik iskola tornatermében szállásoltak el több embert

Te felkészültél az extrém időjárásra? Van egy érdekes sztorid, képed az elmúlt napokból? Oszd meg velünk a kommentekben vagy a facebook oldalunkon!

67 komment

Címkék: havazás

A bejegyzés trackback címe:

https://varositulelo.blog.hu/api/trackback/id/tr975137360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gróf Úr 2013.03.16. 11:53:18

Az asszony állandóan kinevetett, amikor tél elején berakok plusz pulcsit, hálózsákot, széldzsekit, gyalásót a csomagtartóba. Csütörtök este visszamenőleg is elnézést kért :-)

Hummer 2013.03.16. 12:44:08

téli alapszett a csomagtartóban:
- pokróc
- téli kesztyű x2, széldzseki
- kaja csomag (keksz, csoki, stb)
- összerakható hólapát
- 1,5 liter víz
- üres flakon(ok)
- jégoldó, jégkaparó, kefe
No meg persze a személyi EDC.
ilyenkor a kesztyűtartóba még betuszkolok plusz csokikat, meg még kekszet.
Ezek alapdolgok, ezek akkor is benn vannak ha plusz tíz van nemhogy akkor ha hosszú útra indulok és tudom, hogy szar idő lesz...
Felelőtlenek az emberek.

kezdőtúlélő 2013.03.16. 15:36:50

Jobb,ha felkészülünk az ilyen esetekre, de sajnos a sok ember a figyelmeztetések ellenére is elindult. Ha gondolkodunk, akkor nem kellenek ilyen "túlélő csomagok" viszont az ember még mindig jobban érzi magát,ha felkészült. Az előttem lévő már leírta azokat, amik kellhetnek,ha felelőtlenek vagyunk vagy egyszerűen nem tudhattunk a bekövetkező természeti katasztrófáról. Ezeken az alap dolgokon nem kívül még sok mindent berakhatunk de fölösleges. Egy ilyen földrajzi területen meg főleg fölösleges más előkészület szerintem. Arról nem is beszélve,hogy ha még több cuccot akarunk vinni akkor már egy teherautó is kevés, akkor már egy 4x4-essel megyek és akkor el sem akadok.

Tblog 2013.03.16. 16:46:14

Még a 4x4 is kevés lett volna, mert még a hókotró is elakadt.

kezdőtúlélő 2013.03.16. 16:50:33

@Tuleloblog: Jó akkor ilyen erővel egy tankot, most ne akadjunk fel ezen, szerintem értetted amit akartam mondani.

Tblog 2013.03.16. 16:53:18

@kezdőtúlélő: Nem kötekedésképp mondtam, csak a képen látom hogy mindennel elakadtak. :)

kezdőtúlélő 2013.03.16. 16:54:18

Rendben, semmi gond, nehogy összevesszünk ezen :D

Lord Warrior 2013.03.16. 17:15:53

Igazából a probléma ott kezdődött hogy csütörtök lévén sokan még dolgoztak,és gondolom ezek közül nem kevés volt ingázó aki csak haza akart jutni.Mivel pedig felteszem egész télen nem kerültek ekkora gebaszba,a napi ingázókban fel sem merült hogy ekkora galiba lehet.
Ezzel kapcsolatos ami nekem fura:Nem vagyok meteorológus de feltételezem nem nálunk vadult be így az idő,hanem már ahogy közeledett hozzánk is hasonló volt a nagysága/ereje veszélyessége.Ebből eredően ha alapból erre készítették volna fel a lakosságot,már kisebb lett volna a krízis,hiszen sokan (az ingázókra,lakóhelyüktől 20-30-40 km-re dolgozók) talán nem indulnak el csütörtök reggel dolgozni,és így nem rekednek meg az úton.
Hatványozottan igaz ez pl a kamionokra.Ha már szerda este vagy legkésőbb csütörtök reggel MEGTILTJÁK a kamionközlekedést lényegesen kisebb lett volna a krízishelyzetbe kerültek száma.

kezdőtúlélő 2013.03.16. 17:31:14

Igen ez igaz teljes mértékben. Én azt vettem észre,hogy soha nem tudják pontosan betájolni a időt. Lehet,hogy a Kárpát-medencében 2 áramlat is összetolódik és ezért nehéz kiszámítani de hát azért csak lehetett valamit tudni.

trendo+ 2013.03.16. 19:01:56

Az OMSZ jól végezte a dolgát, az előrejelzés korrekt volt. Ami elmaradt viszont:
1, Napokkal előbb, akár a néphülyítő sorozatokat megszakítva bemondani mindenhol: "Aranyoskáim, ítéletidő lesz, senki ne álmodozzon sítúráról, disznótorról, rokonlátogatásról. Tessék a szállásfoglalásokat lemondani!"
"Tisztelt munkaadók, ha tudnak, gondoskodjanak a hazautazni nem tudó dolgozóikról. Ha ez nem lehetséges, telefonáljanak segítségért, ide!"
"Autósok, hólánc kötelező! És mindenki úgy induljon el, ha muszáj, hogy tartalék üzemanyag, ivóvíz, kaja, meleg ruha, lapát legyen a csomagtartóban!"
"Önkormányzatok: tessenek felkészülni helyiségekkel, eszközökkel, mint mikor árvíz van"
2, Kamionstop elrendelése, majd a amikor az utolsó is letakarodott az útról, akkor az M1 és M7 pályák lezárása.

kezdőtúlélő 2013.03.16. 19:18:31

Igen, azt én is hallottam,hogy rendesen bejelentették. Az ilyen néphülyítő műsorok a kereskedelmi csatornáknak nagy pénzt jelentenek és ezért nem mentek bele szerintem.

Lord Warrior 2013.03.16. 19:39:14

@trendo+: Pontosan.
Szinte hajszálra ezeket vetettük fel mi is itthon ahogy beszélgettünk.A kamionokat pl. már szerda este,de legkésőbb csütörtök reggel le kellett volna állíttatni a hatóságoknak.És minimum a ker.rádióknak kiadni az ukázt az OMSZ előrejelzés szerinti területeken való várható vészhelyzet bemondásáról,az óránkénti híreknél.

astonferi 2013.03.16. 19:41:06

erről csak annyit hogy csütörtökön délután fél 3 kor indult haza 3 kollégám vidékre. rádióból hallani lehetett hogy gond van a pályákon de hogy milyen és mekkora azt nem. probáltunk utána nézni és kérdezni az erre szolgáló helyeken hogy egyszerübb ha itt maradnak mint belekeveredjenek valamibe. nem sikerült semmit megtudni. elindultak....szombaton még komáromban voltak.

Bartush 2013.03.16. 20:57:09

Nemcsak az ingázók indultak haza csütörtökön, hanem sokan a hosszú hétvégét kihasználva elmentek volna valahova vidékre/külföldre pihenni. Nem véletlen volt ennyire tele az autópálya. Gondolom az előre kifizetett pénzt nem akarta senki bukni, és bíztak abban az emberek, hogy ha hó lesz is, az autópályákat úgy is letakarítják, ergo eljutnak a céljukra gond nélkül. Kevés volt az infó is.
Egyébként kedden már rendesen havazott a berlini reptéren is, várható volt, hogy elér minket is a hó. Érdemes néha hinni az időjósoknak.

+ felkészülés...

bandras 2013.03.16. 21:52:45

Van rendes riasztási rendszer, már többször használták mikor jégesők, viharok idején a tv-k, rádiók megszakították az adást de minimum kiírták alul, hogy melyik 10-15 kistérségben várható a vihar.
Ezt most nem alkalmazták, pedig az OMSZ kiadta a piros riasztást.

Az hosszú hétvége miatt rengetegen indultak el kollégisták+hosszú hétvégére utazók. Az M7-esen volt két tömegbaleset, egyik 40 a másik 50 autóval. Ennyi roncsot még jó időben is fél napig tart eltakarítani nehogy most. A beálló sorokat órákon belül befújta a hó.
Menteni, élelmiszer utánpótlást vinni lehetett volna helikopterekkel. Ezt meg is egy rendőrségi és kettő mentőhelikopterrel. A honvédségnek jelenleg a hírek szerint egy bevethető szállítóhelikoptere sincs. Pedig milyen hasznosak voltak ezek a vörösiszap-katasztrófánál és az árvizeknél.

Az SMS-es tájékoztatás alapvetően nem rossz ötlet (ha jól tudom az Izraeli polgári védelem is alkalmazza), de nem ilyen ad-hoc módon értelmetlen dolgokat késve közölve és ráadásul azt is késve.

Egyébként aki felkészülten tele tankkal indult el, annak is simán kifogyhatott az üzemanyaga az 1-1,5 napos várakozás alatt.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.03.17. 01:10:43

@bandras: Olvasgattam a hírekhez kapcsolódó blogokat, kommenteket, és kissé elszomorított, hogy még ebben is mindenki felelősöket és politikát keres... :/ Na mindegy, nem is szeretnék belemenni jobban, én inkább a pozitív oldaláról nézném a dolgot.

Szóval már kipróbáltunk egy sms-es tájékoztatási rendszert. Talán még nem volt rá forgatókönyv, hogy ki, mit, kinek üzenjen pontosan, de bízom benne, hogy ez a "teszt" remek alapanayagul szolgál majd a későbbi fejlesztéseket tekintve, és Magyarországnak is lesz valamiféle előrejelző rendszere. Tényleg hasznos dolog tud lenni - de persze nem úgy, ahogy a napokban sikerült ezt látni. Rengeteg tapasztalatot gyűjthettek az érintett szervek, mobilos cégek és a kormány, remélem mindenki tanul belőle és legközelebb már jobb lesz.

A másik - és nem kötözködésképpen mondom -, hogy szerintem a viharos szél miatt a helikopterek labdába se rúghattak volna akkor. Egy Chinookot viszont annyira szívesen látnék a hadseregben, mint szállítójármű. :D
Jó, mondjuk azt mindig szívesen látom bárhol, az a kedvencem. :D

trendo+ 2013.03.17. 03:10:02

@Martin Blake: A közéletünk annyira átpolitizált, hogy nem csoda a bűnbakkeresés. Lám, a belügyminiszterünk is a lakosságot feddte meg a felelőtlensége miatt. Nekem az a véleményem, hogy a a méregdrágán fenntartott Állam pont az ilyen rendkívüli helyzetekben bizonyíthatja be, hogy nem fölösleges:) Ha a népességünk egy része akár felelőtlen hülye és pucér fenékkel indul el a hóviharba, akkor is meg kell védeni életét és testi épségét, akár kényszerintézkedésekkel is. (Az öngyilkosokért is felmásznak a tűzoltók a Szabadság-hídra!:) Amúgy a mentésekben résztvevőket nagy elismerés illeti. Minden, az ítéletidőbe kivezényelt rendőrt, tűzoltót, akárkit, aki tette a dolgát, amire felesküdött, amit bevállalt. És ne feledkezzünk meg a kialakult "népi összefogásról", a neten szerveződő spontán segítő csoportokról, a vihar sújtotta környékek számtalan névtelen lakójáról, akik pusztán erkölcsi késztetésből, jószándékból kivették részüket a károk enyhítéséből. Ezek az értékes közösségi tapasztalatok talán megőrződnek a kollektív emlékezet bugyraiban.

ideologia · http://ideologia.blog.hu 2013.03.17. 04:47:52

@Martin Blake:
Pedig amennyire tehetetlen volt a katvedelem meg a belugy, muszaj lesz felelost talalni.
Mondjuk bakondit lemondatjak? Nem hiszem, hiszen o is a "mi kutyank kolke", egy alombol vannak, kez kezet mos.
Ez a kovetkezmenyek nelkuli orszag.

KAMA3 2013.03.17. 09:49:03

Jó magyar szokás szerint most is kell felelősöket keresni. Aki nem egy kő alatt él, és néha néz tévét, hallgat rádiót, tudhatta, hogy milyen idő lesz. Ha ennek ellenére csupasz seggel elindult, az bizony felelős.

Felelős a katasztrófavédelem vezetése is, mert nem kezdte el időben lezárni az autópályákat, nem tájékoztatta, vagy sok esetben félretájékoztatta a lakosságot.

Számomra úgy tűnt, mintha az országos parancsnokság a cseh kettőt nézte éppen. Vagy várt felsőbb utasításra.

A mentést végző egységek nehezen haladtak, a felülről kapott ellentmondásos információk és helyzetértékelések miatt.

A civil lakosság, és a helyi kereskedelmi rádiók a közösségi oldalak segítségével sokkal hatékonyabban szervezték meg a mentést, és a hóban rekedtek ellátását.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.03.17. 13:33:17

Pont azért nincs sok értelme felelőst keresni a történtekért a nap 24 órájában, mert egy kicsit mindenki az.

A szervek azért, mert felszerelésük, embereinek száma az ilyen helyzetekre úgy tűnik nem elég, de a legnagyobb bajt én a fejetlenségben láttam: a bal kéz nem tudta mit csinál a jobb, a koordináció teljes hiánya jellemezte az elmúlt napokat. A szervek alulbecsülték a baj komolyságát, a "nehézfegyvereket" akkor vetették be, amikor hétköznapi emberek már javában mentettek és szerveződtek csoportokba. Úgy gondolom, ennek fordítva kellett volna történnie, az átlagembereknek már csak a "takarításban" kellett volna esetleg résztvenniük (álomországban pedig még abban sem).
Szintén bajosnak tartom az állam kommunikációját a népek felé:
- az sms-rendszer ebben a formában még gyerekcipőben jár, de kétségkívül hasznos lehet
- a rádiókban, tévékben (különösen a közszolgálatiban) negyedóránként friss jelentést illett volna sugározni 40 éves filmek helyett. Ez gondolom a kereskedelmieknél is megoldható lenne - csak akarás kérdése.
- emellett minden más létező csatornát mozgósítani: interneten hírverést csapni, esetleg a párt és a párthoz közel álló csoportok embereit mozgósítani (itt a mindenkori pártra gondolok) és szóbeszéd útján, röplapokkal stb. gerjeszteni a hírt stb.

Az érme másik oldala pedig az a sokezer ember, aki csakazértis elindult. Tudom, hosszúhétvége, munkaidő vége, átutazók stb. stb...
DE, többen meghaltak, tucatnyi baleset történt és nagy nyomás alá helyezték a többi embert, megérte? Facebookon százával volt olvasható olyan felhívás, hogy "itt vagyunk két kisgyerekkel már 12 órája a hóban, nincs se vizünk, se élelmiszerünk, se takarónk, valaki jöjjön értünk!". Lehet, hogy bennem van a hiba, de hogy lehet így elindulni? Még ha verőfényes napsütés is van, baleset vagy tudomisén mi miatt megállhat a forgalom akár órákra. Az esetek 99%-ában valóban nincs baj, de amikor mégis, azt rögtön észreveszi az ember - pláne gyerekekkel a hátsó ülésen. Úgy nekiindulni egy hosszabb távnak (értsd: amit gyalog, hóban-fagyban nem tudnánk néhány óra alatt megtenni) teljesen felkészületlenül szerintem igenis felelőtlenség.

Talán ezért is van valami értelme ennek a blognak, hogy felhívjam (-juk) az emberek figyelmét arra, hogy az a kocsi lerobbanhat, elakadhat, akár órákra, sőt, napokra is. A mentő, rendőr, tűzoltó stb. se biztos, hogy értünk tud jönni, mert nekik is pont ugyanezzel a problémával kell szembenézniük. Akkor viszont mi a megoldás? Hogy széttárjuk a kezünket és megvonjuk a vállunkat?

Én abban hiszek (és bízom benne), hogy mindenki egy kicsit magábanéz az eset után és levonjuk a következtetéseket, hogy a jövőben az ilyen esetek zökkenőmentes(ebb)en legyenek megoldhatóak. Ha "csak" a 15km-re lévő szomszéd városba indulunk is el, számoljunk azzal, hogy az gyalog, jó időben is kb. 3-4 óra séta, ha esetleg elakadna a kocsi valami oknál fogva. Gyerekkel, idős emberrel haladva ez még tovább tarthat, az időjárás pedig még rátesz egy lapáttal. Aki pedig legyint rá, hogy "de majd úgyis jön a segítség, minek csináljak én bármit is", annak ez a hétvége fityiszt mutat a képébe, mert látható, hogy bármennyire is igyekeznek a szervek, az állam sincs mindig a helyzet magaslatán. Mindenki vegye ki a maga részét, készüljön fel előre, mert ez az utólagos mutogatás nem old meg semmit.

Persze, ha valaki felelős bizonyos dolgokért, az feleljen is érte, de nem hiszem, hogy az ezen csámcsogás bármiféle haszonnal is jár az átlagember számára. Szóval akkor én is lezárnám a témát itt, inkább a megoldásra szeretnék fókuszálni. A következő posztban írok egy összefoglalót, hogy mit érdemes magunkkal vinni, mi segíthet ilyen helyzetekben, ha magunkra maradtunk egy autóban a semmi közepén, télvíz (nyárvíz :D ) idején. Már volt ugyan szó róla, de úgy gondolom, megér egy külön posztot a téma. Akinek vannak ötletei és megosztaná velünk, kérem küldje el privátban, a nevemre kattintva lehet üzenetet küldeni. A posztban aztán persze mindenki hozzászólhat majd, csak ezt nem akarom szétoffolni.

Köszönöm!

Torkosborz 2013.03.17. 19:57:07

@trendo+:
Akkor meg pont ezért lett volna a felháborodottaknak miről beszélni.
Máskülönben jogos minden ott a pont.

Bony 2013.03.18. 09:00:59

Nos itt 1konkret eset,ezt tenyleg kivesézhetjuk! Jelen esetben nem kell attol tartani,hogy a kommentelok elkommentelnek egymas mellett,mert idaig nagyon az volt az erzesem,hogy mindenki(vagy csak sokan) elbeszelnek 1 egymas mellett.
A kamionstopp lett volna az elso ,amit elrendeltem volna,hoban ok csinaljak a legnagyobb bordelt-sulyuk,es meretuk miatt.
Es igen,valoban sok a felelotlen ember,annyira megszoktuk a komfortzonankat,hogy nem tudjuk elkepzelni ennek a vegesseget. Hiaba okolodnak az uttakarittokra,en abbol indultam ki,hogy altalaban is szar munkat vegeznek,nem hogy ilyen kiveteles esemenykor fognak remekelni.
Altalaban a voros riasztas is leszarjak az emberek pl.anyam is,aztan kit hiv,engem-aki kihangsulyozta,hogy maradjon nyugton. Utkozben 3autost kerdeztem-akik az arokban meditaltak sajat okorsegukon-minden oke?kell valami?elvigyelek? -Értetlenul bamultak,es mondtak,nem ,megvannak. 1et sikerult kihuznom,a tobbi visszautasitott. En megprobaltam. Anyamat is kiteptem a hobol,majdnem en is benn ragadtam,de addigra eltelt 3ora ,es a ho+szel kombo csak rontott a helyzeten. Nehol csak talalomra mentem,nem volt se ut,se horizont,muter meg a seggembe,remeltem nem lesz semmi baj,mert tuti belem csuszott volna.
Gyakorlatilag 0 felkeszulessel indultak utnak az emberek. Ok,en mar eleve menteni mentem:lapat,viz,kotel,holanc-kincset er,tiszti magas bundasbakancs(kanady),es fullteliszerko ninja verzio. 10pqerc utan szetfagyott az arcom,de a tobbi reszem a ,,pancel,,alatt melegen volt,es gond nelkul tudtam kaparni ,asni,utana huzatni,tolni,majd anyamnak hegyibeszedet tartani...egeszsegben es epsegben. A 2majmot sajnaltam,aki visszautasitott.nemtudtak mire mondanak nemet.

Locomotiv 2013.03.18. 11:42:42

@Bartush: "Gondolom az előre kifizetett pénzt nem akarta senki bukni, és bíztak abban az emberek, hogy ha hó lesz is, az autópályákat úgy is letakarítják, ergo eljutnak a céljukra gond nélkül." Nekünk 2 hónapja lefoglalt és kifizetett szállásunk volt a hétvégére a Bükkben, de péntek reggel eszembe nem jutott elindulni. Az tény hogy sokan felelőtlenségből,vagy épp felkészületlenül indultak el, de biztos voltak olyanok is akiknek nem maradt más választásuk, minthogy megpróbáljanak hazajutni. Tény hogy lakossági oldalról és állami oldalról is igen sok hiányosság került felszínre, pedig ez csak egy néhány napos időjárási anomália volt.

Bartush 2013.03.18. 18:33:12

@Locomotiv: mi sem indultunk volna útnak, de szerintem sokan gondolták, hogy nem lesz baj, elindulnak.
Nem szeretném tovább boncolgatni a témát, szerintem mindegyikőtök érti, mi volt a gond. Levontuk a tanulságot.

astonferi 2013.03.18. 18:52:45

nos csak annyi. évekig jártam europát télen nyáron személyautóval. akkor megtanultam. kocsiba van 220 V inverter tehát bármit tölthetek több dolgot is egyszerre. két bikakábel, két vontatókötél, plédek 2-3 db egy karton víz (kocsi elbírja), csoki, kekszek, világító rúd ( fáklya pár 100 ft darabja de sokáig vörös fénnyel ég. ami fontos lehet kapni pl OBI ban is útszóró homokot 15 kg zsákban. abból 2 + lapát.+20 L üzemanyag, nagyjából ennyi. hólánc és jó minöségű téli gumi

astonferi 2013.03.18. 18:53:47

ami még fontos...hóban csak kilincsel előre felé autózunk mert amugy semmi élvezet nincs benne...
na ez csak vicc volt :)

kezdőtúlélő 2013.03.18. 20:33:35

Hát igen, szerintem is mindenki levonta a tanulságot. Jó téma volt végül is, köszönhetően a történteknek. Igen azt csak úgy élvezetes :)

Bony 2013.03.19. 10:46:40

Akinek esze van,levonja,de altalanossagban veve nem. Ez olyan mint a par eve megtortent augusztusi 20.ai vihar volt,utana 1honapig mindenki komolyan vette a jelzeseket,meg volt a mediaban Fufufuu felhajtas,aztan most meg most van.
Erosen gondolkodom egy tulelo auton...

Chris_007 2013.03.19. 11:20:07

Ennek a kis lánctalpasnak mi a hivatalos neve?

Cuba-Libre 2013.03.20. 21:53:46

@Martin Blake: Mit is várunk olyan emberektől, akiknek tönkre ment az összes hús a leolvadt fagyasztó miatt, holott kint végig -10 körül volt? A szüleimnek 10gr élelmiszer se ment tönkre. Miután sikerült agregátorral feltölteni a telefont, és tudtunk beszélni, rögtön mondtam nekik, hogy az összes kaját tegyék vastag műanyag zsákba, majd ássák be a hóba a ház állandóan árnyékos oldalán. Majd tegyenek rá valamit, hogy a macskák ne szedjék szét.

Ha nem túl gáz a helyzet, én javaslom az autóban maradást, amennyiben a fentebb is sorolt cuccok a rendelkezésre állnak. Egyrészt a tapasztalat azt mutatta, hogy a magára hagyott autókat full kifosztották, másrészt tavaly volt, hogy egy fickó ott hagyta a kocsiját, hogy bemenjen a közeli faluba, de soha nem érkezett meg. Egy szántóföld közepén találták meg halálra fagyva egy tök más irányban...

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.03.20. 22:25:06

@Cuba-Libre: Úbasszus, ez durva. :/
Az ember azt hinné, hogy Magyarország kicsi, bármelyik irányba is indulunk, előbb-utóbb belebotlunk valami faluba, tanyába, lakott területbe. Hát úgy tűnik, ez sem mindig igaz.

Fredddy 2013.03.21. 10:52:22

@Cuba-Libre: Én azt olvastam, összesen egy elhagyott kocsit törtek fel, ami lakott területen belül volt, a többi hoax, (már csak belegondolva is: a tolvajok ugyanúgy nem tudnak közlekedni a hóban, mint bárki más.)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2013.03.21. 16:08:20

1. Minekmentoda?

Biztos vagyok benne, hogy a legtöbb embernek, aki a hóban ragadt van egy kurvajó indoka, hogy neki miért kellett pont akkor pont ott lennie. Temetés, munkahely, szállás... mert nem lehet elhalasztani.

Kérdem én: sikerült odaérni? Történt valami? Megérte? Elkerülhetted volna?

2. Irányítás, beavatkozás

Szép dolog a központosítás, a legegyszerűbb papíron felépíteni, de nem hatékony ott, ahol gyorsan változó helyzethez kell alkalmazkodni. A döntéshozói szint borzasztó messze van a problémától. Egy rutinos autópályakezelő, vagy rendőr, de akár egy random területi képviselő simán megmondta volna, hogy "Gyerekek, hosszú hétvége miatti kamionstopp előtt, ítéletidőben kurva nagy bajt csinál az első keresztbeálló kamion, mert mennek mint a vadállat, de ha megborul, akkor a legutolsó nagyvárosig beáll a pálya, mint a szeg." Mégis, nem tehette meg, hogy átlátva a helyzetet időben elkezd kiinteni minden kamiont a járőr, mert nagyjából a szolgálata végén főbelövik (aztán posztumusz megkapja a Köztársasági Érdemrend Nagykeresztjét).

Mire a jelzések, helyzetjelentések felértek a központba (rendőrök, autópályakezelők, meteorológia, mindenki a saját központjába jelentve), aztán ezeket eljuttatták valamiféle törzshöz (BM, Katasztrófavédelem, meyei és országos védelmi bizottságok, Honvédség) - és egyáltalán felállt a törzs - helyzetet értékeltek, tervet készítettek, kiadták az utasításokat (és azok leértek végrehajtói szintre), addig értékes órák (félnapok) teltek el. Addigra már eszkalálódott a helyzet.

Ezzel szemben nem meglepő a civilek sokkal rugalmasabb reagálása. Őket nem kötötte a hierarchia, lokális szinten, rögtönzött eszközökkel megkezdték a segítségnyújtást, beszálltak az önkormányzatok, az élelmiszerláncok, lett hely, meleg, étel azoknak, akikhez el tudott jutni a segítség. A sok kis sejt kiválóan vizsgázott - de ne feledjük, a kiterjedt vészhelyzetet nem tudták felszámolni ők sem. Lényegében elsősegélyt nyújtottak.

3. Az információ

Fentebb már volt szó a központi reakció nehézkességéről, az információs csatornák merev beágyazottságáról. Régi közhely, hogy hierarchikus szervezetben az információ csak felfelé áramlik. Másik nagy igazság, hogy minden szervezet csak a saját kereteiben tud gondolkodni.

Ez azt eredményezi, hogy csak nagyon lassan áll össze a kép a fejben, és ettől a kezek nem tudják majd, hogy mit csinál a másik.

Bizonyára itt is lesznek kiterjedt vizsgálatok, megállapítják pl. hogy egy csomó esetben a laikus segítők is segítségre szorultak, mert elakadtak, meg lesz olyan, hogy azonos segítségből t9bb is érkezett ugyanarra a helyre egy időben (pl. városi és autópályás hókotró ugyanott, vagy valahol sok volt az élelem, de nem volt takaró, ilyesmikre gondolok)

Ezt két okra vezetem vissza. Az információ áramlásának egyirányúságára, és az eseményekhez közeli irányítás hiányára. Kifejtem.

Az infó a fenti rendszerben ugyebár csak felfelé megy, ráadásul részinfók. Az áramszolgáltatós jelenti, hogy vezeték szakadt, oszlop tört, a rendőr, hogy beállt a forgalom, az útkezelő, hogy 25 centi a hó, de két méteres falakat épít a szél, az iskolaigazgató az önkormányzatnak, hogy kinyitotta a tornatermet, a polgárőr a főnökének, hogy látta Sanyit a tolólapos traktorral a Mikszáth úton, a szocmunkás hogy a hajléktalanok behúzódtak a vasútállomásra... Ebből nem lesz egy nagy kép sehol. Ráadásul a rendőr nem tud szólni a Mikszáth úti traktorosnak, hogy ki kéne húzni a közútkezelő sószóróját két utcával odébb, az iskolaigazgató nem tud takarókat kérni a szocmunkástól, vagy a laktanyából.

Emellett ez a központi rendszer nem használja azt a milliió szemet és fület, aminek a spontán szerveződése megfigyelhető volt a közösségi oldalakon, vagy akár csak a helyi rádió által fogadott betelefonálások sugárzásával. Ez a hangyaboly, spontánul használva a rendelkezésre álló csatornákat elkezdte szervezni magát. Ez nagyon figyelemreméltó momentuma volt ennek a hétvégének. Amatőr módon (megkésve, és félreérthető üzenetet), de az SMS-el a központi irányítás is megpróbálta elérni az embereket.

Nyilván nem ismeretlen ez a fajta krízishelyzeti szerveződés nemzetközi viszonylatban, nyilván megvan a szakirodalma, körül kell ezt a kérdést járni, és meg kell találni annak a módját, hogy az így nyerhető információk rutinszerűen jelentsék a beavatkozás irányításának alapját.

Ráadásul ez a csatorna, ahol még vannak közművek, kétirányú, sőt, a rádiós tájékoztatás ennél mostohább körülmények közt is működik.

Élni kell ezekkel a lehetőségekkel.

De ami még fontosabb: elismerve a központi beavatkozás, irányítás szükségességét és létjogosultságát, erősíteni kell a helyi szervezetek önállóságát, kezdeményezőkészségét. Egy útzárért, kamionstoppért ne kelljen már a Miniszter urat felverni az éjszaka kellős közepén!

Összegezve:

1. Információt kell szerezni, és nem csak hagyományos és hivatalos csatornákon.
2. El kell juttatni az információt, nem csak a hagyományos és hivatalos csatornákon.
3. Nagyobb szabadsági fokot kell adni a beosztott szervezeteknek.
4. Meg kell teremteni ezeknek a szervezeteknek a közvetlen kommunikációját.

+1. Az embereknek vissza kell térniük a józan paraszti ész által megkövetelt elemi felkészüléshez (takaró, víz, élelmiszer), és meg kell tanulni nem vállalni indokolatlan kockázatot.

robertokarcsi 2013.03.23. 16:34:36

Netezgetek, olvasgatok, és az áramkimaradás apropójával kapcsolatban, gondoltam beteszem ide ezt a linket : www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=110577

Milyen lehet ez szerintetek? Fényerőben a gyakorlatban mit jelent a leírt teljesítmény? Félhomályos, vagy normális fényerő?

bandras 2013.03.24. 18:09:02

@robertokarcsi:
Szerintem ez nagyon drága. 240 lumen az egy 25 wattos hagyományos izzó fényereje.
Ez néhány watt leddel.
Egy autóakksival szerintem egy ilyen led napokig világít.
Egy töltőáramkör napelemhez: 5-6ezer
Napelem 20 wattos: 13ezer
Akksi: 20Ah zselés napelemes rendszerekhez: 13ezer
5 wattos led izzó 12 voltos: 5ezer
5 wattos led izzóból szerintem 5-6-ot is elbír egy ilyen rendszer vagy talán még egy laptopot is. De telefontöltésre simán jó.
De ha csak a világítás fontos akkor arra fölösleges 10ezreket beruházni. Annyiból nagyon sok gyertyát vagy petróleumot lehet venni.

Egyéves Önkéntes 2013.03.25. 10:46:13

Help!
A petroleum jelly és a vazelin ugyanaz?
Kösz előre is!
PS: van akváriumom!

Egyéves Önkéntes 2013.03.25. 13:09:52

@knife1: Kösz, sosem gondoltam volna, hogy a vazelin jól ég.
Kíváncsi leszek a patikus arcára, amikor veszek egy szatyorral. :)

Egyéves Önkéntes 2013.03.25. 13:11:02

@robertokarcsi: Ennyi pénzért vegyél egy aggregátort inkább.

knife1 2013.03.26. 15:25:23

@Egyéves Önkéntes: használj egy kis rúzst és szemfestéket, akkor nem fog csodálkozni (mármint, ha fiú vagy, ha lány, akkor csak elismerően méreget!)

A Spanyol Inkvizíció 2013.03.30. 20:16:51

Sziasztok!

Milyen rádiót érdemes venni, ha vész esetén híreket akarok hallani a zombi apokalipszisről?
Tehát ha a kossuth radió és a rtlklub nem jön be.
Kösz.

bandras 2013.03.31. 14:39:20

@A Spanyol Inkvizíció:
Világvevő rádió néven keresd. Konkrét márkát nem akarok ajánlani majd azt megteszik akik nálam jobban értenek a témához.

A Spanyol Inkvizíció 2013.03.31. 16:41:52

@bandras: Köszi, olyanom van.
Azt gondoltam valami komolyabb kell, hogy a rádióamatőrök adását vegyem.

astonferi 2013.03.31. 16:56:51

@A Spanyol Inkvizíció:
komolyabbakhoz engedély kell mert rádió amatőrnek minősül és az nálunk szabályozás alatt van.
jjjaaaaa és rohadt drága

A Spanyol Inkvizíció 2013.03.31. 17:09:43

@astonferi: De én adni nem akarok, a vételhez is kell engedély? Nebasz?! :)
olyan kéne, amiben hallom azt, is, amikor már nincs közszolgálati rádió (bár most is kár, hgy van :))

astonferi 2013.03.31. 19:01:14

@A Spanyol Inkvizíció: mindegy a rádió és az antenna eleve az
tankonyv.ham.hu/B_vizsga-HA5LQ/2_amator_forgalom.pdf
ez olvasd el és ki tudod hámozni mit szeretnél

F.t. 2013.03.31. 19:11:39

@astonferi:
A világon mindenütt :). ( pl a az EU-s PMR frekvenciák az USA-ban szövetségi engedélyhez kötöttek, az ottani szabadon használható frekvenciákat meg másra használják itt Európában - pl. ez egyik pont az angol mentők frekvenciája).

@A Spanyol Inkvizíció:
PMR - a walkie-talie-k - kicsi hatótáv, de nem kell hozzá engedély, így sokaknak van (pl építkezések, rendezvény/találkozó szervezők, olcsó biztonsági cégek, sima magánszemélyek, de pl motoros oktatók is használják ). Olyat válasszál amiben van ctcs/dts és scan funkció.
CB: taxik/kamionosok használják, szintén engedélyköteles
amatőr rádiók: nem tudom, hogy lehet-e kapni csak vételre alkalmasat, de építeni építhetsz :) .
Ha nagyon érdekel szerintem nézz utána a rádióamatőr vizsgának, állítólag nem olyan nehéz.
Rendőrség/mentők/tűzoltók/katonaság: digitálisan kódolt rádiók, ha hozzájutnál is egyhez azt simán letilthatják - nagyjából egy másik hadsereg tudja visszafejteni, gyakorlatilag el is felejtheted

De mit is akarsz hallani? Szerintem nem nagyon érdemes komoly összeget fordítani rá, ha közérdekű infót akarnak megosztani valami olyan frekvenciát fognak használni, amit a sima rádiók is fognak. Ha titkos, akkor meg úgyse fogod érteni (pl. kódszavak vagy csak simán morze)

A Spanyol Inkvizíció 2013.03.31. 22:28:49

@F.t.: @astonferi: Köszi.
El is ment a kedvem az egésztől.
:)

vidor 2013.03.31. 23:36:00

@A Spanyol Inkvizíció: elméletileg Kínából postaköltséggel együtt tizenpárezer-huszonpárezer forintért rendelhetsz olyan PMR-t, ami az URH (VHF) és a deciméteres (UHF) tartományokon is ad-vesz. Ez a két tartomány magában foglalja a walkie-talkie csatornákat, kamionosok és szállítmányozók által használt nem CB csatornákat, neten pedig van lista sok egyébről, pl. biztonsági szolgálatok, taxisok, MÁV, talán polgárőrök, balatoni parti őrség stb. Ráadásul némelyik rádió tudja a repsávnak nevezett, az URH alján lévő frekvenciatartományt is, amit repülőgépek és forgalomirányítók használnak. Véleményeket olvasva úgy láttam, hogy ezek elég jól összerakott cuccok, és ár/érték arányban verik a Yaesu meg Motorola modelleket (valszeg azért, mert a fejlesztésen khm, spórolnak a kínai gyártók). Egy ilyen szerintem nem rossz befektetés, és ha kulturáltan használod (különösen ha egyáltalán nem adsz) akkor senki nem is fog tudni róla, hogy rádióamatőr vizsga nélkül ilyened van (aki a repsávot zavarja azt meg gondolom beméri a TEK és megbassza fasszal). Természetesen ez nem felbújtás szabály- vagy törvénysértésre, csak azt írom le, amit olvastam a neten :) Jogosulatlanul amatőrrádiózni kirívóan közösségellenes és alávaló dolog.

A Spanyol Inkvizíció 2013.04.01. 17:06:15

@vidor: Köszi.
Nem akarok rendőrségi adást, se repülésit
Csak azt a sávot akarom fogni, ahol vész esetén infót osztanak meg. Ámerikában legalábbis vannak ilyen emerency rádiók, de magyarországon nem tudom van-e értelme.
Adni meg végképp nem akarok.

bandras 2013.04.01. 19:12:09

@A Spanyol Inkvizíció:
Magyarországon a Kossuth rádión tájékoztatják a lakosságot katasztrófahelyzetben. Legalábbis ez szerepel a tájékoztató anyagokban.
Nem sok értelme lenne tömegeket tájékoztatni olyan frekvenciákon amit ezerből egy ember képes csak hallgatni.
Egymás közt kommunikálni már inkább van értelme az amatőr rádiónak. Ha az amatőr rádióadást csak hallgatni akarod ahhoz nem kell engedély. Lehet venni olyan rádiókat amivel csak venni tudsz adni nem. Egyébként a légiforgalmi irányítást is hallgathatod teljesen szabadon.
Ez utóbbihoz még rádió sem kell neten is belehallgathatsz pl. a Ferihegyi torony adásába is.
www.liveatc.net/

F.t. 2013.04.01. 19:40:10

Közben utána néztem : a CB-k is használhatóak engedély nélkül ( csak CEPT kompatibilis készülék kell )

A Spanyol Inkvizíció 2013.04.01. 20:05:56

@bandras: Igen, szerintem félreértettem. A kommunikáció gebasz esetén inkább ilyen prepper-to-prepper kapcsolat lesz és ahhoz kell az amatőr rádió.
ham radio címszó alatt találtam prepper oldalon.
Erről egyszer beszélgethetnénk itt.

Egyéves Önkéntes 2013.04.08. 09:15:52

@F.t.:

Önfenntartás magyar módra:

"Már csak a kémény hiányzik, amit a hétvégén szállítanak Ausztriából.
:D

Bony 2013.05.15. 12:07:43

Kicsit belassult a tuleles az oldalon....

SZL8 2013.05.15. 15:11:11

Régebben felmerült, és már elkezdtem összeszedni a gondolataimat paneles (városi) túléléssel kapcsolatban, ha esetleg valaki ilyen-olyan okok miatt nem tudna vidékre menni. Eddig a biztonság témakörét próbáltam körbejárni. Sajnos munka mellett nincs sok időm, de megpróbálom mihamarabb rendezni és megosztani az eddigieket.

András Szigligeti 2013.05.23. 17:16:42

Már nem is akarunk túlélni? Vagy a tulaj már nem élte túl a telet? :-)

Bony 2013.05.27. 19:54:16

Èn még élek,bar a gazdasági korulmenyek valoban ,,tulelévové,, tesznek lassan...

I_Isti 2013.06.04. 17:21:35

A következő felvonás: árvíz?

Bartush 2013.06.04. 17:24:11

@I_Isti: majd ülj át egy másik csónakba. :-)

I_Isti 2013.06.05. 09:08:54

@Bartush: de csak ha sms-t kapok...
süti beállítások módosítása