HTML

Városi túlélő

Túlélési tippek, ötletek gyűjteménye városlakóknak, ha beütne a krach. Prepping - avagy felkészülten várni szokatlan helyzeteket.

A túlélők

Friss topikok

  • Irbisz: @Cuba-Libre: no igen, de ez csak stabil környezetben, "békeidőben" működőképes. A Covid és hatása... (2022.06.01. 14:33) Eközben az Auchanban...
  • katzor: kommunistanáci??? gondolkozz mielőbb leírsz valamit! hülyegyerek az egész családod az! (2022.05.01. 22:21) Prepperek, ti őrültek!
  • Almandin: Eléggé elsüllyedt ez a blog, de ma olvastam, hogy Ausztriában, Németországban milyen helyzet kezd ... (2021.11.07. 20:32) A legfontosabb túlélési technikák
  • Grego76: @prukker: nem bunker az, hanem u.n. tűztorony. Ebből figyelték a városi tűzeseteket. Szemben, a ge... (2021.04.20. 10:41) A kaméleon
  • pirított tücsök: "Fontos még, hogy legyen a háznál kézi gabonaőrlő! Ezzel lisztet tudsz őrölni. kb. 50-70.000 Ft. ,... (2021.02.24. 16:22) Vendégposzt: A felszerelésről

A kaméleon

2013.01.30. 01:13 Martin Blake

Megunhatatlanok Selco írásai a délszláv háború napjairól. Egy teljesen átlagos, az egészségügyben dolgozó hétköznapi ember beszámolói szinte érinthető közelségbe helyezik a húsz évvel ezelőtti háború napjait. A Magyarországtól szó szerint kőhajításnyira történt események egyik túlélőjétől remek gondolatokat olvashattok ismét.chameleon.jpg

Mindannyiunknak beugrik valamilyen, a filmekből ismert kép, ha a "rosszfiúra" gondolunk: egy motoros, bőrszerkós alak, egy tetovált, kopaszra nyírt izomagy stb. Ha beütne a krach, akkor viszont könnyen a túlvilágra kerülhetünk, amikor egy 70 éves mami szétloccsantja a shotgunjával a fejünket. Így érdemes gondolkodni, nem pedig mint egy átlagembernek. Biztosnak kell lenni abban, hogy ha elérkezne az idő, akkor néha erősebbnek, néha viszont gyengébbnek kell látszanunk annál, mint amilyenek valójában vagyunk.

Volt például egy férfi a városban, aki mindig tudott mindenről: mit hol lehet beszerezni, kit érdemes keresni ha csereberélni akarunk és ilyenek. Például ha szükségem volt valamire, teszem azt 10 liter üzemanyagra, akkor mindig a szerencsére kellett hagyatkoznom: először a közelemben élőket kérdeztem meg, vagy hogy tudnak-e valakit, akinek van. Aztán néha szerencsével jártam, máskor pedig nem. De ott volt ez a figura, aki mindig jó információkkal szolgált, szinte bármiről.

Rengeteg szóbeszéd járt körbe a fazonról, majdhogynem legenda volt az illető. Szóval mindenféle sztorik keringtek, hogy "fontos emberek a barátai", "kívülről* szerzi be a cuccokat" vagy hogy "befolyásos emberek védik őt". (*az író városát egy évre teljesen elzárta a külvilágtól a hadsereg, lásd a teljes beszámolót itt). Ránézésre nem tűnt sem erősnek, sem agresszívnak, de mindig magánál hordta azt a régi, nagyon szemétnek látszó gépfegyverét, a vállain és mellkasán pedig lőszerhevederek voltak átvetve.

vukovar.jpgA háború után évekig nem láttam, míg egy nap összefutottam vele a helyi bevásárlóközpontban, amikor éppen játékokat vett az unokáinak. Elkezdtünk beszélgetni, megittunk egy kávét együtt. Megkérdeztem, mivel foglalkozik, mire teljes megrökönyödésemre azt válaszolta: ügyvédként dolgozik. Mondta, hogy már a SHTF előtt is ügyvéd volt. Képtelen voltam feldolgozni ezt az infót, de később minden megvilágosodott előttem. Elhívott magához, hogy ott folytassuk a beszélgetést a régi időkről.

Már nála voltunk, amikor lehívott a pincébe. Egy nagy faládát húzott elő, amit több lakat is védett. Kinyitotta, majd a fedelet felhajtva megpillantottam azt a régi gépfegyvert. Természetesen rögtön kézbevettem és megnéztem alaposabban. Ekkor vettem észre, hogy a csövet folyékony vassal töltötték ki, használhatatlanná téve azt. Kérdeztem tőle, hogy mégis miért csinálta ezt, hiszen bármikor jól jöhet egy fegyver, sosem tudhatja, mikor lesz rá szüksége!? Hangosan felnevetett: "De hiszen mindig ilyen volt, használhatatlan!". Na ekkor már teljesen összezavarodtam, de végül elmesélte a történetét.

Szóval ügyvédként dolgozott még a gebasz előtt, soha nem lőtt fegyverrel, az erőszak teljesen ismeretlen volt számára. A SHTF után vette észre az utcákat járva, hogy az emberek minden üzletet és bevásárlóközpontot módszeresen kifosztottak kisebb csoportokban. Alig pár perccel később már ő is hozzáverődött egy ilyen társasághoz és az egyik múzeumot rohamozták meg. Minden mozdíthatót elvittek onnan. Azt mondta: "Amikor láttam a helyi rendőrt csaprészegen, amint egy német egyenruhát próbál fel éppen poénból, akkor tudatosult bennem, hogy érdekes időszak elé nézünk". Végül egy régi gépfegyvert meg néhány hevedert vitt magával az épületből.

Tíz nappal később késekkel és csavarhúzókkal felszerelt fosztogatók jelentek meg a lakásában. "Felkaptam a gépfegyvert, magamra erősítettem a hevedereket és üvöltöttem nekik, hogy ha nem takarodnak el, akkor szitává lövöm őket. Persze, rögtön eltűntek." Azt mondta, hogy még ha működött is volna a fegyvere sem biztos, hogy elsütötte volna azt, annyira idegen volt neki ez az egész szituáció. Ugyanakkor felismerte azt, hogy nem mindig az a fontos, hogy a dolgok milyenek valójában, hanem hogy hogyan néznek ki.

Sorra alakultak a városban a fegyveres csoportok, akik színes karszalaggal különböztették meg egymást - ő pedig elkezdte beszerezni ezeket a szalagokat. Amikor végül kialakult a rendszer, hogy ki, mikor, milyen színű szalagot visel, akkor ő lefizette a banda tagjait, hogy elárulják neki a színkódot. Például ha a vörösszalagosok felügyelték a város azon részét hétfőn és szerdán, a feketeszalagosok pedig szombaton és vasárnap, akkor ő mindig tudott a beosztásról. Ezt a rendszert felhasználva tudott mozogni bármikor a városban. Éjjel, a káosz közepette igen hasznosnak bizonyult a helyes szalagok viselése, így a helyi bandákban könnyen el tudott vegyülni. Szóval minden bandában benne volt, mindegyiknek ismerte a szokásait és kódjait, így pedig "mindenhol ott volt egyszerre", mindig tudott mindenről és minden információt be tudott szerezni.

Fighters.jpg

Tudta, minek fog felmenni az ára, mikor érkezik a következő segélyszállítmány. Kérdeztem tőle, hogy mégis hogyan tudott ennyi mindent fejben tartani? "Ha valamit nem tudtam, akkor csak füllentettem egyet, kitaláltam valamit gyorsan." Tulajdonképpen az árakkal, a kereslet-kínálattal játszott. Ő diktálta az árakat. Egy idő után annyira népszerű lett, hogy ha azt mondta: "jövő héten nem lesz elegendő konzerv", akkor az emberek hittek neki. Tehát ilyenkor például magasabb áron adta el a konzerveket - persze nem ő személyesen -, mivel ismert valakit, aki alacsonyabb áron adta el, neki. Ő pedig a különbözetből élt túl, mindenből lecsípett egy kicsit magának.

Az ismerősi körének beadta, hogy "befolyásos emberek védik őt", így elterjesztette ezt a pletykát is önmagáról. Másrészt pedig - mivel sok információval tudott szolgálni - az emberek nem is nagyon akartak vele problémázni, inkább a társaságát keresték. Egy másik dolog, ami segített neki, hogy a krach után nem sokkal begyűjtötte 5-6 csúnyán összelőtt ember hulláját az utcáról. A testeket kitette a háza elé egy táblával a nyakukban: "Ezek az emberek belémkötöttek, de a barátaim megvédtek." Ha mégis valami nagyon erős banda tévedt a háza környékére, akkor egyszerűen csak elment otthonról arra az időre. Nem volt gond, mivel igazán értékes holmijai nem voltak a lakásában, a cuccait a barátainál tartotta. Az egyetlen igazi értéke az esze volt.

Érdemes tehát észben tartani, hogy nincs minden veszve, ha nem maradt semmink sem. Mielőtt végképp feladnánk, használjuk az eszünket és egy kis fortélyt, alakítsuk ki a saját kis rendszerünket. Egy káosszal teli város temérdek lehetőséget biztosít ehhez.

97 komment

Címkék: háború kaméleon délszláv túlélés balkán szürkegazdaság selco

A bejegyzés trackback címe:

https://varositulelo.blog.hu/api/trackback/id/tr515052085

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tblog 2013.01.30. 03:31:18

Nem rossz írás! :)

Rox 2013.01.30. 10:21:18

Vajon ebben mennyi a vetítés?

Chris_007 2013.01.30. 14:44:49

A köv posztban írhatnál üzemanyag tartósításról, mert az egy kicsit homály számomra

Szenthomárság 2013.01.30. 19:52:17

@Chris_007: A doomsday preppers szerint egy évig lehet tárolni minőségromlás nélkül, de szerintem a gázolaj simán elvan pár évig. Mondjuk nem célszerű rollsba tankolni, kell egy gagyibb (régibb) kocsi, ami vegyesmoslékkal is elmegy, merci 123 például.
@Rox: Na igen, ez inkább csak szerencse dolga, biztos sok olyan sztori is volt, ami nem hepiendel végződött. Ettől függetlenül durva, hogy mindez a szomszédban volt, kivégzesek, tömegsírok, népirtás. Gebasz esetén hamar egymásnak ugrottak még a családtagok is.

Locomotiv 2013.01.31. 08:10:41

@Chris_007: Legjobb tudomásom szerint a benzin és az etanol is félévig max egy évig tárolható. De nekem a féléves Shell benzinnel már nem indult az aggregátorom. :( Egy módon lehet elhasználni a romlott benzint, mégpedig úgy, hogy a gyújtógyertyákat kiszerelni láng fölött átforrósítani majd visszaszerelve nagy eséllyel a motor beindítható. Mondjuk -10 fokban vagy egy éjjel a város közepén ez elég necces. A gázolajjal is vannak mostanában gondok... A gázolaj elméletileg hordóban légmentesen korlátlan ideig bírja, vagyis kéne bírnia, de az egyik kutas barátom mesélte, hogy mostanában ülepszik a gázolaj. A kannák aljára néhány hét alatt fehér az olajnál sűrűbb anyag ülepszik le. Nem parafin és nem vízes emúzió, mert ha megkavarják akkor eltűnik. 20 éve kutas és eddig ilyet soha nem tapasztalt.

Tblog 2013.01.31. 09:30:48

Vizezik a gázt, benzint, sört, bort, szódát, mindent.

Viszont komolyan, én azt tapasztalom hogy egyre több ember áll át a gázfűtésről a vegyes tüzelésre. Szerintem már az árammal fűtés is ésszerűbb lesz, mert valamiért a gáz minél drágább, annál gyengébb.

Locomotiv 2013.01.31. 11:33:08

@Tuleloblog: Arról nem is beszélve, hogy a gázmérőórák többet mérnek a valós fogyasztásnál.

Szenthomárság 2013.01.31. 14:50:01

@Locomotiv: na itt a következő összeesküvés elmélet...

@Tuleloblog: az tudtad-e hogy a benzint nem lehet vizezni, mert kiválik külön fázisként?
persze ez is megoldható, mert az alkoholban oldódik a víz és a keverék már a benzinben is, de mi értelme a drága alkohollal hígitani a benzint?

a bort, sört, szódát (különösen ez utóbbit) korlátlanul lehet vizezni! :)

Tblog 2013.01.31. 15:11:14

Tudtam, csak vicceltem a benzinnel. :-)

Az viszont tény, hogy valamiért a gázzal gond van. Hogy pontosan mi, arra tippem sincs, de valami ok kell hogy legyen arra, hogy a gáz más lánggal ég és míg régen elég volt 16-ra tekerni a termosztátot, addig manapság már a 25 se elég.

Egyik barátom Magyarországon most áll rá a kályhagyártásra, mert van rá kereslet.

I_Isti 2013.01.31. 15:44:41

@Szenthomárság: "az tudtad-e hogy a benzint nem lehet vizezni, mert kiválik külön fázisként?"

Viszont minden benzinbe kevernek bioetanolt, ami pont alkohol, és ha több bioetanolt nyomnak bele, mint amennyi a szabványban van, akkor azt hogy veszed észre?

(elmondom: sehogy. - Nekem viszont gyanús, hogy bizonyos kutaknál tankolva az autóm fogyasztása, érezhetően magasabb, mint más kutaknál tankolva...)

Szenthomárság 2013.01.31. 15:55:08

@I_Isti: szerintem túl sokat nem tudnak belekeverni, mert egyes autótípusok kompjutere megérzi és el sem indul
tehát keveset kevernek bele, de abban meg mi a biznisz? az alkohol is majdnem annyiba kerül
pár forint haszonért szerintem nem éri meg csalni
jó, sokszor pár forint az már sok forint, de szerintem a rizikót nem éri meg

@Tuleloblog: a gáz fűtőértéke elképzelhető, hogy szarabb, de levegővel hígítani azt sem lehet, mert robban
nálunk van a cégnél gázos szakember és ő nem tudja elképzelni, hogy levegőt keverjenek bele
olyat lehet, hogy egyes kútból-tárolóból szarabb gáz jön és azt bekeverik valamelyik elosztóvezetékbe így egyes városok egyszer ilyet, máskor olyat

Szenthomárság 2013.01.31. 15:59:06

@I_Isti: egyébként pedig nem hiszem, hogy össze lehetne hasonlítani két tankolás eredményességét, mert a körülmények sosem azok
ha sietsz, ha nem már más-más jön ki
ha hideg van, már más a fogyasztás
ha szembe szél van, már más
és ezek a tényezők kábé ugyanolyan tartományban vannak, mintha mondjuk több etanol lenne benne
ergo, nincs az az ember, aki korrektül meg tudná állapítani, hogy szarabb-e egyik benzin, mint a másik

Szenthomárság 2013.01.31. 16:00:39

..sosem azonosak..
így akartam

Locomotiv 2013.01.31. 16:43:56

@Szenthomárság: Nem, ez nem elmélet, a mi városunkban kissebb botrány keveredett belőle, mert beigazolódott, hogy az újjonan felszerelt gázóra 20% al mért többet. (Tigáz) Egy ott dolgozó barátom is megerősítette hogy az órák többet mérnek.
És még egy kérdés. Ha szerinted minden csak összeesküvés elmélet és minden rendben, csak mindenki rosszul áll a dolgokhoz, akkor miért is vagy te felkészülő?

Lackó555 2013.01.31. 16:53:39

@Locomotiv: Nekem a 250-Etz-m 4 év állás után simán beindult és ment a 4 éve benne lévő benzinnel ...

Locomotiv 2013.01.31. 17:16:04

@Lackó555: Gondolom ez jópár éve volt. Szerintem az adalék anyagok miatt "romlik" meg az üzemanyag. És ma már minden kúton csak szuperebbnél szuperebb adalékkal ellátott üzemanyagot kapni.

Cuba-Libre 2013.01.31. 18:32:23

@Tuleloblog: Ezt én is alátámasztom! A leves kb. másfélszer több ideig fő, mint régen. Ez tiszta üzlet. Sejthető volt, hogy a gáz addig lesz csak olcsó, amíg az utolsó faluban is lebontják a cserépkályhákat.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.01.31. 18:58:08

@Cuba-Libre: Prepper szempontból az a legrosszabb az ártól eltekintve, hogy a gázt nem lehet helyettesíteni. Ha van gáz a csőben, akkor jó, ha nincs, akkor meg finoman szólva bachatja az ember.

A vegyesbe mehet szén, papír, mindenféle szemét, textil, vagy a legfontosabb: fa. Ezeket össze lehet kapargatni innen-onnan ha szituáció van, de gázt lehelni a csövekbe nem lehet csak úgy. Kényelmes az élet gázzal, de egyben rendkívül kiszolgáltatottá is teszi az embert, ha csak az van neki. Ha én lennék a király, akkor megparancsolnám mindenkinek a vegyestüzelésűt is tartalékba (vagy legalább egy kályhát, mázsa fával a sarokban, vagy ilyesmi, hogy baj esetén legalább ne fagyjon meg az illető).

Lackó555 2013.01.31. 19:36:40

@Locomotiv: Nem , tavaj áprilisban volt egy motorbalesetem , megúsztam bordarepedéssel , és 1 hétnél tovább nem bítram motor nélkül , így elő kellett szednem a dicsőségest . :-))

Szenthomárság 2013.01.31. 19:38:53

@Locomotiv: Én szeretek előrelátó módon gondolkodni, de nem asok el azért tíz hordó rizst a hegyekben.
A gázórával pedig nyilván bepróbálkoznak, de hogy mindegyik csalna, azt kétlem.
Én szolgáltatócégnél dolgozok, és hidd el a neten keringő dolgokból semmi nem igaz, figyel az energiahivatal, a fogyvéd és figyelnek a fogyasztók.
Ha akarnánk se tudnánk átverni senkit.
Az órák hitelesek, ha csalás van akkor abban a mérésügyinhivatalnak is benne kellene lennie...

Szenthomárság 2013.01.31. 19:41:50

@Martin Blake: Így van, az alternatív fűtés alap.
Aki úgy építkezik, hogy nincs kandallója (vízteres nem jó, mert az baj esetén öngól) az nagyon meggondolatlan.

Szenthomárság 2013.01.31. 19:42:24

Kandallója vagy egyéb fatüzelés

Locomotiv 2013.01.31. 20:04:52

@Lackó555: Könyörgöm áruld el hol tankolsz! Nem merek itthon benzint tárolni csak annyit, amennyi az autó tankjába fér. De így legalább mindíg tele van tankolva.:)

Locomotiv 2013.01.31. 20:08:17

@Szenthomárság: Egyet értek, de sajnos most a vegyestüzelésű központifűtésnél a vékonycsöves megoldás a divat, sokan bele sem gondolnak hogy egy áramszünet esetén gyakorlatilag megáll a fűtés. Ha nagyon peches még a víz is felforr a kazánban.

Lackó555 2013.01.31. 20:15:08

@Locomotiv: A lángot köpő hatlábú kutyánál ... :-))) De azért nézd meg az Mz műszaki hátterét is ... 2 ütemű , keverékolajozású , egyszerű mint a fakocka ...
Minél újabb egy autó , annál érzékenyebb az ilyen dolgokra .... Szerintem a régi , egyszerű szívódízeleknél nem kell jobb ...

Locomotiv 2013.01.31. 20:18:29

@Szenthomárság: Ne haragudj, de vannak fentartásaim a nagy és főleg a monopol helyzetben lévő szolgáltatóknál. A gáznál amit én személyesen tapasztalok, hogy néha, sőt inkább gyakran minősíthetetlen. Ezt tapasztalom akár a fürdőszobában a fürdővíz készítésnél akár a konyhában főzésnél. Mikor meggyújtom a tűzhelyet és denzokék helyett sárga mint a gyertya lángja... Szerintem Te is tudod mire gondolk!

Locomotiv 2013.01.31. 20:23:03

@Lackó555: Köszi! Sajna az aggregátorom benzines.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.01.31. 20:34:16

@Locomotiv: Hm, most beugrott egy emlékkép még 10 éves koromból. Akkoriban építkeztünk, és tisztán emlékszem, hogy apámat az istennek se tudták meggyőzni a (csak) gázfűtés+vékonycsöves kombóról, pedig "mindenki olyat használ már ma".

Úgyhogy nekünk volt vegyestüzelésűnk is, meg gáz is, a központi fűtés pedig vastag csöveken ment. Bár nem sokat járok otthon, de úgy érzem, megnőtt az igény a hagyományos megoldások iránt is a gáz ára és minősége miatt. Egyre több helyen látok több lábon álló embereket (mármint a fűtésre értve), aminek csak örülni tudok. :)

Minden megoldás jó, de a legjobb, ha többféléből is választhatunk, azaz ha nem vagyunk kiszolgáltatva senkinek.

Szenthomárság 2013.01.31. 20:35:21

@Locomotiv: Nekem is vannak, de hidd el, nem tudja megtenni. Anélkül is kaszál, nem fog órákkal szarakodni.

Egyébként pedig benzint ne is tárolj otthon, mert ha véletlen tüzet csinálsz, akkor fütyült a bíró.
Meg szerintem tilos is. De ezt csak feltételezem.

Szenthomárság 2013.01.31. 20:37:22

@Martin Blake: Az ukran orosz gázvita jót tett az emberek kandallóvásárlási és cserépkályhaépítési kedvének.
Kifosztották a praktikert hamar!
Még a tüzet ábrázoló posztereket is megvették! :)

Chris_007 2013.01.31. 20:44:20

Benyóra visszatérve, pontosabban gázolajra: mióta agip és omw kúton tankolok, mellözve a mol és shell kutakat, azóta gond nélkül indul a tgkm. Kamionosok is megerösíthetik mindezt, azóta nincs fekete füst és lerakódás sem. A mol laborvezetöje, meg nem érti miért lehet ez, vagy csak nem akarja érteni. Tehát a benyóval is eltudom képzelni a mokolást. Állítólag tárolásnál a benzint és a gázolajay is forgatni kellene, illetve stabilizátor anyagot adni hozzá.
Martin: egy régebbi mára bezárt blogon felvetettem, hogy az argentin csávó írásait lehetne fordítani és posztolni, a blog gazdája fel is vette vele a kapcsolatot és ö bele is egyezett. Te nem gondoltál még erre? Szerintem az angolul kevésbé tudók számára hasznos lehetne. Illetve a permakertészekkel is beszélhetnél :)
Más: indexen olvastátok az orosz családot?
Megint más: tudom kényes téma, de a net sötét oldala kellöképpen elrejthetne egy szervezödö prepper közösséget, ahol nyiltabban lehetne beszélgetni bizonyos dolgokról.
Megint más: a discoverys doomsday bunkersröl valakinek valami info?

Lackó555 2013.01.31. 20:51:18

A discoverys doomsday második évad nincs fent a neten valahol ? Csak az elsőt láttam ....

Locomotiv 2013.01.31. 20:54:40

@Szenthomárság: Szerintem 20-30 liter benzin otthoni tárolása nem szabálysértés

Lackó555 2013.01.31. 21:09:25

@Locomotiv: A lakásban A–B tűzveszélyes osztályba tartozó éghető folyadékból (pl. benzin, hígító stb.) legfeljebb csak 5 litert, a C–D tűzveszélyes osztályba tartozó éghető folyadékból legfeljebb csak 20 litert szabad tárolni olyan helyen, ahol tüzet, vagy robbanást nem okozhat. Tárolás csak erre a célra forgalomba hozott zárt edényben történhet. A lakásban egyéb tűzveszélyes vegyszert csak annak használati utasításban szabályozott módon lehet tárolni, használni.
bemlakokozosseg.hupont.hu/4/tuvedelmi-szabalyzat
Talán törvényi hivatkozást is lehetne rá találni :
www.szon.hu/legfeljebb-240-liter-uzemanyag-szallithato-mentesseggel/1935001

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.01.31. 21:35:02

@Chris_007: A legtöbb helyen megtalálható írását átvettem én is, ettől jobban nem ástam bele magam az argentin témába eddig. Az ok csak annyi volt, hogy az már elérhető volt több helyen magyarul, én pedig exkluzívat szerettem volna. Egy olvtárs unszolására végül megtaláltam Selcót, aki valamivel elérhetőbb közelségben van Ferfaltól. Persze, utóbbitól is lehet sok mindent tanulni, szóval majd utánanézek, hátha vannak még érdekes irományok tőle.

Egyébként tervezek még írásokat mindenféle témában, ahogy időm engedi... De végülis ez nem egy "befejezhető" téma, ha írnék egy 500 oldalas könyvet, se érinteném még az 1%-át se. Szóval feldobok valamit, vagy küld valaki egy írást, aztán csámcsogunk rajta, valahogy így haladva előre.

Meg talán nem is lenne jó ötlet "mindent leírni" egyszerre. Kevesebben olvasnák, kevesebb vitát is generálna egy hosszabb írás... ez nem is igazán neked szólt, csak hangosan gondolkodom. :D

Chris_007 2013.01.31. 21:40:13

@Martin Blake: ráérsz apránként is :)
Selco és Ferfal teljesen más, ezért jó gyúrogatni a kettöt :) mindenesetre hajrá hajrá

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2013.01.31. 21:47:53

@Chris_007: Igen, igen, ebben van valami. Mindig abból tanul az ember, ha lát valami "extrém" példát, valami teljesen elütőt a megszokottól. Ennyiből jó megnézni a Doomsday Prepperst is, mert a szélsőséges prepperek is mutathatnak valami jó dolgot, még ha a mértékkel nem is mindig bölcsek. ;)
Jól van, akkor majd utánanézek.

astonferi 2013.01.31. 21:58:53

a sogorom vett egy vegyes kazánt amit egy fickó épít a ház légköbmétere , m2 alapján. papirokkal elfogadható áron.

Locomotiv 2013.01.31. 23:15:30

@Lackó555: Köszi az infót, érthető hogy a lakásban tárolás ennyire le van szabályozva. Viszont én kertes házban lakom, ezért a garázsban és a fészerben tartom az ilyesmit.

I_Isti 2013.02.01. 08:19:20

@Lackó555: Ja és a garázs, amit csak egy ajtó választ el a lakástól? Oda be lehet állni egy 50 literes benzintankkal rendelkező autóval?

Szenthomárság 2013.02.01. 08:48:03

Aki benzint tart otthon nagyobb mennyiségben az felelőtlen.
A benzin robbanásveszélyes.

koxi 2013.02.01. 10:55:18

@Szenthomárság: Az aggodalmad jogos, de szerintem nem teljes mértékben. Persze ha tűz üt ki egy lakásban/házban nem szerencsés ha ott figyel a 20 vagy nemtomhány lityi benzin. De hányszor hoznak ki a tűzoltók gázpalackokat tűzből? Lehet, h egy gázpalackos fűtőtestben szolgál, és semmi köze mondjuk a tűz kialakulásához. Egy lakótérben rengeteg minden van, ami veszélytelen, de adott feltételek mellett igen veszélyes lehet. Pl: én egy társasházban lakom, ahol központi kazános gázfűtés van. Mivan ha megsérül a gázvezeték a pincében? Mindenki repülhet.
Szerintem ha megfelelően van tárolva -pl direkt üzemanyag tárolására gyártott kannában- nem veszélyesebb mint más.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2013.02.01. 11:05:18

@koxi: Apró érdekesség, van, hogy ki sem hozzák a gázpalackot, hanem rendőrségi mesterlövész lövi el a csapot. A kiáramló gáz persze begyullad, de mivel elég nagy átmérőn ömlik ki a gáz, fáklyaként elég, nem pedig felrobban.. a kettő között pedig "ég és föld" a különbség (ha szabad ezzel a szóviccel élni).

Szenthomárság 2013.02.01. 11:10:31

@koxi: nézd mindenki úgy öli meg magát, ahogy szeretné, aki akar tartson otthon benzint
én nem vágyom arra, hogy ha véletlen tűz lenne nálunk, akkor ott figyeljen a benzin a garázsban
egyébként is a benzin alattomos, mert nagyon illékony és azt hiszed hogy le van zárva, de aztán még sincs teljesen.
nem véletlen az se, hogy gázos autóval nem mehetsz mélygarázsba.

koxi 2013.02.01. 11:11:52

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:
Ez így igaz. Ha úgy ítélik meg a tűzoltók, h akkora lehet benne a nyomás, hogy már túl veszélyes kihozni, akkor kilövik.

koxi 2013.02.01. 11:16:27

@Szenthomárság: az csak az LPG-s autókra vonatkozik, az oka pedig hogy ez a típusú autógáz nehezebb a levegőnél és ezért ha szivárog, összegyűlik a mélygarázs alsó szintjén.

Tblog 2013.02.01. 11:16:41

Azért ne dramatizáljuk túl. A külföldi prepperek azt írják, hogy 3-400 litert is tárolnak otthon. Tudok olyat aki az olcsó gázolaj korszakában -tudom, régen volt-, 100 literes hordókban tárolta az üzemanyagot. Nem 1-ben, nem 2-ben, hanem volt neki otthon vagy 6-7 olyan hordója.

koxi 2013.02.01. 11:20:13

@Tuleloblog: hát amcsi az más :-) lenne egy farmom valahol Montana-ban, a világ végén, a kutya nem kérdezné mit és mennyit tárolok otthon. Csak európa ilyen túlzsúfolt és túlszabályozott. Persze hülyék mindenhol vannak. Biztos vagyok benne, h van olyan ember is, aki mondjuk olyan flakonban tárolná az üzemanyagot, amit megenne a benya oszt folyna mindenfelé...

Szenthomárság 2013.02.01. 11:23:35

@koxi: ha meg könnyebb a levegőnél, akkor meg a szellőzőcsőben gyűlne össze és ott robbanna fel
és nem csak az LPG-re vonatkozik, semmiylen gázpalackot nem vihetsz be oda.
és ez így van jól.

@Tuleloblog: gázolajat tárolni valamivel okésabb, mert az nem robban

egyébként pedig attól hogy amerikában vannak hülyék, nem feltétlenül muszáj itt is annak lenni

koxi 2013.02.01. 11:24:26

Arról meg ne is beszéljünk, h lehet nekem otthon akár 100liter benyám is, ha a szomszéd a kontár haverjával szerelteti meg a gázfűtőtestet, mer az óccsó simán rámrobbanthatja a házat, tök mindegy én mennyire vigyáztam.
De tény és való, hogy Szentháromságnak is igaza van, mert ahol benzin házilag volt tárolva (Pl egy kertikapa miatt) én mindig éreztem a benzinszagot.

koxi 2013.02.01. 11:26:57

@Szenthomárság: Ez téves, CNG-s kocsival be lehet menni. Pont azért, mert az a típusú gáz könnyebb a levegőnél.
Legalábbis itt Németországban már be lehet menni. Lehet ha most nekiállsz valami jogszabályt keresni azt találod majd, hogy magyarban tilos, ezt nem tudom.

Szenthomárság 2013.02.01. 11:30:45

@koxi: nem keresek joxabályt, mert annyira nem érdekel,
dehát az is felrobban, az erőművekben is fenn van a szellőző, hogy elmenjen a gáz, ha gebasz van
nem mindegy, hogy alul robban vagy kicsit feljebb?
dehogynem!

koxi 2013.02.01. 11:34:07

@Szenthomárság: valami oka csak volt, h engedélyezték, nemtommért, nem vagyok gázos szaki.

Szenthomárság 2013.02.01. 11:48:17

@koxi: én se vagyok
de ezt nem értem akkor se

Tblog 2013.02.01. 12:22:02

@Szenthomárság: A gázolaj tárolós ismerősöm Magyarországon volt.

Amilyen áram és gázlopós híreket látni a tévében, szerintem az sokkal veszélyesebb mint néhány kanna benzin vagy gázolaj a kamrában. Ha mindentől begyulladna, akkor itt például lángoszlop borítaná az eget, mert mindenkinek benzines fűnyírója van és mindenki tart egy nagy adag benzint a garázsban. Nem 1-2 litert, hanem akár 20-at is, vagy többet. :)

Szenthomárság 2013.02.01. 12:51:07

@Tuleloblog: gázolajat mernék otthon tárolni, de túl sokat abból sem.
benzint is csak max 5 litert tárolok, de csakis a kerti házban
az nem ér meg annyi kockázatot az, hogy talán jön egy világvége

knife1 2013.02.02. 18:00:50

@Tuleloblog: nővérem apósánál 15 000 l gázolaj volt a pincében, szerintem még mindig van belőle 4-5 000 l. Nincs azzal semmi gond, legfeljebb kicsapódik belőle ez-az. Felrobbanni tutira nem fog, a benzin is csak akkor robban, ha levegővel keveredik, fémhordóban nyugodtan tárolhatsz, amennyit akarsz (Magyarországon egyetlen felrobbanó benzinkútról sem hallottam. (Persze ne heggessz mellette és ne gyufával nézd meg a szintet (mint egykori ismerősöm!).

prukker 2013.02.04. 08:16:39

Szerintem a gázolaj, ha kicsit mozgatva (keverve) van, nem romlik meg.
De ez persze nem saját tapasztalat, hanem a kamionos ismerősöm "tartalékolt" vagy 8-10 nagy hordóval, 5 éve nyudgíjas és ezzel a "tartalékkal" jár.

Nazareus 2013.02.04. 16:37:29

@knife1: USA-ban lattam olyat, hogy dohányzott a pasi miközben tankolt :) Menekültem is a kútról...

astonferi 2013.02.04. 17:29:45

@Nazareus: na akkor elmondom hogy az araboknál jártam sokat. benzinkúton a borravaló pár szál cigi amit rögtön meg is gyújt amint odaadod...közben tankol vidáman jaaa és a motort sem állítják le. első pár alkalommal nem tudtam hova szaladjak aztán megszokod. :)

Szilv Eszter 2013.02.06. 08:02:00

Agyonisten!

Ti milyen könyveket zsíroztok le a világvége utánra?

Kertészet? Méhészet? Szakácskönyvek? Húsfeldolgozás? Házi tartósítás? Kézimunkák (varrás, szövés, téglavetés)?

Mert ugye gebasz után újjá kell mindent kezdeni!

Szilv Eszter 2013.02.06. 08:04:00

@astonferi: Az arabok nem puhányok, bennünket úgy vontattak, hogy pipakulccsal volt hozzákapcsolva az utánfutó, amin vagy 10-en ültünk. :)
Persze a külső gumin memigen volt minta, sőt tenyérnyi helyen külső se volt.

astonferi 2013.02.06. 16:36:22

@Dr. Prepper: én személy szerint kertészet-növénytermesztés, tégla-cement-aszfalt gyártás, barkácskönyvek mint építészet, víz-villany-gáz szerelés, alternatív energiák-kútfúrás, navigációs ismeretek, és még pár dolgot :) ezeket már letöltöttem és másolatot is csináltam :)

Locomotiv 2013.02.06. 18:18:21

@Dr. Prepper: Kb. ezeket illetve gomba és növény határozót meg olyat ami a gyógyszer nélküli gyógyításról szól.

astonferi 2013.02.06. 18:28:52

gombás könyv nekem is van, orvoslásost még nem nagyon találtam ami érthető nyelven van irva :)

Szilv Eszter 2013.02.06. 18:33:33

@Locomotiv: Ja igen, gyógynövényesem is van.

@astonferi: Azért az szép lesz, amikor számítógépen nézed meg, hogy kell téglát vetni meg ruhát szőni.
Te anya, melyik pdfben van az áramfejlesztés? :)

Locomotiv 2013.02.06. 19:01:24

Hát igen, az áramnélküliség nagy gond lesz, én ugyan az aggregátorral és a napelemekkel meg az akkuszigettel el leszek egy darabig de tudom ez sem tart örökké. Ezértis bújom az antikváriumokat és a vaterát a legfontosabbnak tartott könyveket igyekszem nyomtatásban megszerezni. Addig pedig olvasgatom az elektronikusokat...

astonferi 2013.02.06. 19:28:05

@Dr. Prepper: nekem most is van a kocsimban inverter amiről szoktam laptopozni meg nyomtatni. tehát akkukkal sokáig kihuzom meg némi üzemanyaggal hogy csak az aksit töltsem.

astonferi 2013.02.06. 20:01:23

ja és egy 100 a/h akksi van a kocsiban azért az nem kicsi :)

Locomotiv 2013.02.06. 21:30:58

@astonferi: Ha csak laptopozol vagy mondjuk ebook olvasót akarsz üzemeltetni akkor jó alternatíva.(bár inkább javasolnám erre a célra a napelemes laptoptöltőt) Én ennél azért komolyabban felszerelkeztem :) Minimum a hűtő, fagyasztó, hidrofor működtetéséhez elegendő rendszert építettem ki, sőt biztonsági okokból pl több inverter és több töltésvezérlő van beiktatva. Sajnos az akku a leggyengébb láncszem, pár év multán így is úgy is elhalnak.

astonferi 2013.02.06. 22:01:29

@Locomotiv: ebben igazad van csak én pesten egy társasházban ezt nehezen tudom kivitelezni de lehet hogy fogok azért tanácsot kérni tőled ha lehet.

Locomotiv 2013.02.07. 08:06:28

Igen tisztában vagyok vele, hogy a panelben élőknek a legnagyobb kihívás felkészülőnek lenni. Sok számomra alapvető dolog (fúrt kút, megújuló energia, növénytermesztés, állattartás stb.) ott szinte lehetetlen.
Természetesen amiben tudok segítek.

astonferi 2013.02.07. 09:39:04

@Locomotiv: köszi bár ez nem panel hanem 10 lakásos társasház lapos tetővel és ráadásul legfelül lakom így a tetőn elhelyezett alternatív energia felhasználás még kivitelezhető ahogy adott esetben a növénytermesztés is. a vízben igazad van a fúrt kút nem :)

Szilv Eszter 2013.02.08. 08:21:37

Nem tudjátok, hogy lehet-e kapni nálunk valahol Unortoxiában ezt a mosogatószert?:
c4.soap.com/images/products/p/pg/pg-2987_1z.jpg

astonferi 2013.02.08. 10:45:10

@Dr. Prepper: szerintem sehol, én németországban láttam ilyet viszont ha jól emlékszem. ilyet szeretnél ?

Szilv Eszter 2013.02.08. 10:48:55

@astonferi: vennék, ja! hideg vízben is hatékony és még környezetbarát is

astonferi 2013.02.08. 11:14:46

@Dr. Prepper: ha akarod megnézetem a nagynénémmel a németeknél és áprilisban megyek akkor hozok szívesen ( magamnak is ) :)

Szilv Eszter 2013.02.08. 12:58:56

@astonferi: köszi, ha addig nem jutok hozzá, akkor szólok
Ausztriába járok, hátha ott is van.
de egyébként szerintem bármi megteszi helyette, minden esetre kipróbálnám, milyen.

koxi 2013.02.08. 14:24:52

@astonferi: Szia. Honnan töltötted le? Megkaphatnám a könyvek címeit? Előre is kösz.

koxi 2013.02.08. 14:26:06

@Dr. Prepper: Most néztem a német bay-en van-e ilyen mosószer, de az összes ajánlat az államokból van. Németországban még egy üzletben sem láttam ezt a terméket. amúgy mért olyan különleges?

astonferi 2013.02.08. 14:31:48

@koxi: persze hogy meg vagy emailon átküldöm mert pdf meg word dokukban vannak. torrent oldalakról szedtem le

koxi 2013.02.08. 14:33:01

@astonferi: hát ez tuti dolog lenne tőled. Ha a profilomra kattintasz látod a mélcímem vagy megírjam külön?

astonferi 2013.02.08. 14:40:11

@koxi: nem látszik. adatlapomon küld át és küldöm öket

astonferi 2013.02.08. 14:52:36

@koxi: mégy már küldöm is

koxi 2013.02.08. 15:01:42

@astonferi: oksa, köszi. Közben találtam egy ász kis 2VH-s bunkert Nürnbergben, de árat csak érdeklődésre küldenek. Lehet érdemes lenne ilyen ajánlatot megfontolni, mert a prepperkedés most már nem csak pár ember "agymenése", egyre inkább trenddé is válik, akármennyire nevetséges is ez. Fel kéne ülni erre a hullámra, megvenni egy ilyen bunkit, frankón kipofozni, lakrészeket kialakítani -mint az amcsik csinálják a rakétasilókban- és elpasszolni. Németországban még mindig nagyon sok pénzes fószer van. Halva született ötlet?

koxi 2013.02.08. 15:26:12

@astonferi: igen-igen, most nézem őket.

Lackó555 2013.02.08. 16:26:43

@koxi: Ha Magyarországon élaz , akkor :
1.A bunkerek nem ismeretlenek , a helyiek tudhatnak róla .
2. Oda is kell jutni , ami a káosz kitörésekor igencsak lhúzódhat a nagy távolság miatt , esetleg ha csak gyalog lehet haladni akkor .....
3. Amire odaérsz , elfoglalják a helyiek ...

astonferi 2013.02.08. 16:38:02

@Lackó555: szerintem a fosztogatás indul el és nem a búvóhely keresés. viszik a kaját, üzemanyagot, meg a plazma tv-t mint külföldön amikor balhé van.

prukker 2013.02.10. 01:24:32

Pesten a Filmmúzeumnál van egy bunker-géppuskafészek az egyik jobb oldali ház tetején.(Ha a Kálvintól megyünk a Deák felé)
Pár éve cikkeztek róla, hogy eladó...

Grego76 2021.04.20. 10:41:00

@prukker: nem bunker az, hanem u.n. tűztorony. Ebből figyelték a városi tűzeseteket. Szemben, a gerlóczy utcában van az V.ker tűzőrség.
Fiatalon én is lőállasnak néztem. :)
Kb 2007-8-ban volt eladó, 14-5M Ft-ért, majdnem megvettem, de hál istennek nem. :)
süti beállítások módosítása