HTML

Városi túlélő

Túlélési tippek, ötletek gyűjteménye városlakóknak, ha beütne a krach. Prepping - avagy felkészülten várni szokatlan helyzeteket.

A túlélők

Friss topikok

  • stg44: @kanári565: Az a legjobb, ha arra készül az ember, mert akkor nem éri meglepetés. 3 napra minek is... (2018.11.19. 20:20) Túlélő piramis
  • kanári565: És a fagyasztva szárított ételek az jó? (2018.08.19. 00:05) Hétvégi bevásárlólista
  • Protosil: Nem szeretném reklámozni, de mi vákuumozzuk a befőttesüveget is. Ha elteszed az élelmiszert konzer... (2017.07.31. 12:11) Élelmiszer tárolása hosszabb távon
  • FalloutBoy: Én biztos tartanék magamnál EDC-ben valami ilyesmit: realistaprepper.blogspot.hu/2017/07/edc-mikr... (2017.07.03. 09:09) Az EDC-készlet
  • FalloutBoy: Itt meg a leírása az előbb linkelt készletnek: faint kis kompakt EDC elsősegélykészlet, hétköznapi... (2017.07.03. 08:44) A prepper házipatika

Túlélőjárművek

2012.06.09. 17:31 Martin Blake

Korábbi cikkekben már foglalkoztam különböző felszerelésekkel, sátrakkal, túlélőzsákkal vagy hogy hogyan tároljunk vizet. Arról eddig nem ejtettem szót, hogy ha beütne a krach és el kellene hagynunk a biztonságot jelentő otthont, hogyan tehetnénk meg ezt a lehető leghatékonyabban. Általában ugyanis igaz az, hogy az A-terv alapján lehetőség szerint maradjunk a lakásunkban, az "erődünkben" és ott próbáljuk átvészelni az árvizet, lázadást vagy bármi mást. De ha mégis elő kellene venni a B-tervet és a túlélőzsákunkkal a hátunkon elindulni a világba, melyik közlekedési módszer lehet vajon a legjobb megoldás?

A gyaloglás

urbanhiking.jpgAz első (és ironikus módon az utolsó) megoldás természetesen saját magunk, az emberi test. Ha minden elromlana és semmilyen más jármű nincs elérhető közelben, gyalogolni még akkor is tud az ember. Fontos, hogy vigyázni kell testi épségünkre, hiszen szó szerint a bőrünkre mehet a gyaloglás, ha lesérülünk például. Testünknek ugyanannyira túl kell élnie a nehéz helyzetet, ahogy nekünk magunknak (azaz az elménknek) is. Ha el kell hagyni tehát az otthont, számos megoldást tud nyújtani az emberi test: sétálhatunk, mászhatunk (pl. hegyre, fára), futhatunk vagy éppen úszhatunk is. Elképzelhető, hogy hosszú ideig kell sötétben, kényelmetlen, rideg helyen várakozni, mielőtt továbbhaladhatunk, ami megviselheti a szervezetet. Érdemes tehát körültekintően bepakolni a túlélőzsákunkba, hogy csak az igazán szükséges felszerelést vigyük magunkkal. Szintén számításba kell venni saját terhelhetőségünket, hogy mekkora terhet, mennyi ideig tudunk magunkkal cipelni. Sok prepper ezért rendszeresen kipróbálja, leteszteli a felszerelését: egy kirándulás teljes menetfelszereléssel a közeli erdőbe, hegyekbe remek támpontot adhat, hogy mire képes a testünk. Egy-egy, a szabadban töltött éjszaka pedig rávilágíthat arra, hogy milyen eszközökre, élelemre, ruházatra van igazán szükségünk. Van-e megfelelően strapabíró cipőnk? Mikor gyalogoltunk utoljára 10 km-nél többet ebben a cipőben? Vízálló a cipő, vagy gyorsan szárad-e? Érdemes felszerelésünk minden elemét végigvizsgálni, vagy élesben letesztelni, hogy megfelel-e a célra. Elsősorban az időjárásálló (víz, szél, hideg-meleg) felszerelést részesítsük előnyben.

Előnyök:

Az emberi test gyakorlatilag bármilyen terepen képes keresztülmenni. Nem igényel speciális üzemanyagot, egy megfelelően összeállított élelmiszercsomaggal hatalmas távolságot tehet meg bárki. Szintén előnyös lehet, hogy viszonylag csöndben, feltűnés nélkül tud így közlekedni az ember.

Hátrányok:

Alacsony terhelhetőség, lassú sebesség, az időjárás viszontagságainak teljesen ki van téve, nehéz lehet haladni csoportban (lásd korábbi cikkemet erről).

Hegyikerékpár (mountain bike, MTB)

urban_riders.jpgSokan az egyik legjobb túlélőjárműnek tekintik a modern hegyibringát. Erős, ugyanakkor pillekönnyű anyagokból készülnek a mai típusok, nehezen lyukadó gumikkal és erős pedállal, lánccal. Az MTB lehet akár a kizárólagos túlélőjárművünk is, de kiegészíthet más járműveket is (pl. autó hátuljára fogatva).

Előnyök:

Szinte bárhova eljuthatunk vele, a legtöbb autóra, teherautóra, SUV-ra stb. könnyen felfogatható. Tereptől függően akár több, mint 100 km-t is megtehetünk vele egyetlen nap alatt.

Hátrányok:

Bár elég sok csomagot szállíthatunk biciklivel, kapacitása így is véges (ill. minél több a teher, annál nehezebb és fárasztóbb haladni vele), az időjárásnak ki van téve a biciklis, hóban nehéz vele haladni.

SUV (Sport Utility Vehicle)

iamlegendsuv.jpgJó választás lehet egy ilyen autó a túlélő számára. Viszonylag nagy távolságot tudnak megtenni egy tanknyi üzemanyaggal, 4 kerék meghajtással és erős gumikkal a legtöbb terepen boldogulni lehet vele. Tetőcsomagtartóval, esetleg utánfutóval egy 4-6 tagú családot és felszerelésüket is könnyen lehet vele szállítani.

Előnyök:

Sokoldalúság (napi használat mellett jó választás lehet a túlélőknek is), nagy távolságot lehet megtenni vele, elfogadhatóan közlekedhetünk vele terepen is, egy egész család aludhat benne.

Hátrányok:

Nem túl jó fogyasztás (és szükség van üzemanyagra), extrém terepen nem tud haladni, hacsak nincs átalakítva megfelelően.

Pick-up autó

pickup.jpegAz egyik legjobb dolog bennük, hogy viszonylag elérhető áron már kaphatunk egyet (pénztárcától függően egy kétkerék meghajtásút , vagy akár egy újabb, négykerékmeghajtásút). A csomagtartó részében viszonylag sok csomagot lehet szállítani és átalakítva akár új funkciót is kaphat a hátsó része. Sok modellhez választhatunk előre elkészített "tuning" megoldásokat is, amivel pillanatok alatt kvázi lakóautót varázsolhatunk belőle.

Előnyök:

Olcsóbb, mint egy átlagos autó vagy kisteherautó és könnyen átalakítható, bővíthető funkciókkal. Mivel olcsónak is tűnik, ezért kisebb eséllyel szemeli ki magának egy rabló vagy tolvaj. Vonóhoroggal utánfutót, lakókocsit is vontathat.

Hátrányok:

Sok modell csak 2-3 személyes, így nagyobb családoknak nem a legjobb megoldás, hacsak nem egy 4-5 személyes, nagyobb változattal rendelkeznek (a szállítható felszerelés mennyiségének rovására). Üzemanyagot igényel.

ATV (All Terrain Vehicle)

Pine-Ridge-ATV.jpgSok embernek van ilyen járműve, amit quadnak is neveznek. Viszonylag erős motorral, négykerékmeghajtással, erős abroncsokkal és kis méretével kiváló túlélőjármű lehet. Szinte minden terepen elboldogul és sok modell vonóhoroggal is rendelkezik.

Előnyök:

Szinte bárhova eljuthatunk vele, nehéz terepen is viszonylag gyorsan haladhatunk vele, üzemanyagtakarékosnak mondható, megbízható és olcsó.

Hátrányok:

Az időjárás viszontagságaival meg kell bírkóznia a vezetőnek, rövid hatótáv, kevés felszerelést szállíthat (még utánfutóval is), üzemanyag kell hozzá, kevés utast vihet magával.

Motorkerékpár:

bike.jpgEgy erősebb motorral felszerelt modellel remek távolságot lehet megtenni. Egy túlélőzsákot és akár másodmagunkat is elviheti különösebb gond nélkül. Egy jó túlélőmotor az átlagosnál nagyobb üzemanyagtartállyal és tárolórekesszel (dobozzal például) rendelkezik.

Előnyök:

1 fő számára kiváló megoldás lehet, mert megfelelő mennyiségű csomagot, viszonylag nagy távolságra szállíthat. Relatíve jó üzemanyagfogyasztás jellemzi, és modelltől függően akár nehéz terepen is boldogulhat vele az ember.

Hátrányok:

Üzemanyagra van szüksége, kevés felszerelést szállíthat, időjárás viszontagságai.

A fenti lista közel sem teljes. A legtöbb nyugati embernek az elsőszámú megoldás valószínűleg az autója vagy kerékpárja lesz. Mint túlélőknek, az a legfontosabb szempont számunkra, hogy melyiket fogjuk legnagyobb valószínűséggel igénybevenni. Ezt természetesen mindenki maga dönti el a helyszín, a lehetséges veszélyek és természetesen a pénztárcájának függvényében. Például egy folyóparton élőnek jól jöhet valamilyen vízi jármű (egy kajak, kenu, ladik) árvíz, áradás esetén, de ugyanúgy számításba vehető a kutyaszántól kezdve a lovakon át akár a helikopterig minden más jármű is. A legfontosabb, hogy még ma kezdjünk el gondolkodni rajta, hogy nekünk mi lehet a megfelelő túlélőjármű! Készítsük fel műszakilag, hogy szükség esetén azonnal igénybevehessük! Tároljunk megfelelő mennyiségű üzemanyagot (ne felejtsük, a Japánban pusztító cunami után néhány órával lehetetlen volt üzemanyaghoz jutni), és tartsuk karban testünket is, ha gyalogolnunk kellene.

Szerinted melyik a legjobb jármű túléléshez? Te melyiket választanád? Mit tennél még a listához?

36 komment

Címkék: katasztrófa felszerelés autó kerékpár túlélés gyaloglás jámű

A bejegyzés trackback címe:

https://varositulelo.blog.hu/api/trackback/id/tr554575290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Chris_007 2012.06.17. 23:47:59

Látod, visszanéztem :)
Azért frissíthetnéd heti rendszerességgel a blogot, mert érdekes.
Én jó megoldásnak tartanám még a lovat, mert terepen is jól boldogul, könnyen tankolható, a hatótávját nem tudom, mert nem értek a lovakhoz, városi lakásban mondjuk kivitelezhetetlen.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.08.07. 20:41:16

@fisligery: Nyári szüneteltem, most munkakeresés és hasonlók a "programom", így egy kissé nehezebben jön az ihlet. :(
Igyekszem hamarosan újra írni, van jónéhány félig kész cikk a tarsolyban és még lenne mit körüljárni. Köszönöm, hogy olvastad az eddigieket!

Roboduck 2012.08.08. 22:06:59

Amikor egyszerre indul meg a városokból a nép, akkor az autóutak hamar bedugulhatnak.
Máshol is kifejtettem, hogy egy olcsó használt, jó terepjáró képességű, akár rendszám nélküli, de jó karban lévő motor elfér a fészerben, vagy a garázs végében és "városkiürítős" helyzetben életet menthet akár önmagában, akár a tetőcsomagtartóra kötözve.
A műszakit meg ki nem x@rja le ilyen szituációban?

Szerinted?

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.08.09. 20:54:02

@Roboduck: igen, a motor valóban az egyik legjobb választás lehet, hiszen kevés helyet foglal és nagy távolságot tehet meg vele az ember szükség esetén. A műszaki tényleg nem érdekes ilyenkor. Az egyetlen hátulütője a dolognak, hogy relatíve kevés cucc fér el rajta (plusz tartódobozokkal esetleg valamivel több), így én inkább azt mondanám, hogy ez a rövidtávú (72 órás) megoldások egyike lehet. Ha 2-3 hétnél tovább kell maradni, akkor a motoron szállított készletek hamar kimerülnek, ill. a benzin is elfogy idővel.
Szó szerinti meneküléshez viszont valószínűleg a legjobb megoldás lehet, az álló autók között is el lehet lavírozni, szükség esetén járdára, dombra felmenni vele stb.

Másik dolog, a dugó viszont érdekes. Földcsuszamlásnál pl. megsemmisülhetnek vagy elvándorolhatnak az aszfaltutak, így tájékozódni és közlekedni is nehezebb. Ezernyi autóvel felszorozva ezt hatalmas káosz alakulhat ki, amire érdemes egérutat keresni még mielőtt a baj megtörténik. Na de majd egy cikkben körbejárom ezt is.

Bigskorpio 2012.09.06. 10:03:39

Nekem a quad tűnik a legszimpatikusabbnak. Teli tankkal+ egy kanna tartalék üzemanyaggal 2 személyt a BOB-jukkal (+ extra vízzel, némi kényelmi kiegészítő felszereléssel) elég messze el tud juttatni. Ott már csak lesz valami segítség. Ha nem: indulhat a gyalog-galopp.

Tetszik a kerékpáros ötlet is, bár nekem hagyományos gépem van, nem MTB. Ami előbb-utóbb defektes lesz. Ennek házilagos felturbózásán gondolkodtam nemrég. Persze a gondolat még tettet nem jelent – ahogy a Fonográf énekelte. Szigorúan vészhelyzetre: körül kellene nézni olyan nagynyomású slag gumi tömlő után, aminek a külső átmérője hasonló a bicikli gumijához, a falvastagsága nagy, az üreg meg kicsi. Ha ezt teszi az ember a kerékre gumi helyett, sose fog defektet kapni. (Figyelem! Ez csak elmélet, kipróbálva nincs.)

Bigskorpio 2012.09.06. 10:07:38

"slag gumi tömlő"
Bocsi, az előzőben ezt nem így akartam írni, de legalább látom, hogy az áthúzott betű nem úgy jelenik meg.
BS

Egyasokkozul (törölt) 2012.09.09. 20:59:16

@Martin Blake: Földcsuszamlás? Szerintem ha elrugaszkodsz az amerikai prepper ötletektől és a magyar rögvalóságra koncentrálsz, értékesebb tanácsokat tudsz adni.
Magyarországon nincs földcsuszamlás, ami megakadályozna bármit is.
Egyébként jó hogy van ilyen blog, próbáld aktualizálni.

Egyasokkozul (törölt) 2012.09.09. 21:00:56

Túlélő jármű az a minél nagyobb terhelhetőségű kerékpár.
Az üzemanyag napok alatt tűnik el egy válságban, s utána automatikus célpont lesz, aki motoros járművel jár, mindegy, hogy bohóc SUV vagy quad.

Asidotus 2012.09.09. 21:23:30

nekem is úgy tűnik, hogy a gépjármű csak akkor jó megoldás, ha a benne lévők képesek megvédeni, különben túl csábító célpont.

AutosVilli 2012.09.09. 22:14:29

@Egyasokkozul: Nem értek egyet veled.
Képzeld el,hogy Budapesten földrengés van, mindenki menekül, a Nyugat és Dél irányba menekülők között bezárt terület hegyes-dombos vidék simán elviheti a földcsuszamlás az utakat!!

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.09.09. 22:59:30

@Egyasokkozul: Nem annyira elrugaszkodott ötlet. Esztergomból származom, a Dobogókő felé vezető utat tavaly kb. 100 méter hosszan elvitte a hegy, ahogy megcsúszott egy kiadós eső után (de lehet, hogy hóolvadás volt, már nem emlékszem). Szerencsére egy sáv járható maradt, de ilyen előfordulhat bárhol máshol is, ahol hegyes-dombos a környék.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2012.09.10. 00:45:36

A lovat én is hiányolom, bár beszerzése, készleten tartása valóban nehézkes.
Keró (MTB): ott a hatótávolság egy nap alatt simán felmegy 180km-re is, óránként átlagosan 20km/h tempóval lehet tervezni (100km távolság alatt többel is), rakomány gyanánt felfér rá egy heti cumó, 4 személyes sátor, hálózsák és 4 liter víz. Ami sokkal fontosabb, hogy esőre legyen felkészülve a nyájas utazó - engem idén nyáron osztrák földön eléggé megszivatott egy 10 fokos 24 órás zuhé. Esőben ráadásul a szél is fúj, esőkabát alá pedig seperc alatt beizzad az ember. Defekt ellen 2-3 mm-es lyukig vannak önragasztóg belsők, afölött van egy pur-hab szerű szmötyi is, de az Úr feltalálta a gumiragasztó készletet is. Egy kerékpár elméleti hatótávolsága MTB esetében úgy 2000 km, efölött már pusztul a fék, nyúlik a lánc, döglik a hátsó váltó. Trekkel el lehet húzni 8000km-ig is, de akkor már a felni is kezdi megadni magát, és a váz is repedhet. Országúti keróknál az a jó, hogy óránként 28 km-t lehet velük megtenni még napi 200km-es távokon is, elnyűhetetlenek (cserélhető fékbetétekkel főleg), de sárban-ganéban használhatatlanok.
És persze ott van még a cipő, ami ragyavert időkben leginkább bakancs. Amit előtte be kell törni - azaz szanaszét törjük benne a lábunkat. Ezt a folyamatot úgy szoktam lerövidíteni, hogy az érzékenyebb pontokon papírzsebkendőt celluxozok a lábamra, majd elmegyek bulizni valahová. Pár órányi ugrabugra után egész kezelhetővé válik a topán. És persze kell még rendes zokni is.
A szállítandó cumó mennyiségét pedig alaposan le kell redukálni - gyógyszer, minimális mennyiségű nagy tápértékű kaja, tartalékzokni, gatya, esőkabát, hálózsák, javítóegység. Útközben úgyis eldobós lesz a felszerelés egyik fele és újrabeszerzős a másik. A ló-keró-gyaloglás további előnye az, hogy HALK. A settenkedés pedig kifejezetten előnyös tud lenni.

Egyasokkozul (törölt) 2012.09.10. 15:37:22

@AutosVilli: Földrengés nem esz meg, nem kell menekülni sehova előle, csak a házból kell kimenni.
Ha viszont elviszi az utat a földomlás (voltam már ilyen helyeken, volt, hogy tolta le az útról a sárfolyam az autóm a völgybe, nem volt őszinte mosolyom), szóval akkor mégis mit kezdesz a bármilyen terepjáróddal vagy quadoddal?
Semmit, amíg valaki ki nem javítja az utat vagy be nem tesz egy hidat. Vagy kerülni kell egy másik úton, ami lehet csapda is.
A bringát lepakolod, átcipeled és mész tovább. Nem véletlen, hogy a vietnami háborúban mázsákat cipeltek át bringákkal olyan terepeken, ahova kocaturista be sem teszi a lábát és semmilyen jármű nem volt képes átkelni azokon a hegyeken.

A ló volna a legideálisabb, de azt tartani is kell, nem csak használni a bajban, erre keveseknek van lehetősége.

Egyasokkozul (törölt) 2012.09.10. 15:51:24

@sirdavegd: Már túl van az utolsó teherbringám 4000 km-en és még nem látom nyomát az elhasználódásnak, a váltója ugyanolyan vacakul vált, mint ifjú korában (a hosszú aluváz hőtágulása folyamatos bowdenhossz állítgatást igényel). Legyen cseregumi (csakis Schwalbe Marathon és nincs több defekt), láncjavító, pótfékpofa, lánczsír és nem kell aggódni egy ideig.
Ha már gondozásmentesség: agyváltó nem eszi a láncot, lánc teljesen leburkolható (Hebie Chainglider) és karbantartása minimális, mondhatni opcionális. 30-40 éves Sachs agyakat láttam, amik máig rendesen váltanak és pörögnek.

Az általad írt tempók azért erősen országútcentrikusak - 20 km/h átlagot nyomni teherrel, laza talajon, hegyek között szintezve, ellenszélben, esőben, hidegben, hóban, fáradtan, éhesen és pszichikailag kimerülve hobbyarmstrongokon kívül senki nem fog.
Jó az 10-15 km/h között számolva.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2012.09.10. 16:06:45

@Egyasokkozul: Ezek szerint van hová fokozni a redundanciát :) Az első montim még alsó középkategóriás (=nem gagyi, de egy fogaskeréksor-lánc csere kijött 20 rugó alatti összegből) alkatrészekből állt, ott 2000 km után már az agyakat és a középcsapágyakat is kukásítani lehetett. A mostani MTB már izmosabb, de a tiédhez képest sokkal sérülékenyebb.
Országút, vagy száraz talajút/múrvás-köves út hiányában szvsz a keró felejtős. Legalábbis eddig én bármivel mentem rá homokra vagy sárra, mindig tolás és cipelés lett a vége. A régi montim mondjuk az 1998-as belvizes időkben lett feltudbózba magasított fém sárhányóval. Na az még megrakodva is átúszott egy jókora dágványt a Hortobágyban, míg tisztelt kollégám csúnyán benne maradt a rötyiben (műanyag sárhányó hátrányai).
Hó: idén februárban és tavaly januárban is nyomtunk egy 40km-es pusztai tekerést hóesés után -8 és -16 fokban. Símaszkban az ember nem fázik két pulóverben és egy kabátban sem. Továbbá ilyen hidegben már nincsenek sósvizes tócsák sem az utakon, így nem fagy be a váltó és a fékbowden (jártam már úgy is :) ). Viszont ott szélcsendben sem tudtunk 16km/h-nál gyorsabban menni, el kellett fogadni, hogy be vagyunk lassulva. Végőszemüveget megint csak nem lehetett felvenni a símaszkra, mert akkor bepárásodott, így viszont a szempilláim bejegesedtek és összefagytak. 10 centi fölötti hóban már a monti is elásódik, max valami álattságoss gumival lehet kaparni, ami nem retail kategória. De egyébként imádom a jeges-havas időszakot, csak nem szabad hozzáérni az első fékhez és finom ívekben kell haladni.

Egyasokkozul (törölt) 2012.09.10. 17:15:45

@sirdavegd: :-) Én nem hobbizom mostanában, csak közlekedem minden nap, mindegy milyen az idő és a terep, ha tolni kell, akkor tolom, még mindig jobb, mint háton vinni a terhet. Mély hóban és tükörjégen úgyis esélytelen akármilyen gumikerekes gép.
Ezekből érdemes válogatni, ha strapás bringát keresel, vagy felhasználni a meglévő technikákat sajátot összerakni. Ezek még CroMo vázasok, ha repedne, lehet javítani, de nem szoktak törni
www.workcycles.com/

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2012.09.10. 17:40:48

@Egyasokkozul: Hát, városon belül is keróval járok, ha gyalog már többet kéne mászni 3km-nél. De az országútit azt követően vettem, hogy megszűnt a diákkedvezményem és rájöttem, hogy ami vonattal egy óra, az keróval kettő. Aztán némi típusismeret birtokában és alapos felújítást követően a jármű alkalmassá vált a Szeged-Fehérvár közötti táv megtételére is, amit évente kétszer-háromszor meg is ejtek.
CroMo váz - anyám, az valóban elpusztíthatatlan :)

AutosVilli 2012.09.11. 09:14:27

@Egyasokkozul: Komolyan te egy emeletes házaktól hemzsegő városból nem menekülnél el egy földrengés után?? Elég bátor vagy! Gázrobbanások,áramütés,vízcsőtörések, utórengés,a földrengés utáni 72 órában várható még újabb rengés.
Józan ésszel én elhúznám a csíkot a városból az tuti párnapra.

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2012.09.11. 10:55:44

"Az emberi test gyakorlatilag bármilyen terepen képes keresztülmenni."
Láván is. Mi sem természetesebb.

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2012.09.11. 11:02:08

"Erős, ugyanakkor pillekönnyű anyagokból készülnek a mai típusok, nehezen lyukadó gumikkal és erős pedállal, lánccal."
Igen, ez úgy 100 ezer felett kezdődik igen csak alsó hangon. De az egyszeri polgár mivel találkozik? A 20 ezres Teszkó MTB-vel, ami nagyon nem erről szól. Meglehetősen pontatlan ez az információ.. Alumínium felnivel belemész egy kisebb kátyúba, már érezhető tojást és/vagy nyolcast begyűjtesz. Tegyük hozzá, hogy a jó bringa nem olcsó. Amire pedig az átlag vásárló gondol kérlek alásan, az tényleges terepen 1 hét alatt lerohad. Az erős pedál a legviccesebb. Ja, műanyagból. Pontosabban, körültekintbőbben, mélyebbre ásva a valóságban kéretik fogalmazni! Van fémszálas külső gumigarnitúra, 65000-tól kezdődik, de inkább 15e. Na ilyet sem találsz alapfelszereltségben. Ez viszont tényleg létfontosságú, mert ha helyzet van nem fogsz megállni ragasztgatni. A normál gumi igenis könnyen lyukad. Valaki még elhiszi, aztán ottmarad a kakiban.
Remélem, hogy építő kritikaként sikerül befogadni minden szavam. Ezek jöttek.

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.09.11. 13:57:55

@Kellemes Zérókomponista: Az űrsétát kifelejtetted, az is még nagyon valószínű lehet! :D

Martin Blake · http://varositulelo.blog.hu 2012.09.11. 14:04:04

@Kellemes Zérókomponista: Arra gondoltam a cikkben, hogy ma relatíve könnyebb beszerezni biciklit, "moduláris" felépítésűnek mondható, azaz viszonlag egyszerűen cserélhető, javítható szinte minden komponens. Nyilván, a jobb minőség többe fog kerülni.

A lényeg az, hogy ha valakinek csak egy 20 ezres Tesco bicikli állna a rendelkezésére vész esetén, még az is jobb szolgálatot tehet, mint a semmi. Így érdemes azt karbantartani, javítókészletet venni hozzá stb. Aztán pénztárca függvényében persze lehet továbblépni, jobb minőségűt beszerezni, jobb gumit stb. venni hozzá. A mondanivalója a blognak az, hogy egyáltalán vegye számításba az olvasó a lehetőségeit és ne az utolsó pillanatban kelljen kapkodnia baj esetén. :)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2012.09.14. 14:34:06

A második világháborúban voltak gyorsan mozgó alakulataink - kerékpáron. A vietnámi háborúban - ahogy korábban volt szó róla - jó szolgálatot tettek ezek.

A teszkósbicaj felejtős, de nem csak 150.000-nél kezdődik a túlélőbicaj.

Azok a régi, egyszerű, nehéz parasztbiciklik bizony akármit kibírnak, főleg azért, mert egy elvadult helyzetben várhatóan nem downhillezni akar majd rajta a túlélő, hanem sík vidéken (vagy kisebb dombok-hegyek közt, lásd magyar realitások) eljutni valahonnan valahova. Lehet, hogy nem is nagy távokra, csak a 2-3 kilométerre lévő folyócskához vízért, az erdőbe fáért, ilyesmi. Ezek szerkezete is egyszerűbb, nem kell a váltóbovdenért aggódni (milyen váltó? milyen bovden???)

Igazából elég szűknek érzem annak lehetőségét, hogy valaki a káoszból (pl. földrengés-sújtotta nagyváros) csillivilli bicajjal jusson ki. Sokkal életszerűbb, hogy ha az ember kijut a közvetlen életveszély zónájából, akkor "szerez" valahonnan egy bicajt. Akármilyet. Egy mázsa cuccot rákötözve akármit el lehet tolni, nem fognak a haverok kinézni maguk közül, hogy nem a legújabb Shimano láncfeszítő van rajta.

szfenikus (törölt) 2012.09.28. 22:24:34

Éjszaka kell közlekedni kisebb egymást fedező csoportokban. Talicska, kézikocsi a legcélszerűbb eszköz, a menekülésre ill. később a gyűjtögetéshez.

Rox 2012.11.28. 22:37:12

+1 voks a bicikli mellett. Ahogy Egyasokkozul kolléga írta, a vietnami háborúban a partizán/gerilla egységek utánpótlását jórészt kerékpárokkal biztosították. 60-70 kg málhát pakoltak rá. A biciklista rendszerint nem ült rá, hanem tolta, mégpedig a nyereg és a kormány tájékán ráapplikált rudakkal. Egy nap alatt 50+ km-t is megtettek így vele.

Az MTB nem rossz túlélőjárműnek, de vsz. túl bonyolult, érzékeny szerkezet. Már az is eszembe jutott, hogy összerakatok egy olyan MTB szerűséget, amin nincs váltó, viszont elöl-hátul csomagtartó van ráhegesztve és a láncot fémkeret/drótháló védi. Az lenne a legjobb, ha a kereke tömör gumi lenne, már ha lehet ilyet kapni egyáltalán. Ez elég nehéz és kényelmetlen lenne, bizonyára nem lehetne vele napi 200 km-t megtenni, de a cél a karbantartási igény és a meghibásodási lehetőség minimalizálása.
Tud valaki esetleg hasonló munkákban jártas, bicikliépítéssel foglalkozó mesterembert a főváros környékén?

knife1 2012.12.23. 19:20:17

Szerintem a legjobb a BTR80. Óvóhelynek is tökéletes egy négytagú családnak (készlettel együtt) és ha menni kell, nincs nála jobb (hegyen-völgyön, vízen).
Már csak a pénzt kell összeszednem rá!

Lex Icon 2012.12.23. 21:18:47

@knife1: Érdekesen nézne ki egy lakótelepi parkolóban. :D

knife1 2012.12.24. 15:10:27

@Lex Icon: Hála az égnek (és nekem), 12 éve erdőben lakom, pár km-re a várostól.

knife1 2012.12.24. 15:11:37

@Tuleloblog: Jó kis gép, gondolom van benne egy 6000 cm3-s, benzines motor!

Tblog 2012.12.24. 19:42:36

@knife1: A benzin itt fele annyiba (se) kerül mint Magyarországon. De ha olyan helyzet lenne és semennyi benzin nem lenne, akkor abban az esetben mindegy mennyit fogyaszt. Annyit azért csak nem eszik mint egy BTR. :-)

knife1 2012.12.27. 17:20:00

@Tuleloblog: Lehet, hogy többet eszik, de dízel, így elmegy sokféle üzemanyaggal, és ez tényleg árkon-bokron (na meg nem tudnak kiszedni belőle!)

Tblog 2012.12.27. 17:50:29

Utána néztem. Ez a verzió dízeles. ;-) Meg arra gondoltam, hogy egy BTR télen olyan lehet mint egy hűtőszekrény. Egy ilyen furgon meg olyan mint egy kis hotelszoba. És persze a beszerzési faktor is ott van. Nem valószínű, hogy BTR-t bárki tudna vásárolni, alkatrészeket szerezni bele, levizsgáztatni. Egy terepjáró furgonban, nincs benne semmi különleges.

F.t. 2013.02.06. 02:36:10

@Roboduck:
nekem csak motor vagy bicikli vagy gyaloglásre van lehetőségem, de a motort én fenntartással választanám:
előnyök motornál
-mozgékonyabb, előre mehet dugóban, vagy akár a járdán ( tényleg vészhelyzet esetén)
-gyors
-könnyebben karbantartható mint egy kocsi (kisebb súly, kevesebb alaktrész )
a motor hátrányai:
-drága (alkatrészek, karbantartás)
-magas fogyasztás (oké hogy egy 50ccm-es robogó 2-3 literrel el van városban, de egy nagy motornál az már inkább 4-5 országúton és még több városban, ennyiből egy takarékosabb autóval is megúszható ), terepezésnél a 10 literes fogyasztás sem ritka
-szinte semmi védelem (se időjárás ellen, se ütküzés/baleset esetén, se esetleg rablás ellen - gondolj bele ha forgalmi ok miatt megállsz elég ha meglök és máris a földről többszáz kilóval a lábadon kellene előnybe kerülni)
- dugóban is csak addig tudsz előre jutni, amig elférsz két kocsi /padka között, elég egy bénaságból vagy rosszindulatból oldalt húzódó kocsi, vagy két teherautó/busz egymás melett és te is beragadtál.
- "nehezebb" vezetni mint egy kocsit - szinte az egész tested kell a vezetéséhez és az egyensúlyozáshoz - fáradtan/kimerülten vagy esetleg sérülten sokkal baleset veszélyesebb.
- időjárás jobban korlátoz - pl a mostani síkosra fagyott/ ónos esős időben szinte lehetetlen (főleg nagy és nehéz csomaggal ) használni (komoly gyakorlattal is kérdéses)

Szerintem minden jármű esetében az egyik legfontosabb, hogy ismerd és legyen gyakorlatod a vezetésében (akár a többi felszerelésnél, hiába van, ha nem tudod jól használni ), a legjobb, ha a mindennapi azt használod (gyakorolsz is és plusz költséget sem jelent).

@sirdavegd :
télen biciklizem motor helyett, de nekem siszemüveg (kb 5000ft-os kategória ) + símaszkkal nem volt nagy gondom a párásodással, csak néha lámpánál, de ott feltudod emleni, míg vársz.